Novi Sad

Novosadsko „oko sokolovo“ brže, jače, bolje od beogradskog: Doskočili i prikrivenim tablicama

Oko sokolovo Novi Sad
Foto: Instagram / newnow.rs

Sistem „Oko sokolovo“, namenjen za kažnjavanje nesavesnih vozača koji se nepropisnosno parkiraju, koji je u glavnom gradu patentirao Goran Vesić, doskorašnji dogradonačelnik srpske prestonice, a zatim je uveden i u Nišu, od početka 2023. godine trebalo bi da zaživi i u Novom Sadu.

Pored pet vozila „Dačia Sandero“, opremljenih specijalnim kamerama, o kojima je Luftika već pisala, na ulicama glavnog grada Vojvodine patroliraće i deset električnih bicikala sa kamerama, a sistem ima radni naziv „Nspatrol“.

Kako će procedura kažnjavanja funkcionisati

Sam sistem bi trebao da proverava i kažnjava nepropisno i bahato parkiranje – na zelenim površinama, trotoarima i biciklističkim stazama, kao i nepropisno zaustavljanje na saobraćajnicama, kako je za Dnevnik objasnio član Gradskog veća za komunalne poslove Zdravko Jelušić.

– Nakon nekoliko sastanaka sa stručnim ljudima iz oblasti prava, saobraćaja i zaštite ličnih podataka, uspeli smo da pripremimo gradske odluke za usvajanje tako da se sistemom evidentiraju samo vozači koji su zaista u prekršaju, jer ne želimo da otežamo našim građanima svakodnevicu, već da destimulišemo bahato parkiranje – rekao je Jelušić.

Kako je objasnio, radi se o kamerama najvišeg kvaliteta i performansi.

– U prvom krugu vozila beleže prekršaj, ukoliko se on i dalje dešava u drugom krugu, registarske oznake šalju se u JKP „Informatika”, a dalje prosleđuju Ministarstvu unutrašnjih poslova (MUP) – objašnjava on predviđenu proceduru.

Iz MUP-a se podaci vraćaju „Informatici”, koja ih svakog dana u ponoć prosleđuje u JP „Pošta”, odakle će se kazne jednom nedeljno slati na adrese prekršioca.

„Jednakost građana“ i vozila na „beloj listi“

U slučajevima da kamere na automobilima ne mogu da prepoznaju registarske table (prljave su, prekrivene ili je gepek otvoren), sistem alarmira vozača, koji sredstvima veze obaveštava kolege koji su na biciklima da postupaju u takvim slučajevima.

Geolokacija takvog vozila je vidljiva svima u sistemu.

– Sistem automatski prepoznaje ljudska lica i zamagli ih na slici, čime smo osigurali eliminaciju ljudskog faktora, ličnih poznanstava i drugih negativnih uticaja, odnosno, obezbedili smo jednakost građana. Ukoliko je vozilo na „beloj listi”, ono se neće dalje procesuirati.

Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja, na toj listi će biti policijski službenici koji obavljaju službenu dužnost, kao i pripadnici komunalne milicije, radnici komunalnih službi koji obavljaju svoju delatnost, kao i vatrogasne službe i Hitna pomoć – objasnio je Jelušić, a prenosi Dnevnik.

Inače, svako vozilo za kažnjavanje nepropisnog parkiranja imaće pet kamera sa uglom snimanja od 360 stepeni, uz prepoznavanje registarskih tablica.

Takođe, imaće četiri kamere visoke rezolucije koje će snimati non-stop, a koristiće se za analizu situacija. Uz to, biće opremljeni i drugom opremom neophodnom za identifikaciju prekršioca, piše 021.rs.

Visoke kazne predviđene za bahato parkinje

Iz novosadske uprave su pre nabavke vozila naveli da će već u prvim danima primene „procesuirati“ više od 1.000 prekršilaca dnevno.

Inače, kazna za parkiranje na zelenoj površini iznosi 250.000 dinara za pravna lica, a 150.000 za nepropisno parkiranje na mestu koje nije javna površina.

Kazna za fizička lica koja parkiraju na zelenoj ili drugoj površini koja nije predviđena za to jeste 25.000 dinara.

Iako problem nerpopisnog i bahatog parkiranja zaista postoji godinama u Novom Sadu, kojem je prvenstveni uzrok nekontrolisana gradnja i urbanistički haos orkestriran i odobren od strane gradskih vlasti, ostaje da se vidi da li će ovakav sistem doprineti njegovom rešavanju.

U svakom slučuju, predstavljaće odličan izvor prihoda za punjenje gradske kase, a možemo samo da se nadamo da zaista neće biti predmet nepotizma i selektivne primene, kao i da neće dolaziti do zloupotrebe podataka i narušavanja privatnosti građana.

Izvor: Dvevnik, 021.rs

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
125 Shares
125 Shares
Share via
Copy link