– Kako ste glasali na referendumu? – pitanje je koje, kako sami kažu, građani najčešće dobijaju od ljudi koji se sa druge strane žice predstave da zovu iz SNS-a.
Oni koji su se javljali kažu da stranci nikad nisu ostavljali svoje podatke, a da su pozivi stizali i na pripejd brojeve njihove maloletne dece.
Na pitanja Južnih vesti svi vodeći operateri u Srbiji tvrde da podatke strankama ne daju i da poštuju zakon.
Nišlijka Ljubinka, kako sama kaže, jedna je od onih kojima je poziv stigao iako nikada nije svoj kontakt ostavila nijednoj stranci.
– Redom zovu da pitaju da li smo izlazili na referendum. Između ostalog i moju mlađu decu od 14 i 11 godina. Na mobilni. Inače, baš me zanima odakle im njihovi brojevi na pripejdu. Katastrofa. Zvali su i blizance mojih prijatelja od 15 godina, isto pripejd – kaže Ljubinka.
Još jedna Nišlijka pita:
– Odakle im brojevi, kao da smo ih kupili u stranci? Neverovatno.
Poziv je stigao i porodici iz okoline Gadžinog Hana.
– 22. januara su zvali i pitali da li smo izlazili na glasanje. Nismo davali njima ovaj broj. Broj se vodi u Telenoru na supruga, ali koristim ga ja. Ali iz SNS su baš tražili njega: „Dobar dan, ja sam Natalija iz Srpske napredne stranke. Mogu li da čujem g-na G. M.?“. Ova osoba pitala je da li je moj suprug izlazio na glasanje, ali je on podviknuo „odakle vama ovaj broj“ i ona je prekinula vezu – priča žena iz okoline Gadžinog Hana.
U Telenoru kažu da oni poštuju zakone i da nisu dostavljali brojeve nijednoj političkoj stranci.
– Telenor posluje u potpunosti poštujući Zakon o zaštiti podataka o ličnosti i nismo dostavljali podatke o korisnicima nijednoj političkoj partiji – piše u kratkom odovoru.
Identičan je i odgovor Telekoma i A1, nekadašnjeg VIP-a.
– Telekom Srbija nikada nikome nije dao svoje baze podataka – odgovor je ovog operatera.
– A1 Srbija u potpunosti posluje prema važećim zakonima Republike Srbije i ne razmenjuje pretplatničke brojeve, niti podatke o ličnosti svojih korisnika, sa političkim organizacijama bilo koje vrste – odgovorili su iz A1.
Pitanja su poslata i Informativnoj službi SNS, odgovori još nisu stigli, pišu Južne Vesti.
Međutim, ovo nije prvi put da iz vladajuće stranke stižu pozivi i ljudima koji nisu njihovi članovi i simpatizeri, niti su ikada ostavili svoj kontakt SNS-u.
To se desilo i Milošu Boškoviću, aktivisti iz Niša pred junske izbore 2020. godine koji je razgovor sa operaterkom iz SNS snimio i okačio na YouTube.
– Nikada nisam imao nikakav kontak sa njima i koliko se sećan nikada im nisam ostavio broj telefona. Tako da ne znam odakle im moj broj telefona, pozvali su me… Očekivao sam i sada da me pozovu, ali nisu – kaže Bošković.
Pravnik Pavle Dimitrijević iz organizacije CRTA koja poslednjih godina prati izbore u Srbiji i bavi se izbornim zakonima, kaže da je oko referenduma razlika u tome što ne postoji referendumska tišina, za razliku od izbora gde ona mora da se poštuje.
Zato su nekima pozivi stizali i dan pred glasanje, a Dimitrijević upućuje na pravilnik koji su izradili gde jasno piše da građanin ima pravo od stranke da traži brisanje svojih podataka ukoliko zna da ih ona poseduje.
– Ukoliko znate da politička stranka ima vaše podatke o ličnosti, a ne želite da ih i dalje čuva i obrađuje, imate pravo da podnesete zahtev za brisanje podataka o ličnosti. Te podatke ste možda svojevoljno dali prilikom učlanjenja ili potpisivanjem formulara na promotivnom štandu stranke, a možda vas kontaktiraju iz stranke a da vi ne znate odakle im vaši podaci. U svakom slučaju, kao lice čiji se podaci o ličnosti obrađuju imate zakonom zagarantovana prava u vezi sa svojim podacima, a brisanje podataka je jedno od njih – piše u Pravilniku.
Zahtev za brisanje podataka o ličnosti dostupan je OVDE, a on se nakon popunjavanja šalje stranci.
Ukoliko ona ne postupi po njemu i ne obriše podatke u roku od 30 dana, žalba se upućuje Povereniku za zaštitu podataka o ličnosti ili se podnosi tužba.
Dodaj komentar