Svi, ili gotovo svi, vole pare. Oni koji su bliže ekonomiji više vole svoj novac, oni bliže politici preferiraju tuđi. Ovo je priča o tome kako su kroz fantomske poslove fondacije OPENS (Omladinska prestonica Evrope – Novi Sad 2019) izvlačeni višemilionski iznosi budžetskih para. U Novom Sadu, gde svake godine 3.000 dece bude odbijeno za prijem u vrtić „zbog nedostatka sredstava“, neverovatne sume novca za izmišljene usluge marketinga se dele ekspresnom brzinom.
Deo rukovodstva OPENS-a, kroz fantomske usluge marketinga, učestvovao je u smišljanju i sprovođenju sumnjivih tendera u kojima su ugovori u neprirodno ubrzanoj proceduri dodeljivani favorizovanim firmama. Ceo proces javnih nabavki u OPENS-u prožet je nedoslednostima, nelogičnostima i hitnošću.
Ove godine, za samo mesec dana, više od 11.500.000 dinara u veoma sumnjivim nabavkama razdeljeno je poznatim igračima.
OPENS: Dajte da ja nosim taj teški paket s novcem!
Nejasnog imena (pun naziv je Omladinski savez udruženja „Novi Sad Omladinska prestonica Evrope – OPENS 2019“), nejasnog programa i smisla postojanja, ova fondacija godišnje raspolaže sa 120-130 miliona iz budžeta grada i sa još 25 miliona iz pokrajinskog budžeta. Najveći deo troši na honorare, putovanja i marketing.
U široj slici, pozicija OPENS-a je jasna – pripada joj najveći deo budžeta grada iz stavke „dotacije NVO“. Ova stavka za 2019. gdinu iznosi 517,5 miliona i većim delom se deli novoosnovanim fantomskim organizacijama, takođe nejasnog programa i smisla postojanja.
OPENS je najpoznatiji kao kancelarija za rokerske, tehno i narodnjačke Nove godine.
Ruku na srce, nakon 2 godine poslovanja i 300 miliona potrošenih para, imali su nekoliko dana kvalitetnih programa. Ali većina projekata nisu vredna ni utrošenog papira na kojem su nabacane reči bez značenja. Šta reći za projekte „KO-MENAĐŽMENT OTVARA VRATA“ ili „OMLADINSKI PARTICIPATIVNI BUĐŽET OTVARA VRATA“ (sa sve slovnim greškama)?!? Kao da im je pisao Siniša Mali.
Od ostalih aktivnosti, za budžetske pare, ekipa OPENS-a voli da se brčka u Grčkoj i da promoviše zdrav život kroz akciju „Kako napraviti upečatljivu kampanju sa malim budžetom“.
Sledi šetnja kroz najzanimljivije javne nabavke u 2019. godini.
EXIT: Cijena, pitaš? Posao i po, garantiram
Dodela 9 miliona dinara (plus PDV) Exitu pod veoma sumnjivim okolnostima došla je nakon teškog perioda za najveći festival u ovom delu Evrope. Nakon što su mediji objavili detalje o poslovnim vezama između Exita i druge gradske fondacije za izvlačenje para „Novi Sad 2021“, za Exit je privremeno zavrnuta slavina gradskog budžeta. Prethodne godine, usluge marketinga i promocije, vredne oko 250,000 evra, Fondacija Novi Sad 2021 dodelila je Fondaciji Exit i firmama My Exit Adventure i Exit Team.
Ove godine, Fondacija Exit je u ekspresnom pregovaračkom postupku bez objavljivanja poziva za podnošenje ponuda od OPENS-a dobila 9.000.000 dinara za „usluge marketinga i oglašavanja“.
Od raspisivanja javne nabavke do zaključenja ugovora „OPENS DAY/STATE of Exit zona“ prošlo je manje od 24 sata. Exit je bio jedini ponuđač.
Pre toga, OPENS je od Uprave za javne nabavke, institucije u kojoj je nešto ranije Siniša Mali rasporedio svoje kadrove, dobio saglasnost da je takva nabavka OK. Sjajna akcija, 3 poteza i – goool!
U obrazloženju odluke da Exitu dodeli novac, uvodničar počinje obrazlaganje „Tokom stručne ocene ponuda…“ Koja stručnost, kojih ponuda?
Najsmešnije u ovoj nabavci jeste činjenica da u OPENS-u koriste jezik Exit PR tima. Tako prva stavka glasi: „Intenzivna promocija u preko 30 zemalja sveta“, što je fraza koju Exit redovno koristi u svojim izveštajima. Exitov PR tim za 20 godina nije naučio da „preko“ 30 zemalja može samo da se leti. A kada govorimo o brojevima, onda možemo da kažemo „više“ ili „manje“. Tako je jezik Exit menadžera našao zgodno mestašce u jednoj javnoj nabavci, a jedna od Exit firmi slatku slavinu za budžetske novce 🙂
Agencija HOMEPAGE: Halo Bing, kako brat?
Marketing agencija Homepage iz Novog Sada na konkursu punom nelogičnosti, u ubrzanom postupku dobila ugovor vredan 1.666.666,7 dinara. Od raspisivanja konkursa do zaključenja ugovora o izradi softvera proteklo je 12 dana.
Prilikom istraživanja ove teme kontaktirali smo nekoliko uglednih domaćih programera, i svi su saglasni u jednom – uslovi i rokovi su tako postavljeni da je nemoguće da neko učestvuje ako nije unapred pripremljen.
Prvo što upućuje na to da je konkurs namešten su rokovi. Konkursom je predviđen za maksimalan rok od 12 dana za izradu 2 sajta i 7 aplikacija (android, VR, AR i web), a za prvi sajt i prvu aplikaciju ukupno 2 dana. Očigledno da su postavljeni nemogući rokovi, pogotovo ako se uzmu u obzir kadrovski zahtevi.
Druga nelogičnost je u pogledu kadrovskih kapaciteta. OPENS je u konkursu, pored ostalih uslova, postavio i ovaj: da ponuđač mora da ima barem 2 menadžera i jednog dizajnera. A izrada ovakvih softvera ne može da prođe bez programera, naročito imajući u vidu zahteve sa specifikacijom servera.
Ekipa OPENS-a se na ovom konkursu preigrala i u delu koji se odnosi na poslovne kapacitete. Tako je u tekstu konkursa na dva mesta jasno napisano da ponuđač mora da dokaže da je imao slične poslove tokom 2016. i 2017. A agencija Homepage je dostavila dokaze za pogrešne godine – 2017. i 2018. Zapravo, najverovatnije je neko iz OPENS-a pogrešno razumeo kako da sroči tekst nabavke prema favorizovanom ponuđaču.
Na kraju, poznat scenario – Homepage je bio jedini ponuđač. Olična akcija u 9 poteza i – goool.
Ovakav aranžman je doprineo dodatnom razvoju fejk komponente u portfoliju agencije Homepage. I 1,6 miliona dinara pride.
U ovom tekstu seciran je samo jedan mesec i samo trideseti deo poslovanja OPENS-a. O ostalim konkursima – drugi put.
Samo malo prepisani doktorati i masteri od 100€ za propast srpskog obrazovanja
Zar taj OPENS završetkom ove godine ne bi trebalo da se rasformira? Prođe mandat prestonice mladih, šta ima više da vedre i oblače, a vidim i 2020. su se našli u budžetu.