Širok osmeh i uvredljiv komentar, kompliment posle kod se ne osećamo pohvaljeno, već loše – svi smo doživeli bar jednom pomešane signale u komunikaciji. Bilo da je reč o kolegi, partneru ili prijatelju, događa se da ne razumemo poruke koje nam upućuju.
Nisam ljut/a, sve je u redu, u redu, kako ti kažeš – izjave uparene sa stisnutim usnama ili prekrštenim rukama ili pak zbunjujuće pohvale poput “bravo, ko bi rekao da ti to možeš” pravi su primeri pasivne agresije. Nekada i sami pokazujemo pasivno agresivno ponašanje, pogotovo kad pokušavamo da izbegnemo sukob ili osećamo da ne možemo direktno da izrazimo svoje misli i osećanja. Međutim, dok su kod nekih ljudi pasivno-agresivni “ispadi” sporadični i retki, postoje osobe koje jednostavno imaju ovaj stil komunikacije.
Šta je zapravo pasivna agresija?
Svako ponašanje koje se sastoji od indirektnog otpora prema drugima, u kombinaciji sa izbegavanjem direktne i jasne komunikacije može se opisati kao pasivno-agresivno. U zavisnosti od učestalosti susreta i prirode odnosa, može nam biti jako neugodno i neprijatno kada ovakvo ponašanje doživimo.
Postoje tehnike koje pomažu da se zaštitimo i poštedimo sebe preispitivanja i brige. Strategije i znanja koje možete steći na uvodnom NLP Basic treningu su sjajan početak da razumemo kako funkcioniše proces svake komunikacije. Na NLP basic obuci se, između ostalog, uči kako da razgovaramo s “teškim” ljudima i ovladamo veštinom asertivne komunikacije.
Kako da prepoznamo pasivno agresivno ponašanje i izbegnemo ga?
Prepoznajte pasivno-agresivni obrazac
Pasivna agresivnost izgleda drugačije od osobe do osobe i postoji širok spektar ponašanja i postupaka sa kojima se možete susresti. Najbolje je da počnete da primećujete kod određene osobe tipičan obrazac kako biste mogli da na najbolji način odgovorite na konkretno ponašanje. Primera radi, postoje ljudi koji će izneti neku ideju, a potom je sabotirati ili od nje odustati. S druge strane, postoje i oni koji se uvek slože sa drugima i tuđim mišljenjem, ali dugo “kipe” u sebi i budu očigledno ljuti.
Neki uobičajeni primeri pasivno-agresivnog ponašanja kod ljudi:
- sarkastični komentari na vaš račun, koje prati izgovor: „Samo sam se šalio“
- prihvataju projekata i zadataka koje nemaju nameru da dovrše
- isključuju vas iz grupnih aktivnosti, kao što su ručkovi za saradnike ili neobavezno ćaskanje na kafi
- ponašaju se kao da im je nešto bezazleno što ste rekli ili uradili izazvalo značajnu nevolju
- “čuvaju” zamerke kako bi ih kasnije izneli
- spuštaju vas kada tražite pomoć
- ciljaju teme za koje znaju da ste osetljivi
- ignorišu vas
- daju “komplimente”, poput „Izgledaš sjajno danas pošto si konačno oprao kosu“
- govore da su vas pogrešno razumeli svaki put kada tražite od njih da preuzmu odgovornost
- koriste “tihi” tretman
Ne “pecajte se” na mamac
Prepoznajte kako reagujete na obrazac. Nekada izostanak otvorenog dijaloga zaista može biti frustrirajući, ali upravo smanjivanjem nervoze izbegavate preteranu reakciju. Pokušajte da ne donosite prenagljene zaključke kako biste smanjili šanse za pogrešna tumačenja. Ne shvatajte ništa lično. Možda vam se može činiti da je vaš prijatelj ljut na vas jer nedeljama ne nalazi vremena za susret. Međutim, umesto da tumačite zašto vas ignoriše, možda je dovoljno da prihvatite da je jednostavno previše zauzet. Ostanite smireni i sačekajte da se ukaže prilika za razgovor.
