Magazin

10 ključnih lekcija za pokretanje malog biznisa u Srbiji – šta svaki preduzetnik mora da zna

pokretanje malog biznisa saveti srbija
Foto: Freepik

Svakodnevica u Srbiji je daleko od sjajne, a svi koji su dugo pretraživali oglase za posao, u pokušaju da pronađu novi, ili promene postojeći, znaju koliko je to mukotrpan proces. Moguće da vam je u nekom trenutku, između silnih odbijenica, “sinula lampica” i da ste poželeli da pokrenete nešto svoje.

Uostalom, zašto ne biste sami zaplovili nemirnim tržišnim morem i otkrili kako je biti sam svoj gazda? Međutim, taj put nikako nije gladak, više liči na vožnju po makadamu, punu uspona, padova i raskrsnica na kojima se donose ključne odluke.

Kako pokazuju iskustva lokalnih marketinških stručnjaka, naročito u urbanim sredinama, sve je više ljudi koji se odlučuju da započnu svoj biznis. Međutim, mnogi već na samom početku previde jednu važnu stvar – živimo u digitalnom dobu, gde je sve na “klik”.

Upravo zato je važno da vaše onlajn prisustvo postoji od samog početka, bez obzira na vrstu posla kojim se bavite. Ono vam pomaže vam da lakše i brže stvorite mrežu klijenata, partnera i stručnih saradnika. Da biste uspešno stratovali, dobra marketing agencija u Novom Sadu, ili bilo kom drugom gradu, koja razume lokalno tržište i izazove, može biti ključni saveznik u pokretanju biznisa.

U nastavku sledi 10 lekcija koje bi svaki osnivač malog biznisa u Srbiji trebao da ima na umu, pre nego što pokrene svoj posao.

Šanse su protiv vas

Možete imati najgenijalniju ideju na svetu, ali to ne znači da će stvari ići po planu. Statistike su surove – većina novosnovanih preduzeća u Srbiji propadne u prve tri godine.

Zato zadržite trenutni posao dok ne stabilizujete prihode iz svog biznisa. Iskoristite to vreme da izgradite rezervni fond i sprovedete ozbiljno istraživanje tržišta.

Okružite se pouzdanim ljudima i stalno razvijajte veštine.

Čak ako doživite neuspeh i vaš posao propadne – nije smak sveta.

Potrudite se da upotrebite nova znanja i veštine, naučite iz sopstvenih grešaka i pokušajte posle nekog vremena ponovo.

Nećete raditi samo ono što volite

Mnogi sanjaju da će, kad pokrenu svoj biznis, konačno raditi isključivo ono što ih ispunjava.

Međutim, istina je potpuno drugačija – na ono što budi vašu strast potrošićete eventualno 20 odsto vremena.

Veći deo dana otići će na papirologiju, fakture, knjigovodstvo, komunikaciju sa klijentima, poreze i druge administrativne poslove.

Naravno, možete angažovati saradnike, ali to zahteva dodatna sredstva.

Drugim rečima, prvo ste preduzetnik, a tek potom ugostitelj, umetnik, veb dizajner, kuvar – u zavisnosti od delatnosti kojom ste izabrali da se bavite.

Što pre ovo shvatite, veća je verovatnoća da ćete biti uspešni. I ne zaboravite važnost prisustva u onlajn svetu.

Pomozite klijentima, ne jurite samo profit

Naravno da je profit važan, ali ne sme da vam bude jedini cilj. Fokusirajte se na rešavanje problema svojih klijenata.

Kada pružite vrednost, novac će doći kao posledica.

Upravo je pogrešan pristup, gde je fokus isključivo na profitu, razlog što veliki broj privatnih biznisa u Srbiji kiksne već na samom početku.

Zadovoljan klijent će se sigurno vratiti, a verovatno će vas i preporučiti drugima, putem pozitivnih recenzija. U današnjem digitalnom svetu, dobar glas se daleko čuje.

Zapamtite zlatno pravilo – što više budete imali zadovoljnih kupaca, ili korisnika usluga – uspećete da generišete i veći prihod.

Pronađite pouzdanog partnera

Gotovo svaki posao koji se obavlja u timu pružiće vam veće zadovoljstvo, a istovremeno ćete diverzifikovati rizik.

Razmislite samo o poslovima kojima ste ste se ranije bavili – bilo da ste pravili indeks sendviče, okretali pljeskavice u lokalnoj ćevabdžinici, radili kao novinar u redakciji, ili kao projektant u arhitektonskom birou – postojao je osećaj zajedništva.

Zajedno sa kolegama ste radili na nekom cilju.

Potpuno drugačija situacija je kad ste sami u svemu. Istina, vi ćete kupiti sav kajmak, ali svaka odluka i odgovornost biće samo na vašim plećima, što je ozbiljan teret.

Zato razmislite da u projekat krenete sa suosnivačima, ili poslovnim partnerima.

Partner vam može doneti ne samo podelu odgovornosti, već i bolju motivaciju, podršku i nove ideje.

Partner ne mora biti investitor – to može biti prijatelj, član porodice, ili kolega koji deli vašu viziju i sistem vrednosti.

