U Kulturnom centru u Parizu dogodio se nezapamćen skandal kada su rukovodeći ljudi te ustanove odlučili da uklone izložbu Istorijskog muzeja Srbije, koja je otvorena 23. marta, ”Srbija 1999. – 20 godina posle – Dok su padale bombe”, Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića.
Razlog tome je, ni manje ni više, nego poseta NATO oficira Kulturnom centru, pa su Srbi kao pravi domaćini brže, bolje učinili sve kako se naši dragi gosti, isti oni koji su nas bombardovali pre 20 godine, ne bi osećali neprijatno.
Kad kažemo sve, mislimo na uklanjanje fotografija i platana koji svedoče o jednom nepravednom bombardovanju u kojem je živote 2.500 civila, ranjeno je 12.5000 ljudi i uništeno 25.000 objekata.
O tom sramotnom slučaju se na Fejsbuku oglasila Nataša Pejin, dosadašnja koordinatorka za odnose sa medijima Kulturnog centra Srbije u Parizu.
Prenosimo njenu priču u celosti.
„Poniženje Srbije u Srpskom kulturnom centru u Parizu: bez mene !
Pariz, 26. mart 2019.
Na posao sam došla u 11:30 i zatekla zidove galerije Kulturnog centra Srbije u Parizu prazne. Izložba Istorijskog muzeja Srbije, koja je otvorena 23. marta, ”Srbija 1999. – 20 godina posle – Dok su padale bombe”, Biljane Vilimon i Vlade Veličkovića je sklonjena, platna Biljane Vilimon su urolovana, dokumentarne fotografije koje su deo izložbe takođe, slika Vlade Veličkovića je ostala u prizemlju galerije.
U momentu dok sam gledala i čudila se naišao je Direktor Kulturnog centra Srbije, Radoslav Lale Pavlović i rekao da danas imamo prijem zvanica u 18 časova i da je iz ambasade dobio nalog da se slike skinu kako, citiram, oficirima NATO-a ne bi bilo neprijatno.
Veče pre, sinoć, sve je bilo uklonjeno sa zidova. Zvanice, vojni atašei zemalja, između ostalih i onih, koje su bombardovale Srbiju 1999. Ne znam precizan naziv konferencije…Direktor je nastavio da mi objašnjava da će biti koktel, šta ja treba da radim…
Rekla sam mu: Vi Lale Pavloviću učestvujete u strašnoj sramoti i poniženju Srbije i srpskih žrtava i treba da vas je sramota. Odbijam da učestvujem u ovome, a što se koktela tiče, u ovakvim uslovima, ni čašu hladne vode neću izneti nikome. Otišao je bez reči.
Pred početak konferencije, jedan momak iz organizacije je došao u kancelariju i doneo sve kataloge izložbe koji su bili u galeriji, sa pitanjem gde to da skloni? Pitala sam, zašto? Odgovorio je da ne sme ništa od toga da se vidi u sali.
Potom je došao i direktor i rekao mi da donesem mikrofone da uradim tonsku probu.
Odbila sam da na bilo koji način učestvujem u toj sramoti u Srpskom kulturnom centru gde se ponižava Srbija, umetnici koji izlažu i žrtve bombardovanja 1999., a da kao vrhunac poniženja to sami Srbi organiziju! Napustila sam kancelariju pre dolaska zvanica.
Ujedno objavljujem da od 31. marta ne radim u toj instituciji, jer su nadležni, nedavno, posle godinu i po dana moga rada, ustanovili da nemam kvalifikacije niti kompetencije za to radno mesto.
Sad i ja vidim da nemam.
Nataša Pejin
Koordinator za odnose sa medijima KIC-a“
Ministarstvo kulture i informisanja saopštilo je da će insistirati da se utvrdi da li je iz KIC Srbije u Parizu privremeno uklonjen deo izložbe povodom 20. godišnjice početka NATO agresije i najavilo da će „u slučaju da se potvrde navodi o cenzuri“ pozvati da se „adekvatno sankcionišu lica koja su učestvovala u ugrožavanju slobode umetničkog izraza“.
U međuvremenu su slike Vladimira Veličkovića i Biljane Vilimon, koje su, kako je objavljeno, skinute zbog posete oficira NATO-a, vraćene na zidove izložbenog prostora.
Dodaj komentar