Magazin Srbija

Automobilski giganti neće prljavi litijum iz Srbije jer ne žele rudnike jalovišta i zagađenje

električno vozilo
Foto: Pixabay/Mmurphy

Automobilski giganti Folksvagen, Stelantis i Dženeral motors, potpisali su obavezujuće ugovore kojim najavljuju da će za proizvodnju baterija za svoje automobile koristiti litijum dobijen iz geotermalnih voda.

Tehnologije za ekstrakciju litijuma iz geotermalnih voda su još u fazi razvoja, ali obavezujući ugovori o isporukama od 2026. godine koje su potpisali Folksvagen, Stelantis i Dženeral Motors (GM) potvrđuju da su veoma blizu da postanu ekonomski isplative, prenosi Balkangreenenergynews.

Automobilski giganti se okreću se litijumu iz geotermalnih voda, jer manje zagađuje životnu sredinu, nema jalovišta, ali i da bi izbegli uvoz iz Kine.

Postavlja se pitanje, za koga je planiran litiujum iz Srbije, da nisu Kinezi došli po sve rude koje Srbija ima?

Kako je saopšteno, Folksvagen će kupiti između 34.000 i 42.000 tona, a Stelantis između 81.000 i 99.000 tona u toku trajanja ugovora. Ugovori su potpisani prošle nedelje, a litijum neće biti iz Srbije.

Proizvođači automobila naglašavaju da je reč o metodama koje su održive, nisu štetne za životnu sredinu i ne izazivaju emisije ugljen-dioksida.

Oni ističu i da je reč o domaćoj proizvodnji tog metala, jer se litijum najviše proizvodi u Kini, a nalazišta rude iz koje se on dobija su u dalekim slanim pustinjama Južne Amerike i rudnicima Australije.

Anglo-australijska kompanija Rio Tinto u Srbiji namerava da otvori rudnik jadarita i da proizvodi litijum, ali se tome protivi veliki broj građana i stručna javnost u našoj zemlji.

Zbog donošenja zakona koji bi trebalo da olakšaju sprovođenje tog projekta građani su već u dva navrata blokirali puteve širom Srbije.

Folksvagen i Stelantis, inače vlasnik kragujevačkog Fiata potpisali su ugovore sa nemačkom firmom Vulcan Energy Resources, a Dženeral Motors sa američkom Controlled Thermal Resources.

Nemačka i Sjedinjene Države inače, kako se dodaje, prednjače u razvoju novih tehnologija. Te tehnologije su inače povezane sa proizvodnjom električne energije u geotermalnim elektranama čime se smanjuju troškovi.

Folksvagen je saoštio da Vulcan Energy Resources razvija projekat za proizvodnju litijuma bez emisija CO2 u dolini Gornje Rajne koristeći lokalne i litijumom bogate geotermalne vode. Taj proces ne zahteva fosilna goriva ili bazene za isparavanje, kao u slanim pustinjama u Južnoj Americi.

Stelantis je, takođe, naveo da projekat kompanije Vulkan koristi geotermalnu energiju za proizvodnju litijum hidroksida za baterije bez upotrebe fosilnih goriva i sa minimalnom upotrebom vode, čime se smanjuju emisije CO2 u lancu snabdevanja metalima za proizvodnju baterija.

Sredinom godine i američki automobilski gigant Dženeral Motors (GM) odlučio je da podrži sličan projekat proizvodnje litijuma u Kaliforniji, na slanom jezeru Salton, na jugu te američke države.

Jezero kako se navodi ima potencijal od 600.000 tona litijuma godišnje, što je količina koja premašuje trenutnu potrošnju u celoj SAD.

Litijum će se tim metodama dobijati kroz direktnu ekstrakciju sa manjim uticajem na okolinu, bez jalovine i sa nižim emisijama CO2 u poređenju sa tradicionalnim procesima, koji se primenjuju u rudnicima ili slanim pustinjama.

Izvor: Nova ekonomija

Rio Tinto obećava čist vazduh i zdravu prirodu, samo da počnu da vade litijum

Čitajte Luftiku na Google vestima

949 Shares
949 Shares
Share via
Copy link