Pametno upravljajte novcem

Zadovoljstvo vaših klijenata je pravi put do uspeha, ali to ne znači da ne treba da naučite da odgovorno upravljate novcem.

Nećete daleko dogurati ako trošite više nego što zarađujete. Zvuči jednostavno, ali mnogi padnu upravo na ovom ispitu.

Ako nemate dovoljno novca da platite tekuće troškove, nećete dugo opstati na tržištu.

Zato naučite da pravilno upravljate novčanim tokovima, kreirajte budžet i držite ga se.

Pažljivo pratite svaki trošak, kako biste znali gde odlazi svaki teško zarađeni dinar.

Napravite fond za hitne situacije i ne upadajte u zamku rizičnih investicija u ranoj fazi.

Drugi posao vas može spasiti

Kada pokrenete sopstveni biznis, verovatno vam zvuči kontraproduktivno da imate još jedan posao, koji vam “jede” vreme i fokus.

Međutim, to ne mora da bude slučaj, ako doprinosi finansijskoj sigurnosti i pruža vam mir u kriznim situacijama.

Kao što ste do sada verovatno shvatili, uspeh nećete doživeti preko noći – potrebni su strpljenje i upornost.

To znači da će biti trenutaka kada ćete upasti u finansijski budžak.

Možete početi da čupate kosu dok preispitujete svoje odluke, ili kada vam nestane sredstava da platite sve pristigle račune.

Baš zato je korisno da imate drugi posao, kojim punite budžet i koji vam ublažava finansijski stres.

Razmislite o nekim poslovima koje relativno lako možete dobiti u Srbiji, poput dostavljača, ili frilensera, a koji možete raditi i sa skraćenim radnim vremenom.

Možda vam koji kilometar duže na biciklu, sa torbom na leđima, može obezbediti duševni mir.

Aktivnost nije isto što i rast

Novac u poslovanju često klizi kroz prste, a mnogi ulažu u pogrešne oblasti, koje ne generišu stvarni rast.

Kupovina skupe opreme, automobila ili luksuznog nameštaja, ne znači da rastete. U pitanju su troškovi, a ne investicije.

Umesto toga, ulažite u onlajn prisustvo, korisničku podršku i razvoj proizvoda.

Sve što vam donosi klijente i dodaje vrednost, dugoročno je isplativo.

Ne radite sve sami

Optimizacija biznisa ne poboljšava samo vaše poslovanje, već često predstavlja jedino rešenje da ne sagorite i od svega dignete ruke.

Mikromenadžment vodi ka iscrpljivanju. Ako vam dizajniranje sajta, pisanje oglasa, ili računovodstvo nisu jača strana, prepustite to stručnjacima.

To ne znači da oni moraju da budu stalno zaposleni i da crpe vaše resurse, već ih angažujte po potrebi.

Postoje brojni frilenseri koji rade kao veb dizajneri, računovođe, SEO stručnjaci, ili pisci, koji su savršeni za potrebe vašeg posla.

Možete ih pronaći na grupama na društvenim mrežama, ili onlajn platformama i forumima, a rade po projektu i ne opterećuju vaš budžet.

Takođe, koristite besplatne ili jeftine onlajn alate, za automatizaciju marketinga, fakturisanja i bolju organizaciju posla.

Na taj način moći ćete da se posvetite zadacima, koje znate da obavljate i u kojima uživate.

Otvorena komunikacija sa klijentima je ključ

Ljudi koji kupuju vaše proizvode, ili koriste vaše usluge, žele da posluju sa stvarnom osobom, umesto sa nekom bezličnom i bezimenom organizacijom.

Zato se potrudite da se uključite u komunikaciju sa klijentima, lično odgovarajte na pitanja i njihove probleme, uključujući i komentare na recenzijama, ili drugim kanalima na društvenim medijima.

Ukoliko postoji mogućnost ličnog kontakta, obavezno je iskoristite.

Iskren i topao pristup pomoći će vam da steknete uvid u ono što je vašim klijentima zaista potrebno.

Takođe, predstavlja najbolji način za izgradnju mostova sa postojećim i novim mušterijama.

Transparentnost i ljudski pristup grade poverenje, a poverenje gradi brend.

Lokalna marketing agencija može biti vaš saveznik

Dobar marketing nije luksuz, već je odavno postao neophodnost u današnjem poslovanju.

Ako želite da vas ljudi pronađu, prepoznaju i preporuče, moraćete da uložite u profesionalnu promociju.

Zato razmislite o saradnji sa lokalnom agencijom koja poznaje tržište, zna koje mreže koristiti i koja vam može pomoći da postavite stabilne temelje onlajn prisustva.

Zaključak

Pokretanje biznisa u Srbiji jeste izazovno, ali nije nemoguće.

Ako budete realni, istrajni i spremni da učite – uspeh je dostižan.

Bitno je da ne gubite iz vida svoju motivaciju i da ne oklevate da potražite pomoć kada vam zatreba.

Pritom, ne zaboravite da uživate i da se zabavljate, dok posmatrate kako vaš posao lagano raste.

Luftika #

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

Share via
Copy link