Magazin

Velja i Mare su novi Pinki i Švaba, a Tik Tok kao „Puls asfalta“ i „Vidimo se u čitulji“

Nove generacije rođene su i odrastaju u eri društvenih mreža.

U svoje objave na popularnim platformama oni obavezno ubacuju stvarne likove koji okupiraju živote njihovih roditelja, od njih prave idole i junake koji ne dolaze iz nekog dosadnog šablona i društvenog miljea.

Mnogi su zaboravili na uslove odrastanja u Srbiji od devedesetih pa sve do današnjih dana. Neke stvari su promenjene, međutim ta idealizacija kriminalaca i svirepih ubica među omladinom samo je dobila novu promotivnu dimenziju.

Čini se da je popularnost Veljka Belivuka i Marka Miljkovića među današnjim klincima samo porasla od kada je predsednik Aleksandar Vučić u društvu ministra Vulina prikazivao stravične fotografije žrtava ovog klana, ali i govorio o ćevapima od ljudskog mesa.

Klinci se svojim javljanjima na Tik Toku podsmevaju žrtvama ozloglašenog klana, pa su česte neumesne šale na račun mlevenog mesa i ćevapa, kao i želje devojaka da im partneri budu poput „Velje i Mareta“!

Na snimcima se mladići porede s Veljkom Belivukom i Markom Miljkovićem, a devojke govore kako im treba nešto posebno kao što su njih dvojica. Ima i snimaka na kom govore da bi svojim partnerima donosili ćevape, aludirajući na kuću strave u Ritopeku i mašinu za mlevenje mesa u kojoj su članovi ozloglašenog klana mleli tela žrtava.

Turbo-folk

– Na jednom snimku, koji je veoma popularan, mladićevo lice se pretvara u lik Veljka Belivuka uz poruku „kad mi kaže da želi ćevape“. Ima i videa na kojima su Marko i Veljko „dobri učenici i dečaci“, a prati ih fotografija Belivuka i Miljkovića iz bazena ili ona na kojoj poziraju s pištoljima, a tinejdžeri poziraju s kačketom kakav nosi Belivuk i pišu da im nedostaje jer je u zatvoru – objašnjava izvor Kurira bizarni trend na popularnoj društvenoj mreži i dodaje:

– Tinejdžerke na Tiktoku, uz poruku da mladić „mora da bude poseban“, objavljuju Belivukove slike ispred Palate pravde. Ove video-snimke prate i turbo-folk pesme „Vero nevero“, „Isti igrači“ i „Mafijaš“, dok pojedine upoređuju svoju braću sa Belivukom i Miljkovićem.

Lažni junaci

Kriminolog Aleksandar Stevanović kaže za Kurir da problem idealizovanja ljudi iz podzemlja nije od juče.

– Veliku ulogu igra uzrast korisnika društvenih mreža. U pitanju su adolescenti, za koje se oduvek vezivala neka vrsta bunta i drugačijeg sistema vrednosti. U rešavanje ovog problema moraju se uključiti sve institucije, a prvenstveno treba krenuti od kuće i vaspitanja. Ovakav vid ponašanja, veličanja kriminalaca, izraženiji je kod nas nego bilo gde u svetu – priča Stevanović

– On je objasnio da su pripadnici ozloglašenog klana dobili među omladinom oznaku junaka jednog doba.

– S razvojem društvenih mreža postalo je mnogo vidljivije, komplikovanije je procesuirati, a lakše se širi i svima je dostupno – priča Stevanović.

Pet minuta slave

Psiholog Aleksandra Janković objašnjava za isti portal da mladi ovakvim vidom objava pokušavaju da skrenu pažnju na sebe i da uhvate svojih pet minuta slave.

– Ovakav problem javlja se često kod omladine koja je vaspitno zapuštena, koja je odrasla bez jasnog sistema vrednosti. Njihova želja je da postanu zvezde i da skrenu pažnju javnosti, pa se prelaze svi kodeksi i granice, žele da budu buntovnici – objašnjava psiholog.

Ona dodaje da veliki problem predstavlja to što su oni dobro skriveni iza internet naloga i svojih e-adresa, kao i da bi bilo dobro pozabaviti se ovim problemom.

– Ovde može da se javi halo efekat, takve objave i komentari mogu da pokrenu lavinu tih dela i komentara. Mora se na vreme reagovati, da ne bi eskaliralo – objašnjava Jankovićeva.

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
Share via
Copy link