Magazin Novi Sad

Policija opkolila građane na Šodrošu, aktivisti im poručili da štite divlju gradnju (FOTO)

šodroš
Foto: Ekološki front Novi Sad

Od jutros je, kako se čini, počela odlučujuća bitka za odbranu Šodroša, jer, podsetimo, nekoliko desetina aktivista pokušava da spreči radnike kineske kompanije „CRBC“ (China Road and Bridge Corporation) da postave ogradu oko budućeg gradilišta za novi most preko Dunava u Novom Sadu.

Saopštenje Ekološkog fronta, tim povodom, prenosimo u celosti:

Pozivamo policiju i sve druge bezbedonosne službe da ne pomažu ugrožavanje ustavno-pravnog poretka Republike Srbije na prostoru Ribarskog ostrva, Šodroša i Kameničke ade! Aktivisti koji brane Šodroš nisu za bezakonje, nisu za konflikt sa policijom, već su za sprečavanje ugrožavanja grada, kršenja zakona i obmanjivanje građana u interesu privatnih investitora.

Sa druge strane jesmo da se grad razvija u opštem interesu građana, da se razvoj radi po zakonu i prema interesima građana koji finansiraju javna preduzeća.

Prema Ustavu Republike Srbije, članu 74. građani imaju pravo na zdravu životnu sredinu i na blagovremeno i potpuno obaveštavanje o njenom stanju. Svako, a posebno Republika Srbija i autonomna pokrajina, odgovorni su za zaštitu životne sredine.

Očuvanje ove vodoplavne zone je jedino što trenutno ne košta egzistencionalno ugrožene građane, gradski, pokrajinski i republički budžet!

I na kraju još jednom ponavljamo naše argumente i stavove:

1. Infrastruktura koja prati plan izgradnje mosta prema Planu detaljne regulacije iz 2021. godine (ukomponovana u novi Generalni urbanistički plan grada Novog Sada usvojenog 2022. godine) nije obilaznica jer prolazi kroz Novi Sad (a ne oko njega). Vijaduktom u dužini od 1387 metara, koji prethodi mostu, degradiraće se kvalitet južne deonice Bulevara Evrope i drastično povećati cenu „mosta“. Zašto se insistira na vijaduktu?

2. Javnosti nije prikazan arhitektonski projekat mosta i kompleksne prateće putne infrastrukture, a sa time u vezi ne postoji građevinska dozvola koja bi omogućila početak bilo kakvih radova na terenu. Javnost takođe ne zna koliko će koštati ovaj projekat, iako se o tome više puta “licitiralo” u javnosti.

3. Urbanizacija brodogradilišta na Ribarskom ostrvu i pretvaranje u stanogradnju je do 2035. godine protivna Prostornom planu Republike Srbije, usvojenom 2021. godine koji na tom mestu predviđa brodogradilište. Kršenje Prostornog plana republike je ozbiljan prekršaj prema državi, a taj problem nisu izazvali aktivisti već neusklađenost državnih organa.

4. Grad koji nema novca da građanima obezbedi grejanje i najavljuje restrikcije struje u narednom periodu, nema luksuz da gradi most koji ne rešava problem saobraćaja u Novom Sadu i koji nije funkcionalna obilaznica, dok se istovremeno jedna obilaznica već gradi preko Dunava nizvodno od grada. Taj drugi most, u Petrovaradinu, već spaja autoput sa Fruškogorskim koridorom koji je daleko prioritetniji, još kompleksniji i skuplji od ovog u produžetku Bulevara Evrope.

5. Strateška procena uticaja na životnu sredinu za plan generalne regulacije mosta i prateće infrastrukture nije urađena, nije urađena ni za projekat mosta, što je obaveza po zakonu.

6. Dunavac i Šodroš su besplatna i prirodna odbrana Novog Sada od poplava. U svetlu velike nadolazeće ekonomske krize, velikog rata u istočnoj Evropi i klimatskih promena, nedopustivo je ovakvo bespotrebno rasipanje novca građana i zaduživanje za komplikovan građevinski poduhvat i pomeranje nasipa, kako bi se džepovi prebogatih investitora još više napunili, a građani oterali u još veću prezaduženost.

7. Biro Bernske konvencije otvorio je prijavu u vezi sa ugrožavanjem Dunavca i Šodroša potencijalnom izgradnjom mosta (Complaint No. 2022/1: Complaint on stand-by: Serbia: Alleged habitat destruction in the area of Novi Sad due to proposed infrastructure constructions) podnetu od strane NVO „Svet i Dunav“. Doneta je odluka da se do marta 2023. godine dostave dodatni podaci u vezi sa ugrožavanjem priobalja Dunava u Novom Sadu. To podrazumeva da do tada ne bi smelo da bude radova na ovom projektu. Bernska konvencija je ratifikovana u Republici Srbiji kao zakonski akt.

Ovaj projekat ne rešava problem opterećenog saobraćaja u Novom Sadu, krši procedure, domaće i međunarodno zakonodavstvo, a koji usled namere za pomeranje nasipa i otimanja Dunavca i Šodroša fizički ugrožava grad od potencijalnih poplava.

Čitajte Luftiku na Google vestima

Čuvari novosadskog Šodroša upalili alarm, službena paravojska uništiće kamp

Ekipa Luftike

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
61 Shares
Share via
Copy link