Magazin Novi Sad

Kako je fasada Pupinove palate postala najgori primer arhitektonskog kompromisa ikada?

Proleće se tiho ušunjalo u naš grad. Drveće se rascvetalo, ulice su zamirisale a dečija graja je ispunila Sunčani kej. Kad smo kod Sunca, ono je bacilo svoje zrake na prepuni centar grada, a njegovu svetlost ugledala je po prvi put i Pupinova palata, trinaestospratni stakleni soliter ukrašen starom fasadom izrađenom u predratnom stilu sa početka dvadesetog veka.

Ugledali smo i mi taj soliter i manje više ostali bez teksta. Nije da smo polagali neke nade, ali ovu fuziju starog i novog ili bolje reći jednog ne baš najsrećnijeg kompromisa biće zaista teško objasniti kad nam neko bude došao u goste.

Mada moramo biti realni i priznati da je korišćenje starih motiva na moderan način trenutno jedan svetski trend koji se može prepoznati u različitim oblastima.

Novi pravac u arhitekturi ili najgori kompromis ikada?

Kada je pre tri godine počela izgradnja Pupinove palate reakcije javnosti su bile prilično burne, toliko da su organizovani i protesti. Ukratko, jedan od problema je bilo to što treba srušiti da bi se zgrada izgradila, a drugo kako će ta nova i moderna zgrada da se uklopi u staro jezgro grada.

Jedan od pripremnih radova pre početka izgradnje bilo je rušenje „jermenske zgrade“ koja je bila podignuta pred Prvi svetski rat baš ovde. I ostale zgrade iz tog kraja oslikavaju duh arhitekture tog perioda pa je bilo veliko pitanje kako će se to stakleno zdanje od 13 spratova uklopiti u takvo okruženje.

– Znam! – rekao je neko od ljudi zaduženih za projekat. Nalepićemo staru fasadu na novu zgradu !

Tako je, šta bi tu moglo da pođe naopako? Pokazaćemo volju da sačuvamo duh starog zdanja i napravićemo novu i još stariju fasadu!

Top 5 najružnijih zgrada u Novom Sadu

Motivi starinskog upakovani u novo ruho pojavljuju se svuda oko nas. Sigurno ste primetili bezbroj koncept barova gde se iz tegla pije sok od zove i čaj od nane ili neka mala slatka prodavnica gde baš kao i kafu možemo uzeti i gomoboce za poneti.

Neki salaši su od žute supe i pire krompira sa mesom napravili koncept od 30 evra po osobi jer ljudi sad to vole, da osete duh starih vremena ali sa jakim signalom za wi fi i instagramičnim jelovnikom i posuđem.

Takođe imamo i duh boema oslikan uglavnom u kariranim stoljnjacima, ali opet u fuziji sa modernim pa je na tom kariranom stoljnjaku votka i guarana, a pored sintisajzer sa pevačicom koja opet šta? Peva i neke stare boemske pesme.

U modi je takođe prisutan ovaj neizbežan spoj, pa se stari dedin karirani sako veći za tri broja kombinuje sa pederušom i ogromnim patikama koje će nas jednog dana biti sramota što smo nosili.

Pa eto, ako može karirani stoljnjak i energetsko piće, kafanče, restoranče, dedin stari sako, pederuša i čizme u špic, što onda ne bi moglo i velika staklena stambeno poslovna zgrada sa fasadom izrađenom u predratnom stilu? To je trend, to je trenutak, ispisali smo istoriju.

Kako ćemo tačno da objasnimo šta bi ovo trebalo da predstavlja?

Pitanje koje mi s vremena na vreme prođe kroz glavu je šta ćemo mi ostaviti nekim turistima u budućnosti da obilaze?

Ajfelova kula, piramide, Tadž Mahal, sve su to tvorevine koje je čovek ostavio za sobom, a koje i nakon mnogo vremena fasciniraju ljude širom sveta. Šta je to što se sad kod nas ili u svetu gradi što će za sto godina biti dovoljno da privuče turiste sa drugog kraja planete?

Koji su to simboli arhitekture koji će obeležiti našu epohu i ispričati priču o nama i načinu života kojim smo živeli?

Da li su to stadioni, koncertne dvorane na kojima su nastupale svetske zvezde, kuće sestara Kardašijan ili veliki tržni centri koji su u našoj kulturi simbol ne samo kupovine, već i načina da se provede slobodno vreme.

Znate li ko je gradio Novi Sad?

Staklena zgrada sa starom fasadom će ostati da nekim turistima u budućnosti ispriča priču o nama. I svidelo se to nama ili ne biće prilično tačna. Priču o tome kako su svi kompromisi i dogovori kod nas uglavnom samo privid.

Nešto što se na brzinu nađe kao odgovor za javnost koja se tu opet kao nešto buni. Da smo oduvek hteli mnogo i previše, da smo dizali nebodere od 13 spratova, a da nismo ni osnovne temelje postavili. I da nam je moda i demonstracija moći kroz veličinu, očigledno uvek bila mnogo važnija od estetike.

Neki turistički vodič u budućnosti ispričaće da je upravo ova zgrada ogroman dokaz statusa i položaja koji građevinski investitori u ovom trenutku imaju u našem gradu. Ok, možda ne svi, ali neki određeni sasvim sigurno.

Možda vreme i pokaže da nismo upravu. Ljudima se možda i svidi ovakav spoj i zaključe da je šik i smeo. Ja za sada nisam čula takve komentare. Kako bilo, zgrada je tu da nama posluži kao ogledalo onoga gde živimo, a fasada kao podsetnik da neke kompromise zaista nema smisla praviti.

Čitajte Luftiku na Google vestima

Rat investitora u Novom Sadu: Psovke, uvrede i zazidane terase

Saša Mandić

Član biblioteke, umereni zavisnik od društvenih mreža sa tendecijom ka ne toliko umerenoj zavisnosti. Volim život na ivici pun adrenalina pa mi pretrčavanja van pešačkog i probijanje rokova za vraćanje knjige nisu strani. Nemam televizor i cenim tišinu. Volim svoje ime jer zbunjuje ljude, a i dobro je u sučaju migracije u inostranstvo.

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
1.5K Share
1.5K Share
Share via
Copy link