trafika-1
Magazin

Da li biste za 40.000 dinara nosili pelene na poslu? Radnici u trafikama moraju!

Znate onaj fazon što je kružio mesecima po fejsbuku: „Uvek sam se pitao gde radnice u trafici piške?“.  To su mnogi delili kao neku zanimljivost, smešnu foru sa interneta i utrkivali se da napišu što duhovitije i dovitljivije komentare.

Pravi odgovor nažalost nije ni priližno smešan kao fora koja je kružila netom kao i svaki loš vic što se deli milion puta na Fejsbuku. 

Prema istraživanjima studenata sa Beogradskog Univerziteta, okupljenih u grupi Pobuna Srbije, osam posto radnika trafike odlučuje se da nosi pelene.  

Istraživanje je sprovedeno u sedam gradova, a obuhvatilo je 770 prodavaca koji su govorili o uslovima rada koji podrazumevaju i snalaženje za osnovne fiziološke potrebe s obzirom na to da većina kioska nema mokri čvor. 

Kroz ovo istraživanje sprovedeno u vidu ankete sa tim radnicima saznali smo konačno i odgovor na to vickasto pitanje, odgovor koji nas još jednom dovodi do saznanja koliko smo se srozali i na šta sve pristajemo, a da li zaista moramo? 

Stiskanje bešike, pelene i manjkovi

Oragnizacija Pobuna Srbije koja je radila ovo istraživanje, najupečatljive podatke podelila je na društvenim mrežama.

Statistika ume da bude dosadna i da joj često ne verujemo ili čak i ne znamo šta hoće da nam kaže. Ovaj put, ti inače dosadni brojevi, živopisno su nam dočarali dan jednog običnog radnika na trafici, bolje možda nego i oštro pero najubojitijeg pisca. 

Ti dosadni brojevi su nam nedvosmisleno tresnuli u lice istinu da na hiljade naših ljudi koji žive ovde sa nama i od kojih u prolazu kupimo kafu, novine ili flašicu vode, sve više liči na dan nekog potlačenog radnika u Bangladešu ili nekoj od zaostalih oblasti Kine. 

Taj mali običan čovek, od kojeg vidimo nekad pola lica i nervozno ga čekamo da se okrene na stranu kioska gde mi stojimo, ustao je taj dan i obukao tri para najdebljih čarapa i isto toliko potkošulja sa dva džempera jer grejalice u trafikama ne smeju baš mnogo da se koriste.

Bolje i poluzamrznut radnik ili radnica nego astronomski računi za struju, zar ne?

Ova radnica što nas nervira sa tom šoljom kafe pored kioska i zbog koje mi moramo da čekamo da stigne do kase, jela je možda pre početka smene. Tu kafu će piti iz deset puta, kao što je i ručak neka vrsta crvenog slova jer prave pauze za radnike u kioscima zapravo i ne postoje. 

Gledamo ih, uvek deluju nekako nervozno, ako ne nervozno, onda barem ozbiljno, svako od njih izgleda kao da se nešto loše desilo taj dan. A jeste. Desilo se što mora na smenu od devet sati u kiosk. 

View this post on Instagram

Prodavci u kiosku u Srbiji imaju jedno od najstresnijih ali i fizički najnezdravijih zanimanja. To pokazuje istraživanje koje je obavljeno na 330 kiosoka i 705 prodavaca u Beogradu, Novom Sadu, Smederevu, Nišu, Čačku, Kragujevcu, Kraljevu. Kndidat za prodavaca u kiosku mora imati izdržljivu bešiku, sposobnost za dugo trpljenje, spremnost da nosi pelene, mogućnost da pokrije sve manjkove, istrajnost da pauzu provodi na radnom mestu i da nije zimogrožljiv za vreme zime. Jednom rečju traži se "KIOSKMAN". Veliki problem je nepostojanje mokrog čvora pa radnici odlažu odlazak u obližnji WC koji se nalaizi u objektima van kioska a koji po "dogovoru" mogu da koriste. Neki se jednostavno odluče da nose PELENE jer nemaju mogućnost da odu u toalet jer su noću obližnji lokali zatvoreni (njih oko 8%, najčešće u noćnoj smeni). Takođe veliki problem predstavlja i obimna papirologija i popisi koji ne ulaze u radno vreme. Često je radno vreme duže od 8 sati ali prekovremeni rad nije plaćen, kao ni radne subote i nedelje koje nisu dodatno plaćene. Pauzu provode na radnom mestu i nema tog obroka koji im nije prekinut ili u narodu rečeno "preseo". Posao je sam po sebi stresan zbog velikog broja ljudi sa kojima dolaze u kontakt i izloženi su onima koji imaju razne zdravstvene probleme u vidu sezonskih virusa a među kojima ima onih koji su skloni razbojništvima ili su jednostavno problematičnog ponašanja dok su prodavci uglavnom prepušteni sami sebi. Neki prodavci (22%) navode problem lošeg grejanja, jer im poslodavci ograničavaju uključivanje grejalica zbog štednje struje. Sve ovo za platu od 23.500 do 41.000 rsd, koja se umanjuje za manjak sa kojim se susreće čak 86% ispitanih. Toliko trpljenja pune bešike, punih pelena, neiskorišćenih pauza i podmetnutih manjkova, prelaze preko leđa prodavca u kiosku svih ovih godina a nikada nisu bili na naslovnoj strani novina. Posvećeno izdržljivom i jedinstvenom radniku "KIOSKMANU". #srbija #beograd #požarevac #pozarevac #novisad #niš #čačak #kraljevo #kragujevac #kiosk #radnik #prodavac #pobuna_srbije

A post shared by Pobuna (@pobuna_srbije) on

Sve su nam to rekli  brojevi ovih istraživanja. 

