Izbegavanjem obaveznog servisa, tri kompanije smanjivale su troškove održavanja i tako zarađivale milione evra.
Kako piše Radar, moguće je da zbog toga račun plati država, kojoj bi mogli da budu zabranjeni svi letovi ka Evropi.
Zbog sumnji da ozbiljno krše pravila EU o vazdušnom saobraćaju, nadležna Evropska agencija za bezbednost vazdušnog saobraćaja (EASA) pokrenula je istragu, tačnije reviziju dozvola za tri srpske privatne avio-kompanije čiji su vlasnici bliski vrhu vlasti u Srbiji.
Umesto da bude sprovedena detaljna istraga u Srbiji, pokušano je da se sve gurne pod tepih tako što su umesto dokumentacije, koju je tražila EASA, ovoj agenciji vraćene dozvole za komercijalno letenje na prostoru EU, navodi se u tekstu prvog broja Radara koji je objavljen danas.
Radar piše i koje su sumnje predstavnici EASA izneli na sastanku sa nadležnima u Direkciji za civilno vazduhoplovstvo (DCV) Srbije.
Najvažnije sumnje EASA su da su Star Fly Wings u vlasništvu Nikole Petrovića, kuma predsednika Srbije Aleksandra Vučića, kao i dve kompanije – Air Pink i Air Emeralds – čiji je suvlasnik Željko Mitrović, falsifikovali dužinu letenja i da su prevozili oligarhe iz Rusije bliske režimu Vladimira Putina.
Zbog sumnje da su prevozili sumnjiv teret, ali i ruske oligarhe, od kojih se, kako se pretpostavlja, jedan nalazi i na međunarodnoj poternici, za ove srpske avio-kompanije interesovanje su pokazale i druge evropske agencije.
To je izazvalo probleme i u Srbiji.
Prinudno zaustavljanje rada oštetilo je i neke srpske biznismene, koji su svoje avione po različitim ugovorima davali na korišćenje ovim kompanijama. Među tim biznismenima ima onih koji su bliski vlastima, kao što su Ivan Bošnjak, suvlasnik Milenijum tima i još nekoliko firmi, kao i Ostoja Mijailović, vlasnik Britiš motorsa i predsednik Sportskog društva Partizan i istoimenog košarkaškog kluba. Svoje avione imali su i vlasnik Delte Miroslav Mišković i vlasnik Swisslion Takovo Rodoljub Drašković.
Gubitak, kako navodi Radar, nije samo u izgubljenim komercijalnim letovima tih vazduhoplova, već i u vrednosti samih aviona, jer zbog sumnji u tehničku ispravnost oni teško mogu da se koriste i u privatne svrhe na teritoriji EU.
Zbog sumnji EASA koja otvara pitanje bezbednosti ovih aviona, razloga za nezadovoljstvo imaju i brojni putnici koji su ih koristili. Od ruskih oligarha, poznatih sportista, do zvaničnika Srbije, među kojima je i Aleksandar Vučić, do kontroverznih biznismena, poput Zvonka Veselinovića.
Prva sumnja EASA, ukoliko bi bila tačna, predstavlja ozbiljno kršenje propisa o avio-saobraćaju. Naime, sumnja se da su ove tri kompanije netačno predstavljale, odnosno umanjivale sate letenja svojih aviona. To bi značilo da avioni nisu slati na strogo propisane servise kada je za njih bilo vreme, na osnovu stvarnih sati letenja, već kasnije, na osnovu lažno prikazane evidencije trajanja letova. Obavezni servisi i zamena delova aviona su veoma skupi, a njihovo izbegavanje i odlaganje može troškove za flotu od 19 aviona na godišnjem nivou da smanji i za više miliona evra.
Opširnije na radar.nova.rs.
Prizemljeni avioni kompanije „Er Pink“ čiji je suvlasnik Željko Mitrović
Dodaj komentar