Magazin Srbija

Proizvođači se trude da zavrnu kupce, gramaža proizvoda sve manja za iste pare

prodavnica

Sa novim talasom opšteg poskupljenja dobro merkamo gde ćemo potrošiti svaki dinar i pažljivo gledamo koji je proizvod na akciji tog dana. Plate nikako ne prate rast cena i životni standard prosečnog građanina Srbije se srozava svakog dana, polako ali sigurno.

U stvari, čak ne ni polako, dovoljno je pogledati u novčanik i količinu stvari koju smo kupili, koja je za jednu „crvenu“ svakim danom sve manja.

Kao da to nije dovoljno, već i proizvođači žele da nas „zavrnu“, jer smanjuju gramažu svojih proizvoda, iako veličina pakovanja obično ostaje ista. A cena ista ili sve veća.

Nekada su se znale mere proizvoda i nisu se menjale, danas se merka ušteda na svakom gramu

Nekada se znalo – tabla čokolade imala je standardnih 100 grama, mleko se prodavalo na litar, a čašu jogurta, nakon što se popije, čuvali smo kao „mericu“ za 200 grama.

To odavno nije slučaj, pa je čokoladu je sada moguće kupiti u najrazličitijoj mogućoj neto varijanti – od 80 grama, preko 85 i 87, do 90 grama, a pojedina „litarska“ pakovanja svežeg mleka zapravo imaju 968 ml. Čaša jogurta već nekoliko godina teži 20 grama manje od onih „starih“ 200, dok su se pakovanja majoneza i kečapa „smanjila“ sa 200 na 180 grama i sa 100 na 90, pa čak i na svega 80 grama.

Trendu smanjivanja neto količine proizvoda nije odoleo ni poznati proizvođač prirodne mineralne vode, koja se sada prodaje i u pakovanjima od 1,25 i 1,75 litara.

zena-prodavnica

 

U pojedinim slučajevima, poput pudinga u prahu, neto količina proizvoda smanjena je za više nego simboličan 1 gram (sa 50 na 49), dok je pakovanje drugog brenda pudinga istog proizvođača pretrpelo umanjenje od tri grama.

Za tri grama smanjena je i neto količina kesice suvog pekarskog kvasca, ali je njena prethodna težina bila 10 grama, pa je razlika između stare i nove gramaže dostigla čak 30 odsto. Da je za isti procenat umanjena i cena te kesice, ništa ne bi bilo sporno, ali je cena, naravno, ostala ista.

Kupci obmanuti od strane proizvođača

Sličnih primera ima toliko da ih je teško sve pobrojati, a da li takva praksa predstavlja obmanu kupaca odgovorio je Petar Bogosavljević, iz Pokreta za zaštitu potrošača Srbije .

– Smanjenjem neto sadržaja upakovanih namirnica, uz zadržavanje cene većeg pakovanja, kupci jesu obmanuti i oštećeni. Podsetio bih da naša i evropska regulativa o zaštiti potrošača, prepoznaju obmanjujuću poslovnu praksu u slučajevima kada proizvođači i/ili trgovci navedu potrošače da donose odluke o izboru robe, koju ne bi doneli da su im bile dostupne informacije o smanjenju neto sadržaja u originalnom pakovanju i prikrivenom povećavaju jedinične cene upakovane namirnice – ističe Bogosavljević za Blic.

Proizvođači povećavaju profit po jedinici mere proizvoda

Proizvođači smanjuju pakovanja svojih proizvoda da bi „povećali profit po jedinici mere proizvoda i rast troškova netransparentno preneli na potrošače“.

– Zabrinjava to što se u prodaji sve češće nalazi hrana u originalnim pakovanjima proizvođača s manjim neto sadržajem, a zadržanim izgledom i cenom većeg pakovanja. Smanjenjem neto sadržaja u originalnim pakovanjima, uz zadržavanje cene većeg pakovanja, osporavaju se prava potrošača u sledećim kategorijama: zadovoljavanje osnovnih potreba, informisanje, sigurnost, izbor i bezbednost – tvrdi Bogosavljević.

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije ocenjuje da se u takvim slučajevima nedosledno primenjuju zakoni o zaštiti potrošača, konkurenciji, trgovini i bezbednosti hrane i „verovatno etički kodeksi proizvođača i trgovaca“.

– Prodavac je dužan da i na pakovanju sa smanjenim neto sadržajem istakne prodajnu jediničnu i cenu pakovanja u skladu sa Pravilnikom o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, primenom odredaba o mestu i veličini slova i numeričkih vrednosti kojim se iskazuje jedinična i cena sadržaja u smanjenom pakovanju – podvlači Bogosavljević.

Smanjenje gramaže nije sporno, proizvođači tako „štite“ kupce od poskupljenja

Bogosavljević naglašava da su proizvođači i trgovci dužni da posluju u skladu sa poslovnim moralom i dobrim poslovnim običajima. Oni ih, dodaje, obavezuju da postupaju pošteno i da ne izazivaju štetu drugim trgovcima i potrošačima, kao i da ne ugrožavaju javne interese.

– Smanjenjem neto sadržaja upakovane hrane, bez jasnog i nedvosmislenog informisanja potrošača i javnosti o novoj ceni neto sadržaja po jedinici mere i po pakovanju, krše se potrošački propisi i nanosi šteta potrošačima i trgovcima koji posluju u skladu sa zakonom. Trgovac (proizvođač i/ili prodavac) je obavezan da na jasan, nesumnjiv i lako čitljiv način, na ambalaži ili neposredno pored robe, istakne jediničnu cenu po jedinici mere (litru, kilogramu, ili drugoj jedinici mere) i cenu neto sadržaja u originalnom pakovanju – podseća Bogosavljević.

On dodaje da je pitanje da li je, kada i kako, od nadležnih inspekcija i organizacija potrošača proveravana implementacija ovih zakonskih odredaba.

Predstavnici proizvođača, pak, u smanjenju neto količine svojih proizvoda ne vide ništa sporno, tvrdeći da na taj način zapravo štite potrošače od poskupljenja proizvoda.

Izvor: Blic

Cunami poskupljenja: Rekordna cena hrane, ugalj 82% skuplji, prete nestašice

Luftika #

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

OGLAS

118 Shares
118 Shares
Share via
Copy link