Magazin Svet

19 glavnih principa Gebelsove propagande: Kako je Hitlerov ministar manipulisao narodom

Osoba koja je pomogla Hitleru da dođe na vlast 1933. godine, da bi potom direktno uticao na oblikovanje javnog mnjenja u nacističkoj Nemačkoj koja je podržavala Hitlerov krvavi pohod na osvajanje sveta i holokaust bio je Jozef Gebels.

Izuzetno intelegintan, sa nadljudskim talentom za oratorstvo i manipulaciju, ovaj čovek se danas smatra direktno odgovornim za širenje ideje nacizma i sve strahovite posledice toga.

Deo Gebelsovog govora i pozivanja na totalni rat:

Kako je moguće da jedan čovek zarazi milione ljudi jednom tako opasnom idejom?

Pred vama je 19 glavnih principa Gebelsove propagande koje je izdvojio profesor psihologije na Jejl univerzitetu Leonard v. Dub 1950. godine i objavio ih u publikaciji Mišljenje i propaganda.

  • Propagandista mora imati pristup obaveštajnim podacima o događajima i javnom mišljenju.
  • Propagandu mora da planira i sprovodi samo jedan autoritet koji: 

a) Mora izdati sve propagandne direktive.

b) Mora važnim zvaničnicima objasniti te direktive i održati im moral

v) Mora nadgledati aktivnosti drugih agencija koje mogu imati propagandne posledice

  • Propagandne posledice se moraju uzeti u obzir prilikom planiranja akcija
  • Propaganda mora uticati na neprijateljevu politiku i akcije i to na način:

a) Suzbiti propagandistički poželjni materijal koji neprijatelju može biti izvor korisnih podataka

b) Otvorenim širenjem propagande čijim se tonom ili sadržajem izaziva željeni zaključak neprijateljske strane

c) Gurajući neprijatelja da sam oda važne informacije o svom delovanju

d) Ne upućivati na željenu neprijateljevu aktivnost, ukoliko bi bilo koja referenca mogla diskreditovati tu aktvinost

  • Deklasifikovane, operativne informacije moraju biti dostupne za sprovođenje propagandne kampanje
  • Da bi se uočila, propaganda mora izazvati interes publike i mora se prenositi putem medija koji privlači pažnju
  • Kredibilitet je jedino merilo koje određuje propagandnu istinu ili laž 
  • Kriterijumi za ignorisanje ili reagovanje na neprijateljsku propagandu su: 

a) Svrha

b) Sadržaj i efikasnost

c) Snaga i efekti koje preoivodi

d) Priroda trenutnih propagandnih kampanja

  • Kriterijumi za cenzuirisanje prpagandnog materijala:

a) Kredibilitet

b) Obaveštajni podaci

c) Mogući efekti

  • Materijal iz neprijateljske propagande se može koristiti u slučajevima kada pomaže umanjenju neprijateljevog ugleda ili daje podršku sopstvenom propagandnom cilju
  • Crna, a ne bela propaganda može se koristiti kada ova druga nije verodostojna ili proizvodi neželjene efekte
  • Propaganda je lakša kada imamo uglednog vođu
  • Propaganda mora biti pažljivo tempirana (pažljivo vreme i okolnosti datih aktivnosti):

a) Propaganda mora dopreti do ljudi neposredno pre konkurentske

b) Kampanja mora početi u optimalnom vremenu

c) Propagandan tema se mora ponoviti, ali ne na način da se ugrozi efikasnost

  • Ljudi i događaji se moraju označavati pojmovima i sloganima koji upućuju na distinkciju, razliku

a) Te fraze i slogani moraju pružiti željeni odgovor kod publike

b) Moraju biti „pitljivi“, takvi da se lako nauče

c) Moraju se ponovo i ponovo koristiti, ali samo u određenim situacijama

d) Ne smeju imati efekat bumeranga

  • Propaganda na domaćem terenu mora sprečiti stvaranje lažnih nada
  • Propaganda na domaćem terenu mora stvoriti određen nivo anksioznosti kod ljudi
  • Propaganda mora stvoriti zabrinutost od posledica poraza
  • Propaganda mora umanjiti nivo anksioznosti (osim u slučaju zabrinutosti od poraza), kada je anksioznost prevelika i ljudi ne mogu sami da je prebrode
  • Propaganda na domaćem terenu mora smanjiti uticaj frustracije
  • Neizbežne frustracije moraju se predvideti
  • Neizbežne frustracije se moraju staviti u perspektivu, treba računati na njih
  • Propaganda mora usmeriti agresiju, jasnim definisanjem ciljeva mržnje
  • Propaganda ne može odmah uticati na snažne kontra tendencije. Umesto toga, mora ponuditi neki oblik akcije ili diverzije (skretanja pažnje), ili oboje. 

Kada je Hitler došao na vlast, postavio ga je za ministra propagande, što je Gebelsu dalo moć nad svim medijima, pozorištem i bioskopima u zemlji. On je svoj maestralni talenat i poznavanje psihologije mase u potpunosti stavio u službu stranke.

Njegova najbrutalnija propaganda bila je protiv Jevreja. Svom vođi, ostao je veran do samog kraja.

Koliko je on usavršio moć manipulacije masom, govori i činjenica da se i danas u autokratskim i totalitarnim režimima upotrebljava izraz „Gebelsova propaganda“ za situacije pokušaja kontrole medija, društvenih mreža, „nadahnutih“ govora koji veličaju lik i delo vođe i uopšte, atmosfere idelopoklonstva i odsustva demokratskih principa u nekom društvu.

Zvali su ga gospodarom istine i laži.

O tome koliko je poštovanje uživao kod Hitlera govori i činjenica da ga je Hitler u svom testamentu, napisanom pred samu kapitulaciju i samoubistvo, postavio za kancelara.

Ipak, jedan od najbližih saradnika Adolfa Hitlera i jedan od njegovih najodanijih sledbenika, Jozef Gebels rešio je da se ubije. Sa sobom je u smrt poveo i svoje šestoro dece i ženu Magdu.

Ona je decu uspavala morfijumom, a zatim ih je otrovala cijanidom. Prema nekim izvorima, Gebels je prvo pucao u suprugu, a zatim izvršio i samoubistvo. Drugi izvopri navode da su ih, na njihov zahtev, ubili pripadnici SS telohranitelji.

List Gardian je objavio ispovest njegove sekretarice, koja ga je opisala kao neverovatnog glumca, neverovatne moći transformacije iz uglađenog čoveka u besnu zver.

Pogledajte izjavu Gebelsove sekretarice u videu:

Neki su još živi: Gde se kriju nacistički zločinci

Čitajte Luftiku na Google vestima

 

Ana Marković

Štreber i boem. Bosanka i Banaćanka. Novinar. Hodajući detektor laži i emiter istine. Omiljenost - miris uštipaka u 9 ujutru, selo, leto i grlati petao, crk'o dabogda.

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
198 Shares
198 Shares
Share via
Copy link