U Srbiji se često dešava da prava kupca nisu dovoljno zaštićena, tačnije da prodavci žele da izvrdaju svoje obaveze koje su dužni da ispune u garantnom roku.
Nisu bili retki slučajevi da potrošač plati određenu robu, a kada se ispostavi da ima neko oštećenje ili falinku i kada želi da je zameni ili traži povraćaj novca u zakonskom roku, to ne uspe da ostvari.
Međutim, ima i svetlih primera, koji potvrđuju da nisu svi prodavci isti i da (ponekad) sistem ipak funkcioniše, a novi zakon o zaštiti potrošača, koji je stupio na snagu krajem decembra 2021. godine, za nesavesne prodavce predviđa velike kazne.
Skupo plaćen nameštaj stigao oštećen
Naime, na društvenoj mreži TikTok pojavio se snimak Beograđanke koja je izrazila svoje nezadovoljstvo nakon obavljene kupovine u jednom salonu nameštaja na Banovom brdu.
Kako je navela, nameštaj su platili unapred u iznosu od 401.936 dinara, a stigao im je oštećen.
– Isporuka je kasnila, stvari dođu evidentno oštećene i pola stvari bude u bojama koje vi niste tražili. Od četiri stolice, sve četiri su oštećene, sto pukao, garnitura zamenjena boja jastuka i naravno unutra dve rupe.
Nemam komentara, i da sam nešto platila 40 dinara, ja sam kupac i ja sam za to izdvojila novac, ja sam vama verovala, očekujem da dobijem ono što sam tražila. Nemam reči, zaista sam veoma razočarana – istakla je žena.
@milica_aleksov2
Prodavac reagovao i obećao rešenje problema
Telegraf Biznis kontaktirao je i sporni salon nameštaja, koji je istakao da su odmah reagovali na primedbu kupca i da će pre zakonskog roka rešiti problem.
– Greška je nastala kod kooperanata fabrike iz Šapca, odreagovali smo momentalno, vratićemo nameštaj u fabriku i problem će biti rešen pre zakonskog roka.
Nismo prekršili nikakve zakonske okvire. Takođe, kupcu smo odobrili popust zbog nastale sporne situacije – rekao je jedan od vlasnika salona nameštaja Suad Numanović.
Registar „Ne zovi“ još nije profunkcionisao
Inače, 20. decembra 2021. godine u našoj zemlji je stupio na snagu novi zakon o zaštiti potrošača, koji je doneo 3 velike novine, a jedna od njih je bio plan o formiranju registra „Ne zovi“, koji se praktično odnosi na sprečavanje uznemiravanja od strane prodavaca.
Predviđeno je da putem tog registra svi potrošači koji ne žele da im se roba ili usluge nude preko fiksnog ili mobilnog telefona mogu da „stopiraju“ takvu dosadašnju praksu trgovaca, a njegova primena je najavljena za kraj 2022. godine, koliko je vremena dato za uspostavljanje odgovarajućeg softvera.
Međutim, u međuvremenu je pomeren rok za početak rada registra „Ne zovi“, a u Ministarstvu unutrašnje i spoljne trgovine izjavili su da se odlaganje dogodilo zbog složenosti posla i da bi registar trebalo da se uspostavi na jesen 2023. godine, prenosi RTS.
Neke odredbe pomenutog zakona su uveliko na snazi, poput prekršajnih naloga za reklamacije, neizdavanje računa i predračuna.
Visoke kazne za nesvesne prodavce
Tako su kazne za prekršajne naloge fiksne i za pravno lice iznose 50.000 dinara, za preduzetnika 30.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu 8.000 dinara, preneo je Telegraf Biznis.
Kazne za pravna lica idu od 300.000 do dva miliona dinara, za preduzetnika od 50.000 do 500.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu od 50.000 do 150.000 dinara.
Kako je u vreme njegovog donošenja navela bivša ministrarka trgovine, turizma i telekomunikacija, Tatjana Matić, novina u okviru pomenutog zakona bila je što se za sve usluge, čija je cena veća od 5.000 dinara, izdaje predračun.
Dodala je da se to naročito odnosi na majstore, koji vrlo često za obavljanje neke usluge ne saopštavaju cenu unapred, a kada obave posao – kažu iznos koji bude prilično visok, pa je izdavanje predračuna još jedan vid zaštite potrošača.
Izvor: Telegraf Biznis, RTS
„Kako sam sistematski uništena od Tehnomanije“: Novosađanka prošla golgotu kupujući računar
Dodaj komentar