Emocionalna inteligencija je sposobnost da tačno sagledamo i procenimo osećanja u sebi i drugima. Ljudi sa visokom emocionalnom inteligencijom mogu da pristupe svojim emocijama i da ih izazovu, razumeju neverbalne znakove i regulišu svoja osećanja kako bi izgradili jače, stabilnije odnose.
Kao psiholog školovan na Harvardu iz prve ruke sam video da je ovo ključ za dugoročan profesionalni i lični uspeh, piše Kortni Voren, doktor nauka, psiholog i spisateljica.
Dakle, kako možete znati da li treba da poradite na ovim veštinama? Ako koristite bilo koju od ovih sedam fraza, moguće je da imate nisku emocionalnu inteligenciju:
1. „Neću da se menjam. Kakav sam, takav sam“
Emocionalna inteligencija je povezana sa spsoobnošću da se menjate dok učite i rastete. Ljudi sa niskom emocionalnom inteligencijom često su rigidni i boriće se protiv promene ili sopstvenog evoluiranja. Čvrsta uverenja jesu važna, ali važno je i ostati otvoren za nove mogućnosti.
Šta reći umesto toga: „Moram bolje da razmislim o tome što govoriš. Želim da budem otvoren za povratne informacije o sebi, čak i kada je to teško čuti“.
2. „Ne zanima me kako se osećaš“
Očigledno zanemarivanje osećanja drugih ljudi znak je niske emocionalne inteligencije. Pokazivanje nedostatka empatije prema drugima, posebno kada prolaze kroz teške periode, otežava razvoj uzajamnog davanja podrške u odnosima.
Šta reći umesto toga: „Žao mi je što se osećaš uznemireno. Kako mogu da ti pomognem?“
3. „Ti si kriv što se ovako osećam“
Ljudi sa jakom emocionalnom inteligencijom ne krive spoljašnji sve za svoja osećanja. Oni shvataju da su njihove emocije povezane sa načinom na koji doživljavaju svoje okolnosti. Naše emocije nisu odgovornost nekog drugog i oni nisu dužni da ih poprave. Oni su prilika da razumemo sebe i postavimo sopstvene granice.
Šta reći umesto toga: „Trenutno sam veoma emotivan. Moja percepcija situacije je da…“
4. „Jednostavno nisi u pravu“
Kada dobiju povratnu informaciju, emocionalno inteligentni ljudi će se potruditi da potraže nijanse. Umesto da se zaglave u ekstremima, oni se više fokusiraju na razumevanje proživljenog iskustva druge osobe.
Šta reći umesto toga: „Želim da čujem tvoju perspektivu, čak i kada ne vidim stvari na isti način kao i ti. Možeš li da mi pomogneš da razumem zašto se tako osećaš?“
5. „Ti si lud/a. Prestani sa tim“
Biti u stanju da čujete nečije iskustvo, a da nemate preteranu reakciju ili da to ne uzimate lično je ključni znak emocionalne inteligencije. To znači da imate visok osećaj samosvesti i samopoštovanja.
Šta reći umesto toga: „Razumem da se trenutno mučiš. Iako čujem da si ljut na mene, mislim da tvoja reakcija možda ima više veze sa tvojom prošlošću nego sa onim što ja trenutno radim. Misliš li da to može biti istina?“
6. „Ne mogu da ti oprostim“
Emocionalno inteligenti ljudi mogu da se stave u tuđe cipele. To ih čini otvorenijim da oproste drugoj osobi u poređenju sa nekim ko je manje siguran.
Šta reći umesto toga: „Teško mi je sada da ti oprostim. Ali aktivno radim na tome da se oslobodim ovog besa i ozlojađenosti, jer bih voleo da popravimo stvari i krenemo napred“.
7. „Tvoja osećanja su iracionalna“
Ljudi koji imaju razvijenu emocionalnu inteligenciju u stanju sa da preispitaju svoja osećanja, izađu van sebe i analiziraju racionalne i iracionalne aspekte svojih misli. Takođe su dobri u tome da prihvate osećanja drugih ljudi, čak i ako ne shvataju otkud ona tu i odakle dolaze.
Šta reći umesto toga: „Čujem da trenutno imaš jake emocije i one su tu sa razlogom. Ne razumem tačno zašto se tako osećaš i ne slažem se sa tvojim gledištem na ovu situaciju, ali želim da razumem. Možeš li da mi pojasniš?“.
Izvor: Blic žena
Ako se često izvinjavate ljudima možda vučete traumu iz detinjstva
Dodaj komentar