podzemna garaza
Novi Sad Magazin

Balada o svim novosadskim garažama koje nikada nismo dočekali

Pitanje koje bi trebalo postaviti svakom kandidatu koji želi da bude prvi čovek Novog Sada je objasnite nam u 60 sekundi kako biste rešili problem parkiranja u centru grada?

Ako za minut ne zna da izloži plan od ideje do realizacije sa realnom cenom tog poduhvata – verovatno nikad ni neće rešiti taj problem.

Naravno, te stvari ne rešava samo gradonačelnik jednog grada, ali kada je reč o Novom Sadu to je jedno od pitanja koje će se „vući“ kroz ceo njegov mandat koliko god da taj mandat trajao.

A kad konkretnog rešenja za sve veći problem nema, šta radimo? Vrtimo nekoliko rešenja od kojih se već nekad odustalo (ali ne upotpunosti) u krug i čekamo da krompir predamo nekom kandidatu posle nas.

Mi svakako možemo da se parkiramo kod gradske kuće pa nam i nije neko cimanje što moraš da kružiš 20 minuta da nađeš parking mesto u blizni posla.

Neki red obećavanja podzemnih garaža po lokacijama mogao bi da izgleda ovako: Trg republike (Riblja pijaca), Ulica Modene, pa onda se ubace malo nadzemne garaže u Šafarikovoj i Uspenskoj ulici, Modena, Banovina, Šafarikova, pa onda opet Trg republike.

Naravno, dozvoljeno je malo izmešati čisto da se razbije rutina i na kraju obećati sve garaže, iako je bilo priče da nam je i jedna od navedenih previše skupa da bi se kretalo u radove.

Plastičan prikaz redosleda obećanja bi bio kao u onoj Knezovoj pesmi „Dal si ikada mene voljela“. Sećate se tog šablona za refren kome smo se svi smejali? E pa, isti taj šablon može da se primeni na obećanja u vezi sa podzemnim garažama u centru grada.

Dakle, ako ste neka vlast u Novom Sadu i zapao vam je problem parkiranja u centru ovo vam je šablon lokacija na kojima obećavate da će biti izgrađena podzemna/nadzemna garaža.

sablon

Može nekad recimo da se ubaci Banovina umesto Modene, ali suština je tu i šablon se vrti dok traju i mandati.

Naravno da je požljeno uraditi i poneku projektnu dokumentaciju za garažu, dobro je platiti novcem iz budžeta grada, pa odlučiti da nam je ipak skupo da ulazimo u te radove.

Sistem NAJAVI – ODUSTANI, pa sve ispočetka

Iako sve ove lokacije postoje godinama u planovima za izgradnju garaža podzemnih ili nadzemnih, istina je da se od svake odustajalo najviše zbog para. Lokacija koja se najčešće spominjala, a za koju je čak bio i zakazan početak radova je Trg republike, ili čuvena garaža ispod Riblje pijace.

Podzemna garaža ispod Riblje pijace je projekat o kome slušamo već skoro deset godina. Ona je trebalo da počne da se gradi još davne 2011. godine, međutim, već tad smo imali prvu vest o odlaganju radova na izgradnji podzemne garaže ispod Riblje pijace.

odlozena riblja pijaca

Tada je procena bila da bi ovi radovi treablo da koštaju nešto više od šest miliona evra.

Došla je i to proleće 2012. godine, radovi još nisu počeli, ali nam je zato predstavljen projekat za garažu koji je plaćen 150 hiljada evra i obećanje da će garaža biti ispod trga za dve godine:

e kapija najavljena podzemna garaza

Vrednost radova je sa šest porasla na deset miliona evra.

Upravo to obećanje dato je pred izbore posle kojih se dogodila smena vlasti.

I od tada što se tiče garaže kod Riblje pijace – tajac. Zvaničnih saopštenja nije bilo, tek smo na ponekoj konferenciji za novinare mogli da čujemo da se ipak nema para da se krene u tako skupe radove. Došli su izbori, vruć krompir se preneo dalje.

Trg republike rekonstruisan je 2015. godine, bio raskopan nekoliko meseci, podzemna garaža nije se ni spominjala, ostala je kao jedna od stvari za koju se nema para.

Ulica Modene je takođe jedna od lokacija koja se predviđa za izgradnju podzemne garaže. Vest o tome na sajtu grada Novog Sada stoji već ravno deset godina.

grad novi sad ulica modene

Međutim, i tu se pre odustalo nego što se krenulo sa bilo kakvim radovima, te su gradski oci odlučili da umesto para za nova parking mesta koja bismo dobili u centru grada damo pare – za pauka. Možda nećete imati gde da se parkirate, ali ćemo vas svakako skloniti ako to ne uradite kako treba.

politika odustali garaza modene

Zanimljivo je da je tada, član gradskog veća za saobraćaj i puteve, Aleksandar Kravić izjavio da se od toga odustalo zbog problema sa podzemnim vodama, te da bi izgradnja takve podzemne garaže bila preskupa za nekog investitora ili privatnog partnera.

