Magazin Putovanja

Turistički hit 2022: „Dajte mi sobu za spasavanje, pardon, spavanje“ !

beba-mala
Ilustracija

Putujemo iz različitih razloga. Nekada želimo, a nekada prosto moramo. Putujemo da bismo videli i naučili nešto novo, posetili mesta na kojima nikada nismo bili, ili se vraćamo onima koje volimo. Iako često negde odlazimo uz tvrdnju da nam treba odmor, većini je ipak nezamislivo da čitav svoj boravak u nekom mestu – provede u hotelu.

Međutim, sve popularniji vid turizma, simbolično nazvan „Sleep turizam“, podrazumeva da što više vremena tokom puta, iskoristimo upravo u svom smeštaju a sve detalje donosi nam u ptriči National geograhpic otkrivajući kako izgledaju hoteli specijalno dizajnirani – za spavanje.

Tokom poslednjih godinu dana, jedan njujorški hotel, postao je izuzetno poznat po svom novom konceptu – apartman za spavanje koji se prostire na preko 900 metara kvadratnih i sadrži sve rekvizite neophodne za poboljšanje sna.

Jedan drugi hotel u Londonu, početkom 2020. godine promenio je svoju politiku i usresredivši se na „kulturu spavanja“ – najsavremenijom tehnologijom zvučno izolovao sve prostorije.

Zašto spavanje odjednom predstavlja toliko jak fokus turističke industrije?

Dr Rebeka Robins, istraživačica sna i koautor knjige „Spavanjem za uspeh“ veruje da se ova promena dugo očekivala, posebno u pogledu uređenja hotela.

– Ljudi često povezuju putovanja sa dekadentnim obrocima, atrakcijama i stvarima koje dok putujemo radimo, gotovo po cenu sna. Sada, mislim da je upravo došlo do ogromne seizmičke promene u našoj kolektivnoj svesti i davanju prioriteta u pogledu zdravlja i dobrobiti –  navodi ona u intervjuu za CNN Travel.

Čini se da je globalna pandemija kovida 19 odigrala veliku ulogu u tome. Studija objavljena u „Journal of Clinical Sleep Medicine“ pokazala je da je 40 odsto od preko 2.500 odraslih koji su učestvovali prijavilo smanjenje kvaliteta sna od početka pandemije.

Hipnoterapeut, meditator i holistički trener Malminder Gil, takođe je primetio promenu u stavovima prema snu.

Bez sna smo razdražljivi, depresivni i paranoični

– Čini se da se sve kreće ka dugovečnosti, i mislim da je to zaista podstaklo stvari. Nedostatak sna može izazvati mnogo različitih problema u telu, kao i za vaše mentalno zdravlje. Dakle, anksioznost, depresija, loše raspoloženje, promene raspoloženja – sve vrste stvari, povrh umora –  kaže Gil za CNN Travel.ć

Naravno, tipovi programa fokusiranih na spavanje i/ili odmor koje nude hoteli i odmarališta takođe imaju tendenciju da se razlikuju, pri čemu različite ustanove pristupaju konceptu na različite načine.

Jedan luksuzni hotelski brend, recimo, nudi niz programa punog spavanja, u rasponu od tri do sedam dana ili više, u brojnim objektima, dok je jedan hotel u Londonu, nedavno pokrenuo takozvano dvonoćno iskustvo, posebno stvoreno da pomogne gostima da „utonu u miran san“.

– San je toliko važan i primetili smo da postoji pojačan trend u turizmu spavanja (i velnesu uopšte), nakon karantina i kovida – objašnjava Danijela Mur, menadžerka pomenutog hotela.

Maksima „Ostati budan dok se sve ne obavi“, odlazi u istoriju

Za Gila, pojava sve većeg broja ovakvih iskustava je znak da je „narativ ostati budan da bi se stvari obavile“ osporen i da ljudi počinju da dublje shvataju koliko je san važan.

Međutim, da li kratkoročna iskustva sa putovanja „dizajniranih za spavanje“ mogu imati dugoročni uticaj na pojedinca?

Prema rečima dr Robins, iskustva sa putovanja usredsređena na „strategije zdravog spavanja“ koje imaju za cilj da obezbede gostima alate koji su im potrebni da poboljšaju san, mogu biti od velike koristi pod uslovom da je renomirani medicinski ili naučni stručnjak na neki način uključen da pomogne u vezi sa tim strategijama.

– Ako neko jednom isproba sleep turizam koncept i ne vidi nikakav napredak, to može biti zato što ima nelečeni poremećaj spavanja“, objašnjava dr Robins, ukazujući na stanja kao što su apneja u snu, sindrom nemirnih nogu ili nesanica.

– Zato je od vitalnog značaja da hoteli budu partneri sa naučnicima i medicinskim radnicima koji mogu pažljivo da utvrde potrebe pojedinca, a zatim i prenesu strategije za kvalitetniji san.

Doktori mogu da pomognu u formiranju turističke ponude

Upravo to uradio je i jedan lanac hotela iz Ženeve, udruživši se sa švajcarskom privatnom klinikom za san. Aranžman koji ovaj hotel nudi podrazumeva trodnevni program kojim se proučavaju obrasci spavanja gostiju, kako bi se identifikovali potencijalni poremećaji spavanja.

Iako većina objekata usredsređenih na spavanje obično spadaju u sektor luksuznih putovanja, dr Robins veruje da bi svi hoteli i odmarališta ovo trebalo da praktikuju.

– Postoje načini da to učinite mogućim za svaki nivo –  dodaje ona, ističući da „uopšte ne košta mnogo ostaviti par čepića za uši pored noćnog ormarića“.

Kako turizam spavanje nastavlja da raste, dr Robins kaže da se raduje što će videti „ko zaista nastavlja da bude pionir i kreativno razmišlja o ovom polju“, naglašavajući da postoji bezbroj mogućnosti koje još nisu u potpunosti istražene kada su u pitanju putovanja i nauka o snu.

Izvor: nationalgeorgraphic.rs

Luftika redakcija

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
46 Shares
Share via
Copy link