„Treba da zovem majstore, evo već mi je zlo!“
Da li samo mi, Balkanci, reagujemo ovako kada nam zatreba majstorska ruka, ili ova muka pripadne ljude širom sveta?
Znamo šta sledi i skoro niko se tome ne raduje. Nagađaćemo se oko dolaska, onda će objašnjavati nama, laicima, nemuštim jezikom šta se desilo i zašto će to da košta više od pola plate. Onda će majstori da borave u kući ko zna koliko dana, uvek im treba više vremena da završe, piće, pušiće i očekivaće da ih nahranim.
Verujem da većina vas sa ovim mislima pozdravlja svaki kvar ili renoviranje, sem ako niste sami svoj majstor.
Kad zatreba profesionalac obično zovemo porodicu i prijatelje i od njih tražimo preporuku za majstora koji je „normalan“ i koji nas neće „odrati“ i zavlačiti. Danas je zanat veoma tražena struka, ali je i lik majstora isto tako omražen u našem društvu. Kažu da ne znaš kako je nekome dok ne obuješ njegove cipele, pa hajde da malo prošetamo u majstorskim cipelama po domovima naših sugrađana.
Majstor Mirko je enerijerista koji radi duže od dvadeset godina, a za Luftiku otkriva šta sve klijenti treba da imaju na umu kad angažuju majstora.
– Što je obim posla veći verovatnije je da će do nesporazuma doći. Ljudi u neke poslove ulaze pošto-poto i na brzinu, bez realnog plana i programa gde je majstorima teško da izrade svoj plan i dinamiku radova. Vrlo često ljudi i nisu spremni na troškove, pa im se zamisli i realnost posla kad se stavi na papir nikako ne poklapaju. Tada jedna strana iz dogovora ili radova ne izlazi zadovoljna.
– Jako je bitna stvar da ljudi shvate da i planiranje i nabavka materijala košta, troši i vreme i druge resurse. Ukoliko nisu vični da sami isplaniraju, pribave materijal za radove, odrade projekat bez koga je vrlo nezahvalno i gotovo nemoguće raditi, takve stvari treba da prepuste iskusnim i stručnim licima – profesionalcima. Nažalost većina ljudi to ne shvata i nisu spremni da za tako tako nešto plate, podrazumevaju da je to deo posla majstora, ili još gore sami laički odrade pogrešno, što majstorima oduzme još više vremena u ispravljanju – kaže majstor Mirko.
„Al’ mi je majstor odvalio cenu“
Cena često izaziva „neprijatnu situaciju“ i to je veoma jasno sa obzirom na standard i plate u Srbiji, ali sam materijal, mašine, obuka, rashodi, pa i vreme majstora, koštaju.
– Cena je, kao i u svakom poslu, složena jednačina rashoda, poreza, pa na kraju tek prihoda. Rashodi i troškovi su direktno proporcionalni ceni repromaterijala. Cenkanje nažalost postoji iako se smatra izuzetno nekulturnim. Nisam čuo da se neko cenkao sa doktorom, ali eto to je oduvek kod nas tako.
Šta sve ulazi u konačnu cenu kad obračunavate posao i zašto uvek ispadne veća nego što smo očekivali?
– Sem osnovne jednačine – rashodi, porezi, prihodi, česti su „egzotični“ zahtevi klijenata. Na primer, posebne molerske ili keramičarske tehnike koje iziskuju obuke i skupe mašine, postavljanje podova ili pločica koje moraju da se seku polukružno, ili pod raznim uglovima, pa moraju da se nose na dodatnu obradu. Takođe je posebna priča i cena u radu sa velikim formatima skupe keramike, za koju se primenjuju posebne tehnike i alat. Rad na nepravilnim podlogama, spuštenim plafonima iziskuje veću potrošnju repromaterijala i majstoru troši više vremena, a svakako iziskuje iskustvo i veštinu. Što su radovi komplikovaniji i sa skupljim materijalom, svakako je i veća odgovornost.
Ljudi bi trebalo da shvate da i majstorski izlazak na adresu ima cenu. Za „samo malo to treba da se popravi“ gubi se deo dnevnice i često se ne isplati ni jednoj ni drugoj strani. Imam problem da naplatim manje intervencije.
Kod većih radova ili renoviranja desi se da ljudi čak ni stvari ne sklone. Ostave i raspremljene krevete ili dečije igračke. Sve se podrazumeva da će majstor. Tako nam dan prođe u sklanjanju i selidbi stvari kako ih ne bi oštetili ili uprljali radovima – to nikom nije u cilju. Naravno da je majstor odgovoran da zaštiti vašu imovinu u toku radova, najlonima i trakama, kao i da je posle ostavi čistu, nemojte pristati na ništa manje od toga, ali nije dužan da potroši dan u selidbi stvari – iziričit je Mirko.
„Majstor me ispalio, stvarno je neodgovoran“
– Gledam da uvek odgovorim na poziv, da se pojavim na adresi, pošaljem obračun u dogovorenom roku, kao i da posao obavim u dogovoreno vreme. Kad sam prebukiran ili ne mogu da ispoštujem klijenta, to otvoreno i kažem. Nažalost, ima nas svakakvih, kao i u svakom poslu, ali pošto je ovo mala sredina uglavnom su oni neodgovorni i nepouzdani već na lošem glasu.
Posao sam napustio svega dva puta zbog baš lošeg ponašanja klijenata. Ljudi umeju da budu bahati i bezobrazni i da vam pokažu negodovanje ili averziju prema radu već od prvog dolaska na adresu. Takve poslove je najbolje odmah napustiti.
„Ljudi umeju biti prava noćna mora“
– Ne smeta mi prisustvo klijenta dok radim, volim da ljudi budu zadovoljni svakim korakom mog rada i obavešteni kako sve teče. Ali nekad ljudi zaista umeju biti „leva smetala“ koja u želji da prate svaki korak bukvalno ometaju majstore. Nekad je to iz nekih sasvim drugačijih pobuda. Postoje ljudi koji majstore zovu da im prave društvo, smišljajući poslove – priča Mirko i dodaje da mu je draže da nekome ulepša dan i usput popriča, nego da radi nekome ko misli da „zna to bolje od njega“ i konstantno je nezadovoljan.
– Imao sam klijenta, starijeg i nepokretnog čoveka koji me je par puta zvao da premerim prostor i svaki put mi je pričao o svojim planovima koje nikad nismo sproveli. Zvao bi me svaki dan da pričamo i izgleda da mu je više trebalo društvo nego renoviranje.
Moje usluge je najmio čovek koji je tek došao iz inostranstva. Renovirali smo stan, a on bi čitav dan presedeo samnom jel je bio usamljen i zapravo nikog nije znao u gradu – prepričava Mirko.
Kako da odaberemo pravog majstora?
– Majstor mora da vam uliva poverenje. Ne treba da bude problema oko dogovora, sve mora biti jasno i transparentno za obe strane. Treba da ima detaljan i tačan plan izrade sa detaljima, kao i strpljenja da vam sve objasni. Ključ je u planiranju. Ja sam od onih koji veruju da se sve može nacrtati i napisati. Dakle, jasan plan i program je pola posla – kaže Mirko i dodaje da je majstora najbolje kontaktirati po preporuci, ali i da danas postoje mnoge majstorske grupe na društvenim mrežama, kao i aplikacije za telefon gde su registrovani majstori sa recenzijama klijenata.
Jedna od najpopularnijih je „Nađi majstora“, na kojoj je i sam registrovan.
Dodaj komentar