Kako ste odabrali sastojke Vaših proizvoda, pa i njihove kombinacije?
Goran: Postoji dva pristupa: kozmetički i zvučni. Moram da priznam, meni je važno da spoj dobro zvuči, a i da je blagotvoran. Recimo – neven i badem zvuči primamljivije nego neven i aktivni ugalj, iako je i ova druga kombinacija odlična.
Draženka: Imamo i dobre povratne informacije, kada ste mali proizvođač to je veoma važno; potrošači traže da odgovorite na njihove potrebe ili vas makar podstaknu na razmišljanje. Vrlo nam je bitno mišljenje kupaca, nekada i menjamo stvari u skladu sa njihovim komentarima. Jednostavno, proizvodi moraju da budu što bolji.
Goran: Nekako se uvek vraćamo na tradicionalne sastojke, trendovi nam nisu važni jer oni prolaze. Do nedavno niko nije znao za arganovo ulje, sada ga već polako zamenjuje makadamija, a oni nisu ništa lošiji od nekih drugih sastojaka.
Osim toga, postoje i drugi trendovi u industriji. Ko ih diktira?
Draženka: To bih i ja volela da znam! (Smeh) U pravu ste, ima mnogo trendova, verovatno su za to odgovorni neki vodeći proizvođači ili distributeri. Mi se ne povodimo za tim, meni je i kao kupcu naporna ta brza promena trendova. Upravo zbog toga mi i nemamo neku široku paletu proizvoda; ja verujem da je sasvim dovoljno imati jedno do dva ulja za telo, na primer.
Goran: Mada, čini mi se da smo mi možda prvi postavili jedan trend ovde, a to je aktivni ugljen kao sastojak. Ne sećam se da je ranije bio toliko prisutan kod nas. Mi smo počeli zapravo od crne boje, želeli smo crni sapun, to nam je delovalo neobično, i tako je došlo do ovog proizvoda.
Boje su sasvim izvesno veoma važne za posao kojim se bavite, odnosno, veliku ulogu igra kompletan vizuelni identitet. Čini se da je u domenu savremene kozmetičke industrije dizajn jedan od ključnih faktora.
Goran: Važno nam je da se boja poklopi sa sastojcima, da asocira na njih.
Draženka: Nama je to od početka bilo izuzetno bitno. Dizajn potpisuje studio Peter Gregson, a prostor Studio Autori. I jedni i drugi su jako dobro uradili svoj posao, zato što su u pitanju ljudi koji zanimljivo i kreativno misle, spremni su da nadograde vaše ideje. Razmišljaju u skladu sa proizvodom.
Goran: Ambalaža je važna, a i to što piše koliko sastojaka sadrži proizvod, tako podsećamo na kontrolisan, ručno rađen, posvećen proces. Bolje je da upućuje na ono čega ima nego na ono čega nema. Mnogi proizvodi, najčešće dezodoransi, sadrže dosta loših, ne kvalitetnih sastojaka, a na ambaži stoji istaknuto bez alkohola. To je spinovanje jer kupac odmah pretpostavlja da je alkohol loš u kozmetici, što nije tačno.
Pomenuli ste Autore. Kako ste uopšte došli do ovog prostora, pre nego što ste ih pozvali da ga osmisle?
Goran: Mogli smo odavno da otvorimo lokal, ali smo tražili neki baš ovakav, autentičan. Hteli smo da izbegnemo PVC izloge, kojih je prepun grad. U šetnji, sasvim slučajno, videli smo da se lokal izdaje pa smo ga bukvalno u narednih par minuta zakupili. Zanimljivo je da je do tog trenutka ovaj prostor bio u zakupu jedne male zanatske radnje koja se bavila proizvodnjom šešira. Oni su bili 70 godina ovde, evo, do prošle godine.
Draženka: Prostor je bio prilično zapušten, spušteni plafoni, zidovi u lamperiji, tako da je bilo mnogo posla kada smo mi došli. Hteli smo da se vrati u nekadašnje, prvobitno stanje, bilo nam je važno da zadržimo originalne elemente, poput teraco poda; nije tako lep kao nekada, ali ta autentičnost doprinosi šarmu prodavnice.
Goran: Ove rolo zavese koje imamo su originalne, recimo, kao i ova vrata, koja nisu nigde iskrivljena iako imaju preko sto godina, izgledaju fantastično! Cela ova ulica, koja se ranije zvala Ćurčijska, je i dalje pretežno zanatlijska, kao što je i nekad bila.
Dosta lokala se nažalost prazni. Dok smo hodali ka ovamo, videli smo da je radnja Peka zatvorena i lokal zamračen.
Draženka: Taj lokal je predivan!
Goran: Ovi postamenti kod nas su u stvari inspirisani onim iz Peka. A nije ni samo ulica posebna, već i ova zgrada.
Po čemu to?
Goran: Deo zgrade u kom se nalazi radnja je iz 1811. godine, a ona je i jedna od retkih koja je 1849. godine, usled bombardovanja, preživela. Projektovao ju je Vladimir Nikolić, tada poznati arhitekta, koji je takođe radio Vladičanski dvor.
Šta mislite o sveprisutnom globalnom trendu organske kozmetike, pa i hrane? Kako možemo znati da je nešto zaista prirodan proizvod i šta to podrazumeva?
Goran: Za početak, veoma je važno napraviti razliku između pripodnog i organskog. Mi se bavimo proizvodnjom prirodne kozmetike, ne organske. Prirodnom kozmetikom se smatra ona kozmetika koja ne sadrži sintetske boje, mirise, mineralna ulja, silikone, parafine i ostale petrolate, može da sadrži samo određene konzervanse dozvoljene za prirodnu kozmetiku. Organska kozmetika, sa druge strane, mora da sadrži sertifikovane sirovine organskog porekla. Kod nas, nažalost, ne postoje domaći proizvođači organske kozmetike jer je teško nabaviti sertifikovane sirovine. Nadam se da će se to vremenom promeniti.
Sve je popularnija prirodna kozmetika, pa se tako i kod nas javlja sve veći broj proizvođača. Kako vam se to čini?
Draženka: Konkurencija vas tera da budete bolji, a to je uvek zdravo.
Jasno, želite da budete najbolji, a ne jedini. Međutim, koliko je teško danas ovde pokrenuti jedan ovakav proizvodni proces – u pravnom, finansijskom i kreativnom smislu?
Goran: Teško, naravno, i nailazite na besmislene prepreke, poput toga da o određenim stvarima ne postoje uopšte zakonske ili bilo kakve regulative.
Draženka: Čini mi se da je ovde sve komplikovano, ne samo u našem poslu, ali to ne sme da bude izgovor. Mi smo pre godinu dana dobli distributera u Japanu, to je ogroman uspeh za bilo kog proizvođača, pogotovo malog, naći se na tom izuzetno zahtevnom tržištu u pogledu kvaliteta proizvoda. Evo jedne interesantne priče: u radnji se pre nekog vremena pojavio jedan gospodin, turista iz Japana, da nam kaže kako koristi SOFI proizvode.Takođe, radimo i robnu marku za jednog proizvođača organskog ulja lešnika iz Hrvatske. Dakle, bude i lepo i naporno, a svi problemi su rešivi ako ste dovoljno odlučni.
Dodaj komentar