Osim ovog drim tima (kapirate, prva petorka – drim tim 😉 ) kroz ovu instituciju je prodefilovala plejada manje ili više uspešnih pevača – pomenimo samo neke: Jašar Ahmedovski, Srećko Sušić (kakva je ovo proćerdana karijera…), Indira Radić, Šerif Konjević, Nehru, Luis. Dala je glas i takvim hitovima kao što su: Mađije, Ulica rađa grešnike, Rođeni u pravo vreme (himna jedne generacije), Zbog tebe, Rastasmo se k’o dve reke…
Mile Bas i ekipa nisu stvarali u vakuumu kao ni niko pre i posle njih i prilično je jednostavno proceniti ko je na koga uticao i da li je u pitanju endemska vrsta šunda. Fenomen World music u tom trenutku još ne postoji ali se u mnogim zemljama (pre svega) Mediterana javljaju muzičari koji modernizuju muzičko nasleđe iz kojeg potiču.
I za kraj s obzirom na to da ima dosta stručnjaka koji temi vole da pristupe hladno, bezmudo naučnički, mislimo da je dosta bitno produkciju Južnog vetra staviti u kontekst svetske muzičke scene ne bi li na taj način izbegli jalove rasprave o tome da li je ova muzika kriva što smo danas siromašni, ružni i zli ili su pak oni koji to misle zavidni malograđani i čorice.
Gitarista kraut rock atrakcije, Holger Czukay 79. objavljuje album Movies i na njemu pesmu Persian love, maestralnu kompoziciju nastalu kao mishmash samplova sa nekog arapskog radio Plićaka i svojih gitarskih partija. Verujem da je i Mile ovo slušao i uživao koliko i mi.
Sezen Aksu u Turskoj postaje legenda i svoju karijeru gradi na sličnom miksu turskih etno motiva debelo zašećerenih savremenim pop aranžmanima (čak i više nego kod nas).
Grčki laiko (izrastao iz rebetika) predstavlja muzički uzor par ekselans ali je šteta sto od braće Grka nismo preuzeli i malo više literarne avangarde. Naime rebetiko je nastao početkom 2. svetskog rata i bio je prevashodno glas potlačenih slojeva u kojem su pevali najviše o sitnom kriminalu kao i uživanju lakih droga i kocki. Mislim da je Južnom vetru falilo malo više, građanske neposlušnosti u tom smislu. Materijala je sigurno bilo na pretek. Malo južnije rađao se Rai pokret koji je danas iznedrio planetarno poznate izvođače kao što su Khaled, Cheb Mami (ovo ipak nekoliko godina kasnije). Gej ikona, i generalno mega car, Dalida je u to vreme snimila nekoliko egipatskih “turbo folk” hitova koji su osvajali top liste u zemljama od Holadnije do Izraela. Stidljivo se pomalja Ofra Haza a u Rumuniji zri ceo manele pokret koji je i dan danas hot u evropskim intelektuanim krugovima i tek 10ak godina Ry Cooder otkriva Buena Vistu. Dakle ako trezveno sagledamo JuVe je hrabro pratio trendove i u mnogo čemu bio ispred svog vremena.
Nije ni čudo stoga da danas tribjut Južnom vetrom uglavnom dolazi od strane avangardnih krugova našeg društva. Đus i Mile Kitić su poodavno braćale koji zajedno gostuju kod Lee Kiš, a po svemu sudeći uskoro će im se tamo pridružiti i l’enfant terrible domaće hip-hop/trap scene Mimi Mercedez (najava dueta sa Miletom Kitićem i Milanom Stankovićem). Puno ljubavi stiže i od dežurnih pregalaca iz off off sektora (Matrijaršija, Mangulica FM, Bensedin…), anonimnih YouTube heroja, gubitnika tranzicije ali i dalje slabo ili nikako sa pozicija elitne kulture. Tako je to sa autentičnim punkom.
Dodaj komentar