Jedna od glavnih današnjih vesti sa društvenih mreža je istovremeno i dobra i loša. Dobra jer je reakcija ljudi na internetu bila brza, pa je jedan online butik garderobe kojom se poziva na mržnju sankcionisan, a tužna zbog činjenice da i posle više decenija od ratova na prostoru bivše Jugoslavije postoje oni koji se na tu priču ozbiljno „lože“ i na njoj zarađuju.
Neko od korisnika Tvitera naišao je na online butik sa Novog Beograda koji je opisan kao „srpska robna marka koja je rođena u srcu novobeogradskih blokova. Mi smo brend koji spaja duh tradicije i patriotizma sa duhom beogradskih ulica.“
Taj svoj patriotizam pokazali su duksom na kom je ispasno „nož, žica“, sa aludiranjem na sramni poklič koji se godinam provlači na ovim prostorima među nacionalistima i desničarima. Ostaje nejasno na kakav spoj tradicije i patriotizma pozivaju kad šalju poruku mržnje jer to sigurno nisu vrednosti tradicije naše zemlje.
Sporni duks koji je ponuđen na online prodavnici, na sajtu, ali i na Instagramu, ljudi su odmah počeli da prijavljuju, i na ovoj društvenoj mreži, ali i na serveru na kom je postavljen sajt. On je vrlo brzo, za nekoliko sati sklonjen iz ponude, kao i model na kom je aplikacija „Mrtva usta ne govore“.
Na prodavnici se doduše i dalje nalaze brojni sporni predmeti sa ispisima tipa „Dogodine u Prizrenu“.
U međuvremenu, zahvaljujući brojnim prijavama bokiran im je i Instagram nalog a tokom jutra i sajt, piše Noizz.
Kako je istakao državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija Uroš Kandić, to je učinjeno jer je reč o „nedvosmislenom pozivanju na izazivanje nacionalne i verske mržnje“,
– Reklamiranje i prodaja ovakvih proizvoda ne samo da predstavljaju kršenje zakona o oglašavanju i krivičnog zakonika, već su u direktnoj suprotnosti sa Ustavom Republike Srbije, jer podstiču izazivanje nacionalne, verske i rasne mržnje, što je izričito zabranjeno i direktno narušavaju temelji društva – rekao je Kandić za Tanjug.
On je dodao i da je Tužilaštvu za visokotehnološki kriminal danas podneta krivična prijava protiv preduzeća „011 Shop“ zbog oglašavanja proizvoda koji podstiču na izazivanje nacionalne, verske i rasne mržnje.
„Blic“ je kontaktirao ovu onlajn prodavnicu koja je u poruci prosledila sramno izvinjenje i naglasila da ovim natpisom na odevnim komadima nikoga „nisu želeli da uvrede“, već da je poruka „izvučena iz konteksta“.
Na pitanje kakva im je onda primarno bila poruka kada su štampali „Nož-žica“ na odevnim komadima, ako je već njeno značenje izvučeno iz konteksta, „011 Shop“ nije odgovorio.
Možda je Darvin ipak bio u pravu.