Magazin Novi Sad

Za trebinjski aerodrom 5 milijardi, dok je brza pruga Beograd – Novi Sad ‘u problemu’

–  Verujem da ćemo završiti stvari do kraja sledeće godine ili sa mesec dana dodatnog zakašnjenja, ali tu će još biti muka. Ne bih vam danas govorio o detaljima, možda za koji dan o tome da govori resorni ministar ili neko drugi – rekao je Vučić 9. decembra o izgradnji brze pruge Beograd – Novi Sad zaključivši da smo „mi uvek slabo planirali“, te da „prve godine sve krene dobro, a onda se traže odlaganja“.

Problemi i sa Rusima i sa Kinezima

Da postoje problemi sa izgradnjom ove pruge potvrdio je i ministar za građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović.

Radio slobodna Evropa (RSE) je Železnicama Srbije uputio pitanja o tome kakvi sve problemi postoje u gradnji deonice Beograd – Novi Sad i ko je odgovoran za te probleme. Međutim, i pored obećanja do objavljivanja ovog teksta nije dobio odgovor.

– Problemi koji su se javili su nosači stubova za elektrifikaciju, oko 1.200 komada je trebalo zameniti. Nešto je loše urađeno i Kinezi su odmah to prihvatili da zamene i u toku je zamena – kaže za RSE potpredsednik Građevinske komore Srbije Goran Rodić.

On navodi da je drugi problem bio oko izvođenja radova na vijaduktu kod Čortanovaca, deonici gde su angažovani ruski partneri.

– Kod Čortanovaca je jako komplikovano da se radi što zbog velike visine, što zbog potrebe velike preciznosti radova. Pri velikim brzinama na pruzi dovoljan je milimetar odstupanja da izazove katastrofu. Tu je bilo malo zastoja, ali to je prevaziđeno i to se sad radi – tvrdi Rodić.

Sagovornik RSE iz Građevinske komore Srbije dodaje da je uveren je da će radovi na pruzi Beograd – Novi Sad biti završeni u predviđenom roku – kraj 2021. godine.

Koliko košta ova pruga?

– Investicija od nekoliko milijardi evra, za koje su sklapani međudržavni sporazumi, a ne transparentni postupci javnih nabavki i gde se sredstva troše netransparentno skupo će koštati građane Srbije – navedeno je u izveštaju Saveta za borbu protiv korupcije objavljenom u julu ove godine.

Brzom prugom od Beograda do Novog Sada, najavljeno je, stizaće se za samo 25 minuta. U Srbiji su vozovi trenutno među najsporijima u Evropi i kreću se prosečnom brzinom od oko 55 kilometara na čas.

Netransparentnost kao veliki problem

Glavni problem kod velikih projekata u Srbiji je netransparentnost, ocenjuje za RSE konsultant za strana ulaganja Milan Kovačević.

„Kad je reč o tome ko je kriv ako se kasni, krivi su svi koji učestvuju u tome, neko više, neko manje. Ali mi nećemo nikada doznati ko je kriv. Jer kod nas vlast pokušava da sve pokaže kao uspeh, a kad god pronađete bilo koju manu onda se to zataška i ne doznamo zbog čega je do toga došlo“, navodi Kovačević.

On objašnjava da je kod velikih projekata važno kakvi su ugovori zaključeni.

„Da li je veliki deo posla dat jednom izvođaču ili je podeljeno, pa u toj podeli nešto škripi. Tu može biti vrlo različitih situacija, teško je komentarisati kad ne znamo šta je ugovoreno“, kaže Kovačević.

Ministar zapretio izvođačima

Ministar Momirović ranije je poručio da ako brza pruga do Novog Sada ne bude završena do kraja kraja 2021. godine, niko od izvođača radova više neće raditi u Srbiji ili, kako je naveo, on više neće biti ministar.

Momirović je rekao da su strani partneri koji izvode radove obećali Vučiću da će na pruzi Beograd – Novi Sad vozovi ići brzinom od 200 kilometara na sat do kraja 2021. godine.

Ceo tekst o problemima na pruzi Beograd – NOvi Sad pročitajte na portalu RSE.

A šta je sa aerodromom u Trebinju?

Gradnja aerodroma u Trebinju, projekat koji zajedno realizuju Srbija i Republika Srpska, počeće na proleće, izjavio je ministar građevinarstva Momirović.

Rok za izgradnju je isti kao i onaj za izgradnju pruge – kraj 2021. godine.

Tada se, prema ministrovim rečima očekuju prvi letovi, a od Beograda do Trebinja bi trebalo da se stiže za oko 40 minuta.

Izgradnju aerodroma u potpunosti će finansirati Republika Srbija, koja će njime i gazdovati, a vrednost projekta koja se pominje jeste oko 50 miliona evra, piše 021.rs.

– Mi smo već u našem budžetu za sledeću godinu predvideli pet milijardi dinara za taj projekat. Nadamo se da ćemo sledeće godine krenuti u prve pripremne radove i da ćemo investirati ozbiljnije tokom 2021. kako bi taj projekat pokrenuli i kako bi on dobio svoj zamah – rekao je ministar Momirović.

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
73 Shares
Share via
Copy link