Tmurni kišoviti i snežni dani kod nekih osoba mogu izazvati psihološke tegobe sa jasnim simptomima. Ukoliko se u kasnu jesen i zimu javljaju nagle, drastične promene raspoloženja, dolazi do brzog gubitka energije, a apetit mnogostruko poraste, to može ukazivati na pojavu tzv. zimske depresije.

Uzroci

Ljudi od struke tvrde da zimska depresija nastaje kao posledica nepravilnog lučenja hormona serotonina i melatonina koje se javlja usled nedovoljne izloženosti prirodnom svetlošću, što uzrokuje pojavu lošeg raspoloženja, pospanosti i pada koncentracije.

U vreme prelaznih perioda, u kasnu jesen i u rano proleće, naglo poraste broj osoba koji se žale na simptome karakteristične za depresiju. Međutim, iako sezonske depresije jesu u bliskoj vezi sa manjkom dnevne sunčeve svetlosti, to nije i njihov presudan uzročnik. Većina ljudi je sklona da sve promene do kojih dolazi u njihovom organizmu opravdavaju spoljašnjim faktorima, pre svega klimatskim.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Ovde je pre svega reč o unutrašnjim procesima i to prvenstveno kod osoba ženskog pola. Zbog statusa hormona i ciklične prirode promena, ženski organizam je podložniji uticajima vremenskih promena. Zato je kod žena verovatnoća za pojavu sezonske depresije dvostruko veća nego kod muškaraca.

Veoma je važno da osobe sa ovakvim problemima budu svesne da su takva emocionalna stanja sezonski uslovljena, da su periodična i kratkotrajna i da se uz odgovarajuću terapiju mogu uspešno kontrolisati.

Metode lečenja

Osim psihoterapije i terapije lekovima, u lečenju zimske depresije sve češće se primenjuje i fitoterapija (lečenje svetlom). Pacijent se svakoga dana po nekoliko sati izlaže jakom izvoru svetlosti, čak 10 do 20 puta jačem u odnosu na kućnu rasvetu. Pri tome se u oči unosi dodatna količina svetlost kako bi se što bolje aktivirali svi potrebni procesi u organizmu.

Međutim, prema mišljenju stručnjaka, ovakva vrsta terapije može isključivo da funkcioniše u kombinaciji sa drugim metodama, kao pomoćna terapija. Ono što je bitno, ona može imati sugestivni karakter. Naime, sama činjenica da smo za sebe i svoje zdravlje uradili nešto, doprinosi da se osećamo bolje. Uz to, kvalitetna psihoterapija pruža mogućnost trajnog oporavka i najkvalitetnija je preventiva. Ovo je veoma važno istaći, jer su osobe koje imaju problema sa depresijom sklone potpuno nekontrolisanom konzumiranju medikamenata.

foto: pixabay.com
foto: pixabay.com

Uz pomoć ovih 5 saveta lakše ćete napuniti baterije i prebroditi zimu

Provodite što više vremena napolju, na otvorenom. Prirodna svetlost ima podsticajno dejstvo na sintezu adrenalina i melatonina, hormona koji doprinose dobrom raspoloženju.

Budite stalno u pokretu. Najefikasniji borac protiv zimske depresije je fizička aktivnost. Zato, bez obzira na vremenske uslove, na kišu, sneg i hladnoću, idite u svakodnevne šetnje ili na trčanje.

Jedite hranu bogatu ugljenim hidratima. Tu spadaju pre svega žitarice, krompir, pirinač. Istovremeno, ograničite unos proteina u organizam, mesa, mleka i mlečnih proizvoda. Vitamin C je takođe jako efikasan u borbi protiv zimske depresije, a blagotvorno dejstvo imaju i aromatične začinske biljke, jer podstiču proizvodnju serotonina. Tu se ubrajaju vanila, đumbir, muškatni oraščić i korijander.

Oplemenite vaš stambeni prostor živim, prirodnim bojama. Držite u vazi cveće žute ili narandžaste boje, a jastuci i zavese, tvrde stručnjaci, u svetlim prirodnim nijansama imaju fantastičan efekat. Utiču na bolje raspoloženje, povećavaju optimizam i podstiču na fizičku i psihičku aktivnost.

Koristite eterična ulja da pobedite depresiju. Eterična ulja limuna, mandarine, mentola ili lavande jako pozitivno deluju protiv zimskog umora i neraspoloženja.

Saznajte kako se oporaviti posle praznika

Lajkujte stranicu Luftika i prvi pročitajte nove tekstove ↴

Podeli

Ostavite komentar

Please enter your comment!
Please enter your name here