Koronavirus Svet

Norveški virolog bez dokaza tvrdi da je Covid-19 nastao u laboratoriji

koronavirus

Norveški virolog tvrdi da je SARS-CoV-2 uzgojen u laboratoriju. Tvrdi da je to otkrio u znanstvenom radu, koji nijedan ozbiljan časopis ne želi objaviti. Većina znanstvenika slaže se da je virus nastao u prirodi.

Brojni portali u Hrvatskoj i regiji u posljednjih dana objavili su prijevod razgovora koji je norveški virolog Birger Sorensen vodio s novinarima švedskog internet portala Fria Tider (arhivirano ovdje). Norveški virolog u tom razgovoru ustvrdio je kako je uvjeren da je koronavirus nastao u laboratoriju.

Dijelove razgovora prenijela je ruska državna agencija Sputnik, poznata po propagiranju činjenično neutemeljenih tvrdnji, a zatim su Sorensenove izjave prenesene na više rubnih portala u Hrvatskoj i regiji (primjeri arhivirani ovdje i ovdje) te su se tvrdnje norveškog virologa proširile društvenim mrežama. U spomenutom razgovoru za švedski portal Sorensen ističe da je “čvrsto vjeruje” da je laboratorijski virus “slučajno proširen” te da “struktura koronavirusa i činjenica da se virus tako brzo širi među ljudima ukazuje na to da koronavirus ne dolazi iz životinjskog carstva”.

U okviru izvornog članka novinari portala Fria Tider naveli su da je norveški virolog autor, odnosno koautor dvije studije o koronavirusu. Tema prve znanstvene studije, koju su uz Sorensena supotpisali znanstvenici Andres Susrud i Angus George Dalgleish, ticala se cjepiva za koronavirus i ona je početkom svibnja objavljena u znanstvenom časopisu Quarterly Reviews of Biophysics Discovery, britanskog sveučilišta Cambridge. U dodatku ovog znanstvenog rada, norveški virolog s kolegama se pozabavio temom nastanka virusa te je zaključio da je vrlo vjerojatno da je virus stvoren umjetno, u laboratoriju. Ovaj dodatak odbili su objaviti svi relevantni znanstveni časopisi kojima je ponuđen. Na koncu ga je objavio internetski portal norveškog lista Minerva.

Tim člankom norveškog virologa već su se bavili britanski mediji, kao i britanski portal za provjeru činjenica Full Fact. Naime, tema je u Velikoj Britaniji izazvala priličnu pozornost nakon što je bivši šef britanske obavještajne službe MI6 Sir Richard Dearlove rekao da teza o porijeklu koronavirusa prema kojoj je isti kreiran u laboratoriju u Wuhanu ne bi smjela biti odbačena kao teorija zavjere (Sky News).

Ovaj istup bivšeg šefa britanske obavještajne službe izvorno je objavljen 3. lipnja, u podcastu britanskog lista The Telegraph. U Telegraphu su pritom istaknuli da je teza o umjetnom porijeklu virusa iznesena u znanstvenom radu norveškog virologa Sorensena, koji je objavljen u časopisu sveučilišta Cambridge. Međutim, to nije bila točna informacija. U znanstvenom radu koji je Sorensen objavio u časopisu “Quarterly Reviews of Biophysics Discovery” takve tvrdnje nema. Ta tvrdnja, kako smo spomenuli, dio je članka koji se nadovezivao na znanstveni rad. Kako smo naveli, članak o porijeklu virusa niti jedan znanstveni časopis nije htio objaviti.

O tom Sorensenovom članku profesor Kristian Andersen, s odsjeka za imunologiju i mikrobiologiju znanstvene ustanove Scripps Research u Kaliforniji, rekao je za Sky News: “U pitanju je potpuna glupost, nerazumljiva i čak niti izdaleka znanstvena”. Novinari Andersena nisu slučajno izabrali kao sugovornika na temu tvrdnji iz članka norveškog virologa Sorensena. Naime, Andersen je s još četvero znanstvenika (Andrew Rambaut, W. Ian Lipkin, Edward C. Holmes i Robert F. Garry) supotpisao znanstveni rad objavljen u znanstvenom časopisu Nature Medicine, u kojem dokazuje da je koronavirus SARS-CoV-2 stigao iz prirode. O tome da koronavirus stiže iz prirode, po svemu sudeći od slijepih miševa, napisani su brojni drugi znanstveni radovi, među kojima i “Dokazi o evoluciji virusa”, objavljen u časopisu Journal of Medical Virology.

Sorensenovim tvrdnjama ranije se bavio i norveški fact-checkerski portal Faktisk.no. Utvrdili su da kontroverzne teze norveškog virologa nemaju uporište u činjenicama. Faktograf je u više navrata pisao o dezinformacijama vezanim za porijeklo virusa (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7).

Svi radovi objavljeni u uglednim znanstvenim časopisima govore o životinjskom porijeklu koronavirusa. Niti jednim znanstvenim radom objavljenim u relevantnim znanstvenim časopisima nije dokazano da je koronavirus koji izaziva Covid-19 stvoren u laboratoriju. Ako je tomu tako, zašto švedski portal danas objavljuje tvrdnje norveškog virologa Birgera Sorensena, koje nisu nove, jer je o njima vođena široka rasprava u medijima sredinom ove godine?

Odgovor bi mogao ležati u tome što je švedski portal Fria Tider još 2018. godine, uoči švedskih izbora, označen kao jedan od tri najveća izvora “junk newsa” u ovoj zemlji, o čemu je pisao Reuters. Fria Tider, inače, promiče stajališta krajnje desnice, a u izvještaju švedskog Vijeća za medije označen je kao dio radikalnog desno-populističkog online okruženja” u ovoj zemlji. Vijeće za medije pritom je istaknulo da je riječ o portalu koji objavljuje očigledne rasističke, ksenofobne i islamofobne sadržaje. Medij je u vlasništvu estonske kompanije FT News Group OÜ, stacionirane u Tallinu i tamo su pohranjeni njegovi serveri.

Faktograf

Redakcija

Redakcija

Delimo tekstove koji vrede. Jer vrede!

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

PARTNERI SAJTA


51 Shares
Share via
Copy link