Magazin Srbija

Brnabić na kursu astrologije u Kragujevcu: 1.000 radnika Fiata ostalo bez posla, kaže biće bolje 2025.

brnabic-tanjug

Predsednica Vlade Srbije Ana Brnabić ocenila je da je do protesta radnika ispred Fijatove fabrike u Kragujevcu ove nedelje došlo zato što je neko njima “manipulisao”.

Od oko 2.000 zaposlenih, višak je polovina, zbog pada prodaje automobila.

Brnabić je za televiziju Hepi izjavila da je sa predstavnicima radnika i sindikata iz Kragujevca već razgovarala, i da se nije moglo očekivati da se problemi reše za dva dana.

Red otkaza

Inače, Fijat je prošle nedelje prekršio dogovor koji je samo dan ranije postigao sa premijerkom Brnabić da se izjašnjavanje radnika o odlasku iz fabrike ili odlasku u inostranstvo odloži na deset dana, do 20. juna.

To je bio i neposredan povod za štrajk.

Brnabić je prošle nedelje došla u Kragujevac kako bi umirila štrajkače, ali joj nije išlo najbolje. Nakon sastanka sa njima, ocenila je da ih na štrajk huškaju mediji i opozicija, a ne činjenica da su de facto i de jure prisiljeni da daju otkaz ili da odu da rade u inostranstvo za bedne plate.

Premijerka je kazala i da proteste radnika u Kragujevcu podstiču “mediji koji podržavaju opoziciju”, i da su “zahteve radnika prvo videli u medijima pa tek onda dobili u Vladi”.

Nakon obraćanja radnicima, obećala je da od će predstavnika kompanije Stelantis tražiti da se izjasne o tome “zašto su oni sa svoje strane prekršili dogovor”.

Istina, nakon toga je našla sa predstavnicima kompanije Stelantis, ali ništa nije rekla o njihovim razlozima. Umesto toga, sa sastanka je došla sa novim bajkama, radnicima je obećala da će biti bolje krajem 2024.

Red bajki

– Stelantis je nova firma formirana tako što se Fijat udružio sa Krajslerom i Pežoom i planira da u četvrtom kvartalu 2024. počne da proizvodi električne automobile u Kragujevcu – rekla je premijerka u razgovoru za medije koji se finansiraju iz budžeta Srbije.

Podsetila je da je imala sastanke sa Stelantisom i sa sindikatima, gde je ispunjen zahtev da oni koji odu u inostranstvo – imaju ugovorom garantovani posao u Stelantisovoj fabrici u Kragujevcu kad se vrate u zemlju.

Brnabić je rekla da u ovom trenutku Fijat zapošljava 2.016 radnika u Kragujevcu i da će se vlada Srbije boriti za njih, ali da je “svakako 500 radnika višak”.

Time je potvrđen trend otpuštanja u fabrici automobila u Kragujevcu otkako je kao strateški partner Vlade Srbije ušao Fijat. Uglavnom se otkazi dešavaju po istom scenariju – država daje subnecije, Fijat proglasi krizu i otpusti trećinu radnika.

Tako je 2016. godine rukovodstvo kompanije Fijat u Kragujevcu odlučilo je da otpusti čitavu jednu smenu, odnosno oko 1.500 ljudi. Oni su otpušteni nakon koletivnog godišnjeg odmora, krajem avgusta 2016. Premijer Srbije je bio Aleksandar Vučić.

Sumanute subvencije

Do danas nije poznato koliko subvencija je dala Srbija Fijatu, jer su svi ugovori proglašeni za tajne, ali je gotovo izvesno da je taj iznos veći od milijardu evra.

Igru su otvorili tadašnji predsednik Boris Tadić i ministar ekonomije Mlađan Dinkić. Pripremajući se za izbore 2008. godine, po svaku cenu su molili Fijat da potpiše bilo kakav papir o investiranju u Kragujevcu. I iskopali su suv bunar bez dna.

Naprednjačka vlast je od 2012. igru podigla na viši nivo. Samo do kraja 2014. za razne aktivnosti država je platila preko 161 milion evra.

Država je subvencionisala poslodavca sa 10.000 evra po radnom mestu. Fijat 10 godina nije plaćao ni poreze ni doprinose radnicima, njih je plaćala država.

Usledio je kredit Evropske investicione banke pod povlašćenim uslovima na 169,5 miliona evra, pa preuzete obaveze od 300 miliona evra do 2016… Fijatu je plaćano i 1.000 evra po zaposlenom za „troškove” obuke. Do pandemije je taj iznos utrostručen, a prava igranka je tek počinjala.

Ni to nije kraj, jer je država subvencionisala i prodaju Fijatovih automobila nekoliko godina zamašnim iznosom od po 3.000 evra po automobilu.

Astrološka predviđanja

Konačno, u maju 2022, država se obavezala da će da potroši još 48 miliona evra na ime obećane nove linije proizvodnje električnih automobila krajem 2024. i povratku prognanih radnika iz Fijatovih fabrika u Slovačkoj, Poljskoj, Italiji i Nemačkoj.

U medijima koje finansira Vlada Srbije, ovo je zdušno pozdravljeno prigodnim naslovima:

MOGU SAMO DA NAM ZAVIDE! SRBIJU ČEKA BRDO POSLA, ALI… PROIZVODNJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA IZMENIĆE IZ KORENA NAŠU ZEMLJU! Najveći projekat na Zapadnom Balkanu, zarada se meri…

informer-fiat

Ugovor sa Fijatom nikada nije u potpunosti objavljen.

Brnabić: Kod nas su velike plate, stranci dolaze u Srbiju da rade

Čitajte Luftiku na Google vestima

170 Shares
170 Shares
Share via
Copy link