Ceo jedan zimski dan koji se ponavlja kao u danu mrmota projektovan je kroz te brojeve. Ustaneš, navučeš sve što imaš na sebe, sediš, ne izlaziš iz te kocke, gledaš da neko nešto ne ukrade, ne jedeš previše, a naručito ne unosiš tečnosti baš mnogo.

Jer tečnost znači wc, a wc zahteva posebnu akrobaciju. 

Preko dana ako imaš sreće neko će ti pričuvati kiosk, da ti odeš do tog „dogovorenog“ objekta da olakšaš bešiku koju si ceo dan stiskao jer već si se i navikao. Ćuti i trpi, ako možeš ti da trpiš, može i tvoja bešika malo da se stisne i istrpi.

Uveče nosiš pelene. Jer nema dogovorenog mesta za piškenje u dva ujutru.

Sutradan ponovo tako. Subotom isto tako. Nedeljom možda neće biti tvoja smena. Radni vikend ili ne, jednako će biti neplaćen. Zadovolji se mišlju da imaš posao. 

I tako u krug. Iz dana u dan. Iz nedelje u nedelju. Trening za bešike radnika u trafikama širom Srbije. 

Na plate su poslodavci, moglo bi se rećim naručito ponosni. 

Plata i prijava

Uvek mi je bilo zanimljivo kada na trafikama ili nekim drugim objektima vidim natpis: „Traži se radnik/radnica. Plata 40 hiljada i prijava.“ 

Sa koliko ponosa se ističe ta stavka o plati. Zato što je to samo deset hiljada manje od onih zlatnih 50 hiljada – još malo i tu si.

Zato što je to toliko daleko od onih 30 hiljada  pa će ti biti rečeno:

– Eto, nije da ste plaćeni 30 hiljada i da radite neprijavljeni, a vidi kako mi vraćate, tražite grejalicu i mesto da piškite.

Zato što je to plata skoro kao da radiš kao vaspitačica ili nastavnik. Ma plaćen si skoro kao medicinska sestra. Tu si među tim prosečno plaćenim ljudima. Pa nije li to lepa plata ako skoro cela Srbija radi za nju? 

Nije. To je plata koja jedva može da pokrije hranu i po koji račun. Dve takve plate u kući su da znamo da nećemo umreti od gladi i možda ćemo se spasiti od izvršitelja

Ali eto, vlasnici trafika smatraju da je to poseban mamac i pogodonost za njihove radnike sa izdržljivim bešikama.

Samo…

Nije baš da ćete svaki mesec dobiti tih 40 hiljada. U istraživanju koje je sprovela organizacija Pobuna, čak 80 posto  radnika izjasnilo se da dobijaju umanjenu platu zbog manjkova koji se dešavaju. 

Ali oni i dalje trpe. I dalje stiskaju bešiku. Nevolja je samo u tome što vremenom taj mišić na bešiki popušta. I onda se više ne pitamo da li hoćemo ili možemo da trpimo. Onda ostajemo upišani. 

A možda to i nije nevolja. Možda je to i naša nada. Da će se u jednom momentu desiti eksplozija pa će popišani ostati svi oni koji su nas u ovakvu poziciju doveli. Ostalo je samo da vidimo gde se završava naša linija trpljenja, ako završetak uopšte postoji…

Kako smo postali zajednica bezosećajnih i sebičnih, a ipak državi korisnih idiota?

Ne zaboravite da lajkujete Luftiku

Saša Mandić

Saša Mandić

Član biblioteke, umereni zavisnik od društvenih mreža sa tendecijom ka ne toliko umerenoj zavisnosti. Volim život na ivici pun adrenalina pa mi pretrčavanja van pešačkog i probijanje rokova za vraćanje knjige nisu strani. Nemam televizor i cenim tišinu. Volim svoje ime jer zbunjuje ljude, a i dobro je u sučaju migracije u inostranstvo.

1 Comment

Klikni da komentarišeš

  • U provinciji se za taj posao placa od 16-18 000 din! Radnici moraju da vrate razliku od uplacenog minimalca.

Privacy Preference Center

    Kolačići

    Oglasi

    Kolačići oglašivača prikazuju relevantnije oglase.

    Google Adsense, Httpool

    Analitika

    Analitičke podatke koristimo da dobijemo sliku o tome šta posetioce na sajtu zanima.

    Google Analytics, Google Tag Manager

    Other

    Društvene mreže

    Kolačići koje koriste društvene mreže na koje ste ulogovani

    Facebook, Twitter