Balkan Magazin

„Epski podvig građevinara“: Pruga Beograd-Bar svrstana među 10 najspektakularnijih u Evropi

pruga beograd bar arhitektonsko čudo
Ilustracija, Foto: shutterstock.com/Martyn Jandula

Svi koji su se u posledniih nekoliko decenija „odvažili“ da krenu vozom do crnogorskog primorja, znaju da putovanje predstavlja pravu „Odiseju“ i da se neretko pretvori u prilično mukotrpno iskustvo.

Međutim, pruga Beograd – Bar svrstana je među deset najživopisnijih i istovremeno najpotcenjenijih u Evropi, a CNN je, uz preporuke čitaocima, opisuje kao „epski podvig građevinara“.

Pruga koja povezuje Beograd i Bar, prema pisanju CNN-a, nudi „jedno od najspektakularnijih putovanja železnicom na kontinentu“, prenosi Tanjug.

„Čudo građevinarstva 20. veka“

„Pruga je čudo građevinarstva 20. veka, sa 254 tunela i 435 mostova, među kojima je i onaj na Maloj reci, koji je do 2001. bio najviši železnički most na planeti“, navodi se u tekstu.

Dodaje se da posetioci „uglavnom zanemaruju Srbiju i Crnu Goru“.

„Voz Beograd – Bar sve je popularniji među turistima koji koriste Interrail ili Eurail karte. Ali, i ako nemate takve propusnice, jedanaestočasovno putovanje koštaće vas samo 21 evro u jednom pravcu“, piše CNN.

Najlepši deo pruge je, kažu, u Crnoj Gori.

Osim pruge Beograd-Bar, na listi su: Trondhajm – Bode (Norveška), Invernes – Kajl of Lohalš (Škotska), Cirih – Inzbruk (Švajcarska, Austrija), Dablin – Veksford (Irska), Lucern – Domosola (Švajcarska, Italija), Bastija – Ajačo (Francuska), Beč – Trst (Austrija, Slovenija, Italija), pruga ‘Srce Velsa’ (Vels), Klermon-Feran – Nim (Francuska), prenosi portal RTCG.

Puštanje pruge u saobraćaj

Prvi voz ka Baru iz Beograda krenuo je 30. maja 1976. godine i time je uspostavljen redovan saobraćaj.

Dva dana ranije, 28. maja 1976. godine, prugom je prošao „Plavi voz“, u kome je prvi putnik bio maršal Josip Broz Tito sa suprugom, Jovankom, i državnim rukovodstvom svih republika i Federacije.

Na teritoriji Srbije se nalazi 301 km, a na teritoriji Crne Gore 175 km.

Najviša tačka pruge je u Kolašinu, 1.032 m. Najveći uspon je na deonici Podgorica-Bijelo Polje – 25 promila, piše Fejsbuk stranica Niste Znali.

Granična stanica između država je Vrbnica.

Prilikom gradnje pruge se nije puno pažnje obratilo na činjenicu da 9 km pruge prolazi kroz teritoriju Bosne i Hercegovine, ali je to kasnije postalo prilično zanimljivo.

Na teritoriji Republike Srpske danas postoji stanica Štrpci, ali tu voz ne staje, već služi samo kao stanica za posebne situacije.

Ozbiljni infrastrukturni poduhvat

Postoji 254 tunela u ukupnoj dužini 114,4 km, što je 24 odsto dužine pruge.

Najduži tunel je „Sozina“ na deonici Podgorica—Bar od 6.170 metara.

Sledeći tuneli po dužini su „Zlatibor“(6.169 m), „Trebešnica“ (5.170 m), „Goleš“ (4.949 m), „Ostrovica“ (3.831 m) i „Mojkovac“ (3.243 m).

Najviše tunela je na delu pruge Branešci—Štrpce, u ukupnoj dužini od 29,4 km.

Na Zlatiboru se nalazi 22 tunela u dužini od 17.940 m, na deonici Lučice—Gostun 16 tunela dužine 13.039 m, i na deonici Kolašin—Bratonožići – 54 tunela u dužini od 23.784 metara.

Pored tunela, značajan deo pruge čine mostovi.

Tako duž pruge postoji 234 mosta, u ukupnoj dužini od 14,6 km.

Od toga je 206 betonskih mostova, ukupne dužine 10.760 metara i 28 čeličnih mostova, dužine 3.833 metara.

Najduži i najatraktivniji most je most iznad Male rijeke, a za njim po dužini ističu se i mostovi „Ljuboviđa“ (450 m), „Uvac“ (308 m).

Most iznad Male rijeke je jedan od najviših u Evropi.

Dužine je 498, a visine 200 m. Radovi su trajali 4 godine.

U stubove je ugrađeno 23.000 kubnih metara betona, a čelična konstrukcija je težine 25.000 tona.

Izvor: Tanjug, Facebook/Niste znali

Luftika #

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
Share via
Copy link