Sličan problem sa podzemnim vodama spominjao se i kada je reč o podzemnoj garaži ispod Riblje pijace.

Sistem najavi pa odustani imali smo i kada je reč o podzemnoj garaži kod Banovine:

gradice se garaža banovina

projektuje se podzemna garaza kod banovine

 

odlozeno projektovanje banovina

Ok, rekli su gradski oci, podzemne garaže su nam preskupe i tehnički praktično nezivodljive, gradićemo nadzemne garaže i rešiti problem tog parkiranja u centru, koji iz godine u godinu postaje nepodnošljiviji.

I tako mi od 2016. godine imamo priču o nadzemnoj garaži u Šafarikovoj ulici gde se večito rešavaju imovinsko pravni odnosi da bi uopšte moglo da počne da se radi. Ta garaža se najavljuje s vremena na vreme, a vozači se nadaju da će možda nekad ipak biti i završena.

safarikova

Kad smo sve lokacije ispucali – najavi sve garaže!

Poslednja informacija je da se traže partneri te da će se graditi šest garaža u centru grada.

Na neobavezujući javni poziv javila se, kako je rekao gradonačelink Novog Sada Miloš Vučević, jedna kineska kompanija i ponudila projektovanje, gradnju i upravljanje podzemnim garažama u Ulici Modene, na Trgu republike, kod Banovine i nadzemne spratne garaže u Šafarikovoj.

Kompanija je prema rečima gradnačelnika spremna da uloži 40 miliona evra. Takođe, jedna nemačka kompanija je pokazala interesovanje za garažu ispod ulice Modene.

Do kraja leta prema najavama gradonačelnika trebalo bi da budu raspisani obavezujući konkursi, a do kraja godine da krenu radovi na prvim podzemnim garažama.

Samo jedna sitnica…

Onaj projekat što smo platili 150 hiljada evra iz 2012. godine za garažu ispod Riblje pijace neće moći da se koristi, nego će i za tu lokaciju i za lokaciju ispod ulice Modene morati da budu napravljeni novi.

Šta ćeš, takav je posao kad ga plaćaju poreski obveznici.

Druga sitnica su one podzemne vode:

citat kravic politika

Znaju li Kinezi za ove podzemne vode? I ako znaju i stvarno je toliko skupo, kako će oni da povrate taj novac? Možda kroz naplatu parkinga? Pa ako je u nekim evropskim gradovima parkiranje 50 evra sat što ne bi bilo i kod nas?

Ili ćemo možda da platimo još jednu projektnu dokumentaciju, pa onda da se odustane zbog podzemnih voda? Ili recimo da se uđe u radove pa onda shvate da vrednost tih radova mora da skoči barem deset puta?

Mogućnosti su neograničene

Da li je moguće da proteklih deset godina nismo imali na para ni partnera ni za jednu od ovih garaža a sad ćemo imati za šest?

Poslednji put podzemna garaža ispod Trga republike zvanično je najavljena uoči izbora 2012. godine.

Izbori na proleće sledeće godine sve su izvesniji i eto nama ponovo najava, ali ovaj put ne za jednu, ne za dve, nego za šest garaža u centru!

U nekim drugim gradovima ljudi se motivišu da idu peške do centra grada, ulaže se u gradski prevoz i alternativna sredstva prevoza pre svega zbog zaštite okoline. Kod nas se kreće u boj sa visokim podzemnim vodama.

Mi ćemo da vrtimo u krug obećanja za podzemne i nadzemne garaže u centru baš kao što se i jedan vozač vrti u centru dok pokušava da nađe svoje parking mesto .

Na kraju, ne bi bilo fer da jedna gradska vlast reši probleme parkinga u centru. Bilo bi lepo da i onima posle njih ostave taj problem za koji mogu da simuliraju rešenja tokom mandata i obećavaju radove i projekte taman uoči nekih novih izbora.

Ceo Balkan aplaudira tipu koji je kaznu za parking platio „metalcima“ (VIDEO)

Ne zaboravite da lajkujete Luftiku

Saša Mandić

Saša Mandić

Član biblioteke, umereni zavisnik od društvenih mreža sa tendecijom ka ne toliko umerenoj zavisnosti. Volim život na ivici pun adrenalina pa mi pretrčavanja van pešačkog i probijanje rokova za vraćanje knjige nisu strani. Nemam televizor i cenim tišinu. Volim svoje ime jer zbunjuje ljude, a i dobro je u sučaju migracije u inostranstvo.

Dodaj komentar

Klikni da komentarišeš