Magazin Srbija

Reciklažom do umanjenja računa u Lidlu, a može i da se donira u „Budi human“

reciklaza naslovna
Foto: Luftika

Broj ljudi na planeti je, prema procenama Ujedinjenih nacija, prošle godine  dostigao osam milijardi. Ova činjenica je sama po sebi zapanjujuća, a tek ako se pogleda iz perspektive zagađenja. Svima nam je odmah pred očima plastika, jer je u poslednjih pola veka, ovaj sintetički materijal zamenio brojne druge, uključujući drvo i metal. Zamislite samo koliko je to otpada! A plastika je samo jedan od zagađivača.

Zašto je važna reciklaža?

Otpad koji svakodnevno proizvode domaćinstva i privreda, stvara sve više deponija. Od njih se tlo i obradivo zemljište uništava i postaju potencijalni izvori zaraze ljudi i životinja. Takođe, metan koji se stvara na deponijama izaziva efekat staklene bašte i štetne klimatske promene. Rešenje je u reciklaži.

Prva plastična boca reciklirana je 1977. godine. Od tada se industrija reciklaže plastike povećala na više od milion kilograma godišnje, ali količina recikliranih flaša, nažalost i dalje je mala. U našoj zemlji svest ljudi o ovom problemu, i dalje je vrlo niska. Na ide nam u prilog ni to što gotovo da nigde nema kontejera za razvrstavanje otpada na plastiku, staklo, metal… osim u Lidlu.

razvrstavanje otpada
Foto: Luftika

U određenim Lidl prodavnicama u Novom Sadu i Nišu, a od danas i u Beogradu, potrošači u sklopu projekta „Dobro se reciklažom vraća“, mogu da razvrstaju otpad, ali i da recikliraju Lidlovu ambalažu. Lidlov ekološko-humanitarni projekat je proširen, pa osim mogućnosti da potrošač izabere da li za reciklažu povratne Lidl ambalaže želi da na aparatu preuzme vaučer za umanjenje računa, može da bira i da donira fondaciji „Budi human“.

Vaučer ili donacija

Otišli smo do Lidla da vidimo kako to izgleda i bili smo prijatno iznenađeni da potrošači koriste kante za razvrstavanje otpada. Naročito smo se oduševili kada smo pored aparata za reciklažu zatekli dve gospođe sa kolicima za kupovinu koja su napunile praznom ambalažom iz Lidla i donele da je ovde recikliraju.

razvrstavanje otpada
Foto: Luftika

– Za svaku vraćenu Lidl PET i ALU ambalažu dobija se po 5 dinara koji se putem vaučera može iskoristiti na kasi, jer se umanji račun. To se i te kako isplati kada se reciklira puna torba ambalaže – kažu gospođe koje smo zatekli u prodavnici.

Pošto potrošači mogu da biraju da li žele vaučer za umanjenje na kasi ili da doniraju u organizaciju „Budi human“, probali smo kako to izgleda i procedura je vrlo jednostavna.

Aparati za reciklažu se nalaze odmah na ulazu. Potrebno je da se u njih ubaci jedna po jedna PET ambalaža zapremine od 0,2l do 3l ili limenke od alkoholnog i bezalkoholnog pića kupljene u Lidl prodavnicama. Kada je ubačena sva ambalaža, potrebno je kliknuti na dugme na ekranu i izabrati da li želite da preuzmete vaučer ili da donirate.

Na aparatu će vam izaći papir kao potvrda i zbir koliko novca će vašom reciklažom biti dodeljeno kao donacija ili će vam biti izdat vaučer za umanjenje računa u Lidlu koji je neophodno da sačuvate i predate na kasi.

Kako bi ambalaža bila prihvaćena, pored toga što mora da ima vidljivi bar kod, neophodno je da bude prazna i bez oštećenja. Ambalaže od kartona, stakla, mleka i nealuminijumske limenke neće biti prihvaćene.

Cirkularna ekonomija po evropskom modelu

Projekat „Dobro se reciklažom vraća“ je nastao sa ciljem da se testira spremnost građana na ekološke izazove današnjice, a izrastao je iz Lidlove globalne strategije „REset Plastic“, koja nastoji da kroz različite inicijative uključi i edukuje potrošače.

Iako još uvek nije primenjen na sve Lidl prodavnice u Srbiji, pilot faza u kojoj se projekat nalazi pokazala je da korišćenje iskustva i rešenja iz Nemačke i drugih zemalja Evropske unije u velikoj meri može doprineti bržem i efikasnijem uvođenju modela cirkularne ekonomije i na tržište Srbije.

Iz Lidla poručuju da naši sugrađani takođe imaju inicijativu za ekološkim akcijama, uzimaju učešće u njima, a Lidl kroz svoje društveno odgovorno poslovanje, kao pouzdan partner u kupovini, je tu da ih na ovom putu podrži.

– Kao kompanija koja brine o potrebama svojih potrošača i aktivno ih stimuliše da doprinesu očuvanju životne sredine, Lidl želi da i ovim projektom doprinese boljoj iskorišćenosti postojećih resursa, odnosno smanjenoj upotrebi novih sirovina. Posebno mi je drago da ovaj ekološki projekat ima i humanitaran karakter, tj. da potrošači prilikom reciklaže i dalje mogu birati da novac doniraju –  kaže Dragan Čigoja, generalni direktor kompanije Lidl Srbija.

recikl. 5 din
Foto: Luftika

U kojim prodavnicama su aparati

Aparati za reciklažu su prošle godine postavljeni u Novom Sadu  i Nišu, a ove godine i Beograđani imaju priliku da recikliraju i tako doprinesu očuvanju planete.

Novi Sad: Bulevar vojvode Stepe 2, Temerinska 98A

Niš: Vizantijski bulevar 47

Beograd:  Kneza Višeslava 61V – Vidikovac

Borča: Bratstva i jedinstva 2D

Možeš to! Parkside i Lidl pokreću kampanju sa Arnoldom Švarcenegerom

Čitajte Luftiku na Google vestima

Helena Duković

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

Share via
Copy link