Magazin

Ladno, al standard: Kako izgleda život vozača GSP-a koji u Švedskoj vozi kamion

U poslednje vreme sve više vozača napustilo je Srbiju u potrazi za boljim životom. Veliki broj njih otišao je da upravlja volanom u Americi, a ima i onih koji su ostali u Evropti. Ognjen Pejić radi kao vozač kamiona u Švedskoj.

On je u razgovoru za N1 otkrio kako izgleda život vozača u toj hladnoj, al bogatoj zemlji.

Najlakše je otići preko, ali treba mnogo toga da ti se poklopi. Svi misle „samo sedneš u kamion i voziš“, ali nije baš tako, mora dobro da se zapne. Mnogi su pokušali, ali se nisu snašli, pa su se vratili.

Tim rečima počinje ispovest za N1 Ognjen Pejić (35), jedan od više stotina vozača koji su volan gradskog autobusa u Srbiji zamenili upravljačem kamiona u nekoj od zemalja Evropske unije. Jedna od njih je i Bojana Turčinović, najlepša dama gradskog prevoza, o kojoj smo već pisali.

„Kad dođeš u tuđinu gde nikog ne znaš nije nimalo lako, pogotovo za nas koji dolazimo sa Balkana, pre svega zbog velike razlike u temperamentu. Švedska je prilično depresivna zemlja, dosadna, loša je klima…

Nemaš leto, stalno je kiša. Zimi svane u osam-devet ujutru, a mrak pada već u tri po podne. Leti noć traje svega tri-četiri sata, a na severu Švedske tada uopšte nema mraka.

Mnogo ljudi to ne može da izdrži, pa odustaju i vraćaju se u Srbiju. Oni koji ostanu brzo shvate koliko je Švedska dobro uređena zemlja i kako sistem treba da se postavi.

A sistem je skoro savršen. Sto miliona stvari bih prepisao od Šveđana i rekao ovim našim političarima ‘evo, ovako treba da radite'“, priča Ognjen za N1.

Kako dalje priča, do odlaska u Švedsku radio je punih deset godina kao vozač gradskog autobusa, a poslednja plata koju je primio bila je oko 450 evra.

„Ipak, novac nije bio najveći problem, mnogo više mi je smetao opšti javašluk u firmi, bukvalno na svakom koraku.

Pre dve godine sam presekao i dao otkaz. Pozvao sam druga koji živi u Švedskoj i zamolio ga da mi pronađe neki smeštaj, pa da pokušam da nađem posao na licu mesta.

Našao mi je garsonjeru u Linčepingu, gradu veličine Kraljeva, koji je nekih 200 kilometara udaljen od Stokholma“, navodi dalje Ognjen.

On kaže da je u potragu za poslom krenuo čim se smestio, a našao ga je posle dva meseca.

„Zaposlio sam se kao vozač šlepera, za platu od 2.000 evra. Ture su bile samo po Švedskoj, preko nedelje sam spavao u kamionu, a vikend mi je bio slobodan.

Prelazio sam od 600 do 800 kilometara dnevno, ali mi to nije padalo teško jer je Švedska jedna od najboljih zemalja za vozače kamiona. Parking mesta i tuševi postoje na devedeset odsto pumpi, a za otprilike 800 dinara dobiješ paket koji uključuje tuširanje, kafu i sendvič.

Živeo sam u garsonjeri od 30 kvadrata koja je bila maltene u centru grada i plaćao sam je 300 evra. Kad oduzmem sve troškove, na kraju meseca ostajalo bi mi oko 500-600 evra“, kaže Ognjen za N1.

Posle godinu dana mu se pridružila devojka, pa su i troškovi bili veći.

„Našao sam bolje plaćen posao, pa zaradim oko 2.400 evra mesečno. Preselili smo se u veći stan, a pre tri nedelje smo dobili ćerkicu. Kad sam došao ovde, govorili su mi ‘pravi decu, Švedska će ih odgojiti’.

I to nije daleko od istine. Od pedijatrijske sestre, čije su ti usluge besplatne dok ti dete ne napuni pet godina, do novčane pomoći koja se isplaćuje do punoletstva.

Dečji dodatak za prvo dete je nešto više od 100 evra mesečno, a nezaposlene majke imaju pravo na 480 plaćenih dana od rođenja deteta, tokom kojih dobijaju oko 400 evra mesečno.

Od vrtića do fakulteta sve je besplatno. Zvuči neverovatno, ali ako živiš negde dalje, a nemaš prevoz, država ti obezbedi čak i taksi do vrtića i nazad“, priča Ognjen.

Kako dalje navodi, porezi jesu visoki, ali se sve to vrati kroz socijalna davanja.

„Država ti omogućava da besplatno učiš jezik, upišeš školu, fakultet… Imaš pravo i na takozvani studentski kredit u iznosu od oko 1.000 evra mesečno, da bi ti olakšali život tokom studija, a kamata je simbolična.

Kredit počinješ da vraćaš tek kada počneš da radiš, tako da poznajem neke koji imaju više od pedeset godina, a još vraćaju studentski kredit.“

Saobraćajna kultura na nezamislivo visokom nivou

„Što se tiče posla, tu se čovek adaptira vrlo brzo jer jednostavno vidiš da sistem funkcioniše. Najbitnije je da naučiš švedski, jer onda možeš da radiš gotovo sve. Ljudi se ovde ne plaše da promene posao, to je sasvim normalna stvar.

Mnogo je teže privići se na društveni život u Švedskoj, koji je potpuno drugačiji u odnosu na Srbiju. Ovde ne možeš da odeš u kafanu usred nedelje, već samo vikendom.

Noćni život je ovde inače veooma skup, cena pića u kafiću ili klubu je između 800 i 1.500 dinara“, priča Ognjen dalje za N1.

On ističe da je saobraćajna kultura u Švedskoj na toliko visokom nivou da je to u Srbiji prosto nezamislivo.

„Za ozbiljniji saobraćajni prekršaj vode te na psihijatriju, da veštače da li si normalan. Kazne su drastično visoke, naročito za vožnju pod uticajem alkohola. Ovde se mnogo pije, ali gradski prevoz vikendom radi neprekidno, upravo zbog toga da ljudi ne bi vozili pijani“, navodi Ognjen.

Celu ispovest ovog nekadašnjeg vozača GSP-a možete pročitati OVDE.

Čitajte Luftiku na Google vestima

I pop je zbrisao iz Srbije i otišao u Nemačku da vozi autobus

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
393 Shares
393 Shares
Share via
Copy link