Magazin Novi Sad

„Cico, ubaci me preko reda kod doktora“: Džaba se žalite, sestra odlučuje ko je hitan slučaj

čekaonica

Kada je u Novom Sadu uvedeno elektronsko zakazivanje kod lekara, ponadali smo se da će napokon početi sve da funkcioniše kako treba. Zakažete pregled u najkraćem roku, dođete na vreme, budete primljeni u svom terminu… Sve su to bili pusti snovi. Stvarnost je takva da ste srećni kada čekate samo 15 minuta i niko vam ne uleti u termin preko veze.

Novosađanka Marija M. imala je nedavno neprijatno iskustvo i odlučila da se žali zaštitniku pacijenata.

– Imala sam zakazano u određeno vreme. Nas 3 u čekaonici sve redovno ide, da bi kad sam došla na red došetala sestra sa drugog odeljenja i rekla na šaltru: „Cico ’aj me ubaci kod doktora sad da ne gubim vreme od pauze“, isćaskaju i ona uđe. Na moje pitanje: “Izvinjavam se, ali ja sam na redu imam zakazano i žurim na posao“, bila sam ignorisana. Pošto sam odmah poslala mail zaštitniku pacijenata nakon dva meseca dobijam odgovor da je istragom utvrđeno da je pacijenkinja ispred mene primljena hitno preko reda zbog infekcije, da se zadržala svega 5 mininuta i da time nije narušeno moje pravo pacijenata – revoltirana je Marija.

 

Nemamo ovlašćenja da kažnjavamo

Potražili smo objašnjenje od savetnika za zaštitu prava pacijenata u Novom Sadu, Sandre Gavrić Veber.

– Problem koji je pacijentkinja navela može da se podvede pod pravo na poštovanje pacijentovog vremena. Procedura je takva da mi kada primimo žalbu, prosledimo to zdravstvenoj ustanovi na koju se pacijent žalio. Oni imaju rok od 5 do 8 radnih dana da nam u pismenoj formu, sa potpisom i pečatom pošalju odgovor pošto. Mi ga onda, isto tako poštom, prosleđujemo pacijentu koji se žalio. Zato to traje malo duže, ali mora tako. Nedavno smo imali sličnu situaciju, gde se pacijent isto tako žalio na ulaske preko reda. Odgovor načelnice je bio da medicinke sestre imaju prvo da određuju ko je hitan slučaj i da na osnovu toga pacijenta uvedu preko reda. Mi, kao savetnici za zaštitu prava pacijenta, nemamo ovlašćenja da kažnjavamo, već samo da tražimo informaciju od zdravstvene ustanove. Na njima je da sprovode istragu šta se desilo i da upozore ili kazne koga treba – objašnjava Sandra Gavrić Veber.

Pretnja medijima i ministarstvom

Sudeći prema objavama na društvenim mrežam o ovoj temi, iskustva drugih Novosađana su različita kada je o zaštiti prava pacijenata reč.

– Ja nisam ni pokušala da se obratim iako mi je neurolog napisao da verovatno nemam epilepsiju (epilepsiju nemam a uredno sam snimila glavu 5 puta da to imam i napismeno) i ponudila mi je da probam da pijem lekove za epilepsiju ako želim (?!) što sam odbila. I sve to bi bilo u redu da zbog njenog „verovatno nema epilepsiju“ ne mogu kod fizijatra na terapiju jer epilepsija i struja nisu u ljubavi. Naravno nastavih dalje sa drugim pretragama a kontrolu ću zakazati kod nekog drugog neurologa koji možda bude raspoložen da napiše ono što se vidi na svim nalazima koje sam uradila.

– Meni su iskustva pozitivna u 99% situacija. Više puta sam podnosila prigovor svaki put su odreagovali i rešili mi problem, osim jednom kad sam dobila takvu glupost od odgovora i rekla im da ću onda rešenje problema probati dobiti preko samog Ministartstva i u sve uključiti medije. Tada su nekim slučajem uspeli da reše problem u roku od 7 dana.

– Dva puta sam ih kontaktirala. Prvi put je čovek bio maksimalno korektan i potrudio se s obzirom da su odbili da mi zakažu termin za pregled u zakonskom roku. Drugi put sam se žalila na rad pedijatra, dobila sam samo pismo da je pedijatar postupila kako treba.

Zakon postoji

Zakonom su propisana prava pacijenta u 19 članova i svaki građanin može lako da ih pronađe i pozove se na njih.

  • Pravo na dostupnost zdravstvene zaštite
  • Pravo na informacije
  • Pravo na preventivne mere
  • Pravo na kvalitet pružanja zdravstvene usluge
  • Pravo na bezbednost pacijenta
  • Pravo na obaveštenje
  • Pravo na slobodan izbor
  • Pravo na drugo stručno mišljenje
  • Pravo na privatnost i poverljivost
  • Pravo na pristanak
  • Pravo na uvid u medicinsku dokumentaciju
  • Pravo na poverljivost podataka o zdravstvenom stanju pacijenta
  • Pravo pacijenta koji učestvuje u medicinskom istraživanju
  • Pravo deteta u stacionarnim zdravstvenim ustanovama
  • Pravo pacijenta da na sopstvenu odgovornost napusti stacionarnu zdravstvenu ustanovu
  • Pravo na olakšavanje patnji i bola
  • Pravo na poštovanje pacijentovog vremena
  • Pravo na prigovor
  • Pravo na naknadu štete

Ukoliko smatrate da vam je neko od ovih prava uskraćeno, možete pismeno ili usmeno uputiti prigovor savetniku za zaštitu prava pacijenata na adresu: Gradska kuća, Trg slobode broj 1, 21000 Novi Sad

ili na broj telefona: 021/420-066, lokal 130

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
532 Shares
532 Shares
Share via
Copy link