Moda

ISTRAŽIVANJE: Kupujemo li impulsivno?

Kada ste se poslednji put zatekli u supermarketu sa prepunim kolicima ispred sebe, a pošli ste samo po pastu za zube? Kada ste poslednji put otišli da kupite poklon prijateljici a iz prodavnice izašli sa novom jaknom koja je baš sada na popustu, dzemperom fine roze boje i kišobranom jer će vam sigurno zatrebati? Da li vam je ovo sve zaista nepotrebno, i kupujete li impulsivno? Na ova i slična pitanja pokušala je da odgovori psihološkinja Korana Lajter u svom skorašnjem istraživanju.

Na uzorku od 27 mladića i 83 devojke, prosečno starih 21 godinu, primenjene su Skala kompulsivne kupovine koja je modifikovana za potrebe ovog istraživanja i koja uključuje sledeće dimenzije: sklonost ka trošenju, kupovina kao reakcija na napetost, osećanje krivice, percipirani socijalni status, materijalizam, samopoštovanje i uticaj odeće; i Skala traženja uzbuđenja.

kupovina-impulsivnost
Izvor: pixabay

Jedan od ciljeva istraživanja bio je i da istraži da li možda postoji razlika između muškaraca i žena kada govorimo o kompulsivnoj kupovini. Nisu utvrđene statistički značajne polne razlike u odnosu na traženje uzbuđenja. S druge strane, statistički značajna diskriminativna funkcija ukazala je na polne razlike u odnosu prema kompulsivnoj kupovini. Zaključak koji Korana Lajter navodi u istraživanju je sledeći.

– Devojke su sklonije kompulsivnoj kupovini od mladića, imaju veću sklonost ka trošenju, kupuju u većoj meri usled napetosti, pri tom imaju izraženiji osećaj krivice, raste im samopoštovanje , kod devojaka je značajno izraženiji uticaj odeće i imaju izraženije simptome adikcije – kaže ona.

kupovina-prodavnice-ck13
Izvor: Pixabay ©

Ishitrena kupovina nije nešto sa čime se treba šaliti. Naučnici upozoravaju da u potrošačkom društvu u koje živimo, sve vise ljudi ima ozbiljnih psihičkih problema, upravo zbog kupovine. Ako epizode kupovine postanu česte, možemo zaključiti da osoba ima dublji psihički problem, koji na ovaj način pokušava da potisne. Nakon ovakvih epizoda često sledi osećaj krivice i srama.

Psiholozi savetuju da pokušate da odgovorite sebi na najvažnije pitanje, kada sledeći put posegnete za nekim predmetom sa police. Da li ja ovo želim ili mi je ovo potrebno? Ne kupujte stvari samo da ne biste propustili priliku, samo jer su baš sada na popustu. Ako vam zaista trebaju, i na popustu su, ovo je odlična prilika, ali ako do juče niste ni pomišljali o novim farmericama, a danas vam baš trebaju, pokušajte da se okrenete na drugu stranu. Pravite spiskove potrebnih stvari i budžeta za određeni period.

Rolke, odevni komad za sve prilike

Čitajte Luftiku na Google vestima

 

Slađana Zličić

Voli da putuje i piše, zavisna od slatkiša, lepih gestova, dobrih filmova i šopinga. Diplomirani novinar, zaljubljenik u more i sunce, snalazi se i u kuhinji, a jednog dana živeće u Rimu.

komentar

Klikni da objaviš komentar

  • Ovim upitnikom želimo da ispitamo potrošačko ponašanje i navike kupovine. Kao što ćete videti, svim ispitanicama se garantuje potpuna anonimnost. Ne postoji nikakav način da vaši odgovori budu dovedeni u vezu sa vašim imenom i prezimenom. Isto tako, ne postoje tačni ili netačni odgovori pa vas molimo da iskreno odgovorite na sva pitanja. Rezultati ovog upitnika će služiti isključivo u istraživačko-naučne svrhe. Hvala unapred!
    https://goo.gl/forms/ceTpgTmLh5pS7XxQ2

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
Share via
Copy link