Praznična euforija lagano jenjava, pa je vreme za povratak u bolnu realnost.
U sveopštem skoku cena i stanjivanju debljine našeg novčanika, sasvim sigurno ste primetili da se nekako da se nekako paralelno smanjuje i debljina tj. gramaža proizvoda, koji se nude po starim ili čak većim cenama.
Često ambalaža ostaje iste veličine, pa se neprijatno iznenadimo kada otpakujemo proizvod, a sličnu taktiku su počeli da primenjuju i restorani u Srbiji – smanjivanjem porcija.
„Šrinkflacija“ – dupli udar na džep potrošača
Inflacija se meri time koliko su skočile cene robe i usluga tokom određenog vremenskog perioda, i to je ekonomski pojam o kojem se najčešće govori kada pričamo o cenama.
Manje se govori o tzv. „šrinkflaciji“, terminu nastalom od engleske reči „shrink“ što znači smanjenje, a odnosi se na to da kompanije i brendovi vremenom smanje zapreminu/količinu određenog proizvoda, pri čemu zadrže istu cenu, piše Telegraf Biznis.
Dobar primer za to su čokolade od 90 grama, koje „izgledaju“ kao da imaju 100 grama, i prodaju se po „punoj ceni“.
Međutim, tu nije kraj. Ono što i sada primećujemo i pojedinim restoranima, čak i u Srbiji, jeste da istovremeno smanjuju porciju, a podižu cenu. Dakle, tu dolazi do „duplog“ udara za potrošače.
Ono što je problem sa šrinkflacijom je činjenica da ta „promena“ nije baš tako očigledna.
Fenomen Ebbinghaus
Restorani se neretko brane stavom da je „sve poskupelo“, te da su i oni morali da podignu cene za nekoliko desetina dinara po proizvodu, dok što se tiče količine – teško je „ući u trag“ tim kalkulacijama i taktikama.
Čak i pre ove krize, šefovi kuhinja su imali ideje kako da porciju učine većom, jer je u glavama potrošača jelo koje izgleda veće – u startu vrednije, bolje. Zapravo, oni kvalitet obroka i cenu neretko mere u odnosu na količinu na tanjiru.
Godinama su kuvari koristili fenomen poznat kao iluzija Ebbinghaus, kako bi „pomerili“ prividnu veličinu porcije u jednom ili drugom pravcu.
Poslužite jelo na malom tanjiru i izgleda veće; stavite istu hranu u sredinu mnogo većeg tanjira, i porcija automatski deluje manje.
Ali, ova iluzija ne važi samo za restorane – koriste je i drugi trgovci, a u proteklom periodu, što se tiče restorana najviše je skočila cena salata i predjela.
Izvor: Telegraf Biznis
Dodaj komentar