Magazin

Ovo je bila omiljena jugoslovenska šolja i esencijalan deo svakog hotelskog i restoranskog inventara

jugo šoljice
Foto: FB / Yugonostalgia - Jugonostalgija

Na Fejsbuk grupi “Podgorički vremeplov” objavljen je simpatičan tekst kao podsetnik na neka prošla, drugačija vremena koja asociraju mnoge na period bratstva i jedinstva.

Sigurno posedujete makar jedan predmet ili možda čak i celu kolekciju iz nekadašnje jugoslovenske proizvodnje koji vas asociraju na mladost, detinjstvo ili pak na svojevrsno blagostanje.

Sigurni smo da će jugonostalgičari sigurno znati o čemu se radi u nadolazećim redovima.

Ovo su šolje nekadašnje Jugokeramike.

“Komercijalno najuspešniji Jugokeramikin ugostiteljski servis Arena – „servis s plavom crtom“, postao je simbol „socijalističkog“ turizma. Potpisali su ga dizajnerke Anica Kuhta Severin i Marta Šribar.

jugokeramika
Foto: FB / Podgorički vremeplov

Nije bilo fabrike ili školske kafeterije, hotela, restorana, terase gde nije bilo tanjira ili šoljica sa plavom crtom u asortimanu opreme. Postojala je i smeđa verzija. I tako od Goričkog do Bitolja. Mnogi su naučili da jedu na tim tanjirima.

Jugokeramika je puštena u pogon 1953. godine, a od samog osnivanja postoji dizajnersko odeljenje čije kreativno jezgro čine Jelena Antolčić, Anica Kuhta Severin, Dragica Perhač i Marta Šribar.

Mada je Jugokeramika tokom čitavog svog postojanja delila probleme celokupne tadašnje industrije – zaštićena privreda, dirigovana proizvodnja, nepostojanje sistematske dizajnerske metode – dizajnerke su, u velikom broju proizvoda, uspele da dosegnu visok kvalitet dizajna.

Proizvodi Jugokeramike osvojili su više nagrada na domaćim i međunarodnim konkursima, a izloženi su, kao deo nagrađenog jugoslovenskog enterijera, i na XI Milanskom trijenalu (1957).

Fabrika je zatvorena 2009. godine. Prethodno je Muzeju za umetnost i obrt u Zagrebu poklonila oko 400 predmeta i bogatu dokumentaciju sa originalnim skicama i nacrtima.

Celovitost arhiva Jugokeramike – od skica i dokumentacije do proizvoda – izuzetna je retkost među preduzećima bivše Jugoslavije, a materijal čini vredan prilog upotpunjavanju slagalice istorije dizajna na ovim prostorima.”

Pitanje za starije glasi: Da li i dalje posedujete ove unikatne šoljice?

Za mlađe bi to pitanje moglo drugačije da se definiše: Jeste li imali prilike da ove šoljice vidite u domovima vaših baka i deka?

Španski list: Kada bi danas postojao jugoslovenski košarkaški tim, ne bi bilo boljih od njih

Antonije Kosanović

Traži smisao u vreme besmisla, rečima potkradajući emocije.

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

OGLAS

37 Shares
Share via
Copy link