Rešite problem što je pre moguće
Čitava poenta pasivno-agresivnog ponašanja je izbegavanje direktne komunikacije, tako da zaista može biti primamljivo ostaviti sve po strani. Međutim, ako želite da izgradite iole vredan odnos sa osobom koja je pasivno-agresivna, važno je da se borite protiv ovog poriva. Umesto “stavljanja stvari pod tepih”, zataškavanja i izbegavanja suočavanja, najbolje što možete da uradite jeste da rešite problem što pre.
Koristite humor
Kada je prikladno, humor može da rasprši napete situacije i istovremeno istakne pasivno-agresivno ponašanje. Neki ljudi se mogu osetiti napadnuto kada se kritikuju zbog pasivne agresije, ali humor može ublažiti ili čak zaustaviti ovaj osećaj. Dakle, tamo gde primetite da je moguće našaliti se, obavezno pokušajte da preokrenete ton komunikacije i umanjite napetost.
Koristite asertivnu, jasnu i direktnu komunikaciju
Dobro pravilo je da budete što objektivniji i direktniji u interakcijama koje imate sa svim ljudima, a naročito sa pasivno agresivnim osobama. U poslovnom svetu, zapišite dogovore, planove i razgovore i pokušajte da uvek imate svedoka koji može potvrditi ono što je dogovoreno. Ovim omogućavate sebi da u svim budućim razgovorima potkrepite svoje stavove.
Takođe ne škodi da više koristite “ja” izjave od “ti”, jer se na ovaj način smanjuje verovatnoća otpora i defanzivnosti.
Ostanite prisutni i iznesite svoja osećanja
Nije lako, ali ako nekome u trenutku kažete kako se osećate zbog njihovog pasivno-agresivnog ponašanja, dobijate najbolju priliku da pronađete rešenja. Umesto da date podmukli komentar o tome kako vas partner stalno kritikuje zbog gojaznosti, bolje se fokusirajte na konkretan trenutak i navedite kako se osećate zbog njegovog komentara.
Ponudite da zajedno rešite problem
Modeliranjem direktne komunikacije i pozivanjem pasivno-agresivne osobe da se uključi u pronalaženje rešenja, pokrećete promenu u odnosu. Ovi razgovori imaju potencijal da pomere vezu u mnogo zdravijem pravcu. Pasivno-agresivne osobe obično osećaju kao da nemaju pravo glasa i ne veruju da će biti saslušane. Kada im date priliku za zajedničko rešavanje problema, mnoge se stvari mogu promeniti nabolje.
Ne pokušavajte da promenite pasivno agresivnu osobu
Jedina osoba koju zaista možete da promenite ste vi, zato dajte sve od sebe da jasno kažete šta nameravate da uradite ako se pasivno-agresivno ponašanje nastavi. Jasnim postavljanjem granica i blagovremenim ukazivanjem na posledice štitite sebe od igre “okrivljavanja”. Jednostavno je, kada znaju šta ih očekuje, pasivno-agresivni ljudi vas ne mogu kriviti kasnije niti izigravati žrtvu.
Ostanite dosledni
Doslednost je ključna. Retko koja osoba je spremna i motivisana na promenu osim ako ne postoje posledice za njihovo pasivno agrasivno ponašanje. Stoga je važno da budete spremni da sledite svoje granice.
Postavite distancu
U krajnjoj liniji, kada deluje da sve isprobane tehnike ne funkcionišu, najbolja stvar koju možete da uradite jeste da preduzmete korake da ograničite ili smanjite vreme koje provodite sa pasivno agresivnim kolegom, prijateljem, poznanikom.
Setite se da nije samo na vama da uspostavite i izgradite odnos. Kada neko postane svestan svog pasivno agresivnog ponašanja, ali nastavi isto, postoji mogućnost da nije spreman da se promeni. Vaše mentalno zdravlje je važno, zato tražite veze koje vraćaju ono što ste uložili i koje mogu napredovati u direktnoj, jasnoj komunikaciji.
8 preciznih saveta Šaolin monaha za sreću i dug život: Sa onim pod 4. se svi borimo
Dodaj komentar