Pitanje Kineske četvrt poslednjih godina jedno je od najaktuelnijih u Novom Sadu. Iseljenja umetnika i aktivista, promena izgleda tog dela grada, kao i brojne kontroverze oko toga šta će zapravo zameniti mesto koje je bilo poznato kao čuvar alternativnog duha Novog Sada, samo su neke od tema koje se nameću u javnosti kada je reč o Kineskoj četvrti.
Iako smo na manje od godinu dana od 2021. kada Novi Sad treba da ponese titulu Evropske prestonice kulture a uređena Kineska četvrt treba da bude „kruna“ tog projekta, situacija u tom delu grada je, čini se, haotičnija nego ikada, piše Na dlanu.
Poslednji u nizu skandala dogodio se danas kada je na smetlište bačena arhiva Kulturnog centra Novog Sada čiji je depo u Kineskoj četvrti morao da bude iseljen.
Na đubrištu su se našle brojne knjige, gramofonske ploče, CD-ovi, brošure i arhivski plakati. Inače, ovih dana je u Kineskoj četvrti posečeno i nekoliko preostalih stabala.
Nije rešen problem „Manuala“ i njegovog Muzeja zaboravljenih umetnosti koji se nalazi u Kineskoj četvrti. Pored Siniše Zarina i njegovog „Manuala“, problem u ovoj zoni ima i urbana legenda Ivan Fece Firči na čiji su prostor u Kineskoj četvrti, kako saznajemo, „bacili oko“ neki „uticajni ljudi“ pa je sva prilika da će i nekadašnji bubnjar EKV završiti na ulici.
Sa druge strane, već mesecima na društvenim mrežama traje neka vrsta protesta umetnika Tadije Janičića i Petra Mirkovića koji takođe nisu našli zajednički jezik sa Fondacijom 2021 kada je reč o sudbini njihovog ateljea u Kineskoj četvrti.
Janičić gotovo svakodnevno objavljuje satirične plakate na temu situacije u Kineskoj četvrti. U znak protesta, dvojica umetnika u oktobru prošle godine organizovala su izložbu „Van Gog iz novosadskih kolekcija“ kada su pozvali Novosađane da doniraju magnete za frižidere, majice i podmetače za čaše sa motivima dela čuvenog holandskog umetnika.
Izložba je bila parodija na izložbu „radova“ Tuluz Lotreka u novosadskoj „Svilari“ u organizaciji Fondacije 2021.
Kako su tvrdili Janičić i Mirković, bila je reč o posterima Tuluz Lotreka koji mogu da se kupe u suvenirnicama za 5 eura i nemaju nikakav status umetničkog dela.
Otvaranju izložbe prisustvovalo je oko 200 Novosađana, među njima i Ivan Đoković, pokrajinski sekretar za privredu i turizam i Radovan Jokić, direktor Muzeja savremene umetnosti Vojvodine.
Prema rečima preostalih „stanara“ Kineske četvrti – kada ovaj deo grada povremeno posećuje premijerka Ana Brnabić, rade se kulise, poput „Potemkinovih sela“ za Katarinu Veliku, gde se panoima prekrivaju pasaži puni smeća i ruševine kako bi se gošća iz Beograda uverila da je uložen novac otišao u prave ruke.
Da li će Republika, Pokrajina i Grad koji izdvajaju velika finansijska sredstva za ovaj projekat uspeti da nateraju Fondaciju 2021 da postigne kompromis sa umetnicima koji godinama stvaraju u Kineskoj četvrti kako bi 1. januara 2021. ovaj deo grada na dostojan način predstavljao Novi Sad – ostaje nam da pratimo u mesecima pred nama.
Fondacija Novi Sad 2021: Vi radite za 0 dinara, a pare od projekata idu nama
Dodaj komentar