Balkan Magazin

40 godina od kultnog „Paket aranžmana“: Vreme kada su mladi donosili promene

Verovatno najvažniji ovdašnji pank-rok album „Paket aranžman“ nastao je sada već davne 1981. godine i nedavno je proslavio 40. rođendan. Mnogi muzički kritičari složni su da album predstavlja prekretnicu u popularnoj kulturi Jugoslavije, a sama muzička industrija i publika bila je željna promena i novih muzičkih formi.

Album sadrži legenedarnih 11 pesama tri beogradska benda: Šarlo akrobata, Idoli i Električni orgazam.

Petar Janjatović smatra da je „Paket aranžman“ i iz današnje perspektive fascinantan budući da je reč o ploči na kojoj je svaka druga pesma na ovaj ili onaj način bila radijski hit, koji se vrti i sada.

Prema njegovoj oceni, „ceo fazon“ novog talasa je počivao na tome što su se gotovo na nedeljnom nivou pojavljivale nove pesme, grupe i albumi.

– Pojavili su se novi, kreativni ljudi, prštale su pesme… Kad sam prvi put čuo „Ona se budi“, mislio sam da oni imaju problema sa ritmom. Uopšte nisam kapirao ceo taj beli rege. To je bio potpuno drugi fazon, odskakalo je od svega što se sviralo ranije u Jugoslaviji. Kako je Vd spajao te neparne ritmove, to, dotad, u jugoslovenskom rokenrolu nikad nije bilo snimljeno. S druge strane Idoli, njihovo istraživanje najrazličitijih tema i meridijana. Rusija, Nemačka i Amerika u tri pesme – kaže Janjatović za list Danas, potom i dodaje.

– ‘Orgazam’, pa ja ne mogu da se setim da je pre toga bilo toliko ubedljive psihodelije kao u ‘Krokodili dolaze’. Fascinantno je da je Gile, koji je tad imao 18 godina, napravio tako veliku i zrelu numeru – podseća Janjatović.

gile i vlada
Foto: Zoran Trbović/XXZ

Prema njegovim rečima „ta vrsta preispitivanja dotad nije bila u domaćoj muzici“.

– Nije bilo mnogo takvih pesama, a ovi su krenuli na potpuno drugačiji način da rade u okviru tri minuta. Dakle, kratko, efektno i stvarno originalno – konstatuje Petar Janjatović.

Specifičnost svakog od ova tri benda je ostala teza do danas, s tim da su između Električnog orgazma i Šarla ustanovljene izvesne sličnosti dok su Idoli zadržali inokosnu poziciju. S tim se slaže i Srđan Šaper.

– To je tačno. Električni orgazam i Šarlo su vežbali u SKC-u, u podrumu, a mi u podrumu Vladine zgrade (dok nas komšije nisu izbacile) pa posle u jednoj prostorijici i kasnije u garaži kod Krleta. Tako da su oni bili neprestano u protoku ljudi i informacija, i kad su hteli i kad nisu, a mi, opet, samo kad smo hteli. Idoli su bili drugačiji i zato što su bili manje specifični (ali to je tipično za celi novi talas), to jest, teže su se svrstavali. Bili smo nesvrstani – objašnjava Šaper.

Na pitanje kako s ove distance gleda na dizajn ploče „Paket aranžman“ odgovara da to čini „sa simpatijom“, iako su se u vreme njegovog nastanka članovi Idola bunili.

– Naročito kad smo išli da snimamo one turističke fotke po Kalemegdanu. Pa onako, nismo shvatili koncept – kaže kroz smeh, dodajući, da su u stvari razumeli („Paket aranžman“) ali da im je izgledalo kao da glume nešto, a to je bio tabu.

– Mi nismo glumili – bili smo mi. Čak i kad smo imali one akcije (kao Dečaci) opet smo bili mi. Tako da nam je to sa fotoaparatima itd… izgledalo trulo. Ali brzo smo se sprijateljili sa Brankom Gavrićem (autor omota – prim A. Ć.) i shvatili da je to lepo i pametno dizajnirao i da ona slika smoga, magle i mraka na A strani omota jeste Beograd kakav znamo. Da ne ispadne iz fake nostalgije da je tad bilo sve veselo, bilo je mračno i neosvetljeno – podseća Šaper.

Na opasku novinarke Aleksandre Ćuk da se u izboru pesama „Plastika“, „Schwüle über Europa“ „Maljčiki“ „Amerika“ čita koncept Srđan Šaper kaže da je takvu tezu izneo svojevremeno dramaturg Nebojša Pajkić u svom tekstu.

– Napisao je tada da smo se bavili sa četiri ideološka koncepta XX veka – konzumerizmom („Plastika“), fašizmom, komunizmom i liberalnim kapitalizmom („Amerika“). Lepo zvuči – konstatuje Šaper.

Na pitanje koja je njemu omiljena pesma s Paket aranžmana a da je ne izvode Idoli odgovara – „Ona se budi“, mislio sam i tada i sada da je fenomenalna.

Ovaj album nastajao je u vreme odrastanja i prvih mladalačkih ludorija mojih roditelja. Milan, Vd, Gile, Divljan, Koja i ostali obeležili su i mene za čitav život. Odrastao, sazrevao, patio, zaljubljivao se, promišljao sam i osećao uz muziku čiji se koreni jasno vide u ovom albumu.

Od Šarla su nastala dva fantastična benda:  Ekatarina velika i Disciplina kičme. EKV je srž mog senzibiliteta i ne mogu da zamislim svoj karakter bez njihovih pesama, tekstova i emocije koju su nosili i usadili u mene.

Činjenica je da je tada bilo prostora za mlade bendove, da ljudi danas pljuju Jugoslaviju i tadašnji režim, a mladi su imali svoja mesta poput SKC-a, Doma omladine, Akademije… Sva ta mesta su privatizovana, komercijalizovana i otuđena od mladih.

Da nije bilo “Paketa” kulturna scena bila bi zaista siromašnija na prostoru cele bivše zemlje.

Pesme “Ona se budi”, “Maljčiki”, “Zlatni papagaj”, “Krokodili dolaze” ili “Niko kao ja” slušale su se tada, slušaju se i danas, a nema sumnje da će se slušati i u budućnosti.

Panker se vratio iz mrtvih, predao policiji i ispričao priču luđu od filmskog scenarija

Čitajte Luftiku na Google vestima

Antonije Kosanović

Traži smisao u vreme besmisla, rečima potkradajući emocije.

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
358 Shares
358 Shares
Share via
Copy link