Vest da se u Grčkoj srušio ukrajinski avion, natovaren srpskim oružjem, koji je poleteo iz Niša, uzburkala je javnost i otvorila niz pitanja o isporuci srpskog naoružanja širom sveta. Ministar odbrane, Nebojša Stefanović, saopštio je nekoliko zvaničnih podataka, međutim niz je pitanja na koja još nismo dobili odgovor.
Grčki mediji su noćas izveštavali da se u avionu koji se noćas srušio kod Kavale u toj zemlji, prevozio „opasni teret“, a kako je portal Nova.rs ekskluzivno saznala, avion „Antonov 12“ je iz Srbije za Bangladeš prevozio školske mine čija je isporuka dogovorena još 2021. godine.
Upravo na tim minama, kako je rečeno iz kompanije „Valir“, trebalo je da se uvežbavaju bangladeški vojnici.
Mine preko Niša trebalo da idu u Bangladeš
Deo posla koje je srpska kompanija imala u ovoj isporuci jeste da te mine transportuje do aerodroma u Nišu, rečeno nam je iz kompanije, a o svemu ostalom odlučivao je kupac.
Ono što je interesantno, jeste da smo tek jutros saznali da je pošiljka zapravo kao poslednje odredište, trebalo da ima Bangladeš, a ne Jordan, kako se najpre verovalo na osnovu podataka iz grčkih medija.
Takođe, prema podacima „Flightradar 24“ nakon što je poleteo, avion preleteo Severnu Makedoniju, ušao u Grčku, preleteo kopneni deo zemlje i vinuo se iznad Egejskog mora, došlo je do zaokreta i avion se vratio ka Kavali. Poslednji signal primljen je u 19.47 po lokalnom vremenu, a potom su usledile dojave građana o letelici koja se obrušila i izazvala požar i više eksplozija.
Ministar Nebojša Stefanović, koji je jutros saopštio da je srpsko oružje putovalo ka Bangladešu precizirao je da je sledeća stanica „Antonova“ bila Aman u Jordanu, radi tehničko sletanja.
Da li tragedija mogla biti izbegnuta
Međutim, izvesno je da je reč o letelici koja se još od sedamdesetih godina prošlog veka koristi u svrhe transporta tereta. Konkretno ovaj An-12BK prvi put je poleteo 1971.
Počeo je da služi u Meridanu ranije ove godine, navodi Flightradar24. Meridian LLC je osnovana 11. jula 2003. godine, i jedna je od prvih privatnih avio-kompanija u Ukrajini, a međunarodni status je dobila registrovanjem u ICAO (Međunarodna organizacija civilne avijacije), dobivši odzivni znak MEM.
Ipak, urednik portala „Tango siks“ Petar Vojinović izjavio je za N1 da je pad kargo aviona Antonov 12 u Grčkoj treći incident ovog tipa aviona koji se desio u prethodnih mesec dana.
Konstatovao je da se radi o starim tipovima letelica, i da ih koriste trgovci oružjem kako bi povećali svoj profit.
„Ovaj tip aviona se srušio pre 13 dana prilikom sletanja“, istakao je Vojinović, kao i da takvi avioni često prave incidente, zbog čega je otvoreno pitanje da li je pad aviona i pogibija osam članova posade mogla biti izbegnuta.
Kako je došlo do pada aviona
Šta se tačno dogodilo što je dovelo do toga da ukrajinski „Antonov“ padne kod grčke Kavale još nije sasvim najjasnije. Spasilački i timovi koji će izvršiti uviđaj na mestu pada još nisu ni prišli delovima koji su preostali od srušene letelice, tako da se sada pretpostavke svode na to da je otkazao jedan od četiri motora ovog aviona.
Kako se na licu mesta, prema informacijama grčkih medija, pojavila nekakva bela materija čiji sastav treba da se analizira iz bezbednosnih razloga, pitanje je kada ćemo znati tačan uzrok nesreće.
Čime se bavi kompanija „Valir“
„Valir doo“ je srpska kompanija u potpunosti registrovana da obavlja spoljnotrgovinski promet naoružanjem, vojnom opremom i drugim odbrambenim rešenjima, navodi se na zvaničnom sajtu ove kompanije.
Kako nam je direktor ove kompanije rekao i ova trgovina ugovorena je još prošle godine, a njihova odgovornost ogleda se u delu oko organizacije pošiljke.
„Naša obaveza je bila samo da pošiljku dovezemo do aerodroma u Nišu, odakle je poleteo avion koji se srušio u Grčkoj. Mi nemamo nikakvu odgovornost za ovu tragediju koja se dogodila, osim moralne, ali moram da kažem da nam je žao zbog toga što se dogodilo i da nam je žao što su stradali ljudi koji su prevozili našu pošiljku“, izjavio je direktor firme „Valir“ Mladen Bogdanović za Nova.rs.
I ministar Stefanović je na jutrošnjoj konferenciji saopštio da je Ministarstvo odbrane Bangladeša dozvoljeni krajnji kupac, a da je roba koju je avion prenosio pripadala pomenutoj kompaniji.
Prema podacima Agencije za privredne registre sedište ove kompanije se nalazi u Beogradu, na Savskom vencu, a interesantno je da je kao šifra delatnosti navedena nespecijalizovana trgovina na veliko.
Uloga Ukrajine
Kako je reč o ukrajinskom avionu, koji se nalazi u vlasništvu ukrajinske firme, u kontekstu trenutnih dešavanja u toj zemlji otvorilo se pitanje da li i sama Ukrajina ima bilo kakvog udela u ovom unosnom poslu.
Ono što se zna jeste da su preminuli članovi posade bili svi Ukrajinci što će tokom dana potvrditi Denis Bogdanovič, generalni direktor Meridijana, ukrajinske kargo avio-kompanije koja je vlasnik aviona.
U međuvremenu, CNN je preneo izjavu portparola Ministarstva inostranih poslova Olega Nikolenka koji se oglasio na Fejsbuku i koji je naveo da se pretpostavlja da je uzrok nesreće kvar na motoru ovog aviona.
„Putovao je iz Srbije u Bangladeš preko Jordana kada se srušio. Svih osam članova posade bili su državljani Ukrajine“, naveo je Nikolenko.
On je rekao da je ukrajinski konzulat u Solunu uspostavio operativni štab, gde su ukrajinski konzularni službenici radili na mestu nesreće sa lokalnim spasilačkim i timovima za sprovođenje zakona.
Izvor: Nova.rs
Stefanović: Avion nosio srpske mine u Bangladeš, svi članovi posade poginuli
Dodaj komentar