Već desetak nedelja naša svakodnevnica je obeležena COVID-om 19, a socijalna distanca je postala sinoninim specifične borbe protiv epidemije. Socijalna distanca je donela ne samo umanjenje fizičkih kontakata već i nove uslove rada i učenja. Naša rutina su postali rad online, na daljinu, od kuće, virtuelni sastanci i druženja.
Čini se da je u današnje vreme lakše organizovati nastavu od kuće jer imamo na raspolaganju internet, različite digitalne alate i platforme za prenos informacija. Ali da li je zaista tako jednostavno?
Za studente je manje bojazni kako će se snaći u digitalnom svetu, ali da li su fakulteti položili ispit? Na Farmaceutskom fakultetu Novi Sad mislimo da smo ovaj prvi, možda najteži test test dobro uradili.
Online nastava: da li smo položili ispit?!
Na Farmaceutskom fakultetu Novi Sad se uvek trudimo da pratimo trendove, inoviramo nastavni proces i kombinujemo nove koncepte učenja. Tako da smo mi godinama unazad razvijali online platformu kao i metodologiju funkcionalnog učenja i jačanja angažovanja studenata u nastavni proces preko različitih digitalnih alata. Upravo to znanje i razrađena platforma su omogućili da se, nakon preporuka nadležnih, relativno lako prebacimo iz fizičke u virtuelnu učionicu i omogućimo našim studenima da nesmetano uče.
Fakultet organizuje online predavanja koristeći napredni alat Adobe Connect. Sistem omogućava interaktivni odnos profesor-student, u potpunosti je dvosmeran (profesor lako postavlja pitanja i dobija odgovore svih učesnika, obraća se pojedincu ili grupi i sl.), a sam tok predavanja se snima višekanalno – svi delovi predavanja, od snimka ekrana, eventualnog snimka predavača, kao i tok prezentacija i komunikacije se snima zasebno, pa samim tim se omogućava naknadno selektivno preslušavanje istih u zavisnosti od potreba svakog studenta ponaosob. Predavanja su dostupna i na sajtu fakulteta ubrzo nakon održanog predvanja, te postoji jedinstvena arhiva svih redovnih predavanja, kako onih ranije održanih u prostorijama fakulteta, tako i onih koji su održani udaljeno.
U skladu sa rasporedom studenti se uključuju u virtuelnu učionicu, prate nastavu i aktivno učestvuju. Zadovoljstvo nam je da istaknemo da su naši studenti odlično prihvatili ovakav način učenja i da bez obzira na aktuelnu situaciju, redovno prate nastavu. Za sva pitanja studentima su, pored nastavnog kadra, dostupni i njihovi mentori. Naime, trudimo se da, koliko je moguće, idividualizujemo i prilagodimo nastavni proces studentima tako što svaki student na početku školske godine dobije svog mentora koji ga prati tokom školske godine, usmerava, prati interesovanja i savetuje.
Pored sistema za online nastavu, fakultet koristi i rešenje Scholaris – jedinstveni cloud sistem upravljanja fakultetom kroz module za praćenje studenata (studentskih obaveza), studentske službe, finansija i sl. Ovaj sistem omogućava zaposlenima na fakultetu rad sa udaljene lokacije, pristup bazi svih studenata i njihovim obavezama (više nivoa pristupa: studenska služba, profesor, asistent itd.), a isto tako omogućuje studentima uvid u stanje studija – preko studentskog života, lične administracije, do prijave ispita i komunikacije sa fakultetom.
Ovako zaokružen sistem se pokazao kao veoma efikasan u vreme ograničenog kretanja tj. rada na daljinu. Zbog svega navedenog možemo biti ponosni na činjenicu da nismo imali ni dan prekida u nastavi nakon odluke resornog Ministarstva da se fakultetska nastava prebaci na sistem učenja na daljinu. Svakako ovo je samo početak digitalizacije obrazovanja i mi smo motivisani da, kada epidemija bude iza nas, i dalje razvijamo i unapređujemo nastavni proces koristeći sve tehnološke prednosti digitalnog doba.
Online nastava: lični utisak
Tačno je da imamo zaista neverovatne tehnološke mogućnosti 21. veka ali moramo biti svesni da prenos nastave iz fizičke u virtuelnu učionicu nije direktno kopiranje nastavnog sadržaja. Okruženje je drugačije, komunikacija je drugačija. Nije isto pričati na neku temu sat vremena u fizički stvarnoj učionici ispred studenata ili omogućiti studentima da prate od kuće isto to predavanje sat vremena u kontinuitetu. Kako ćemo im održati pažnju, angažovati ih, motivisati da pitaju, da se jave kada su na “bezbednoj” daljini? Ne vidimo se, ne osećamo reakcije kao u stvarnom svetu zar ne?!
Održati socijalni/ljudski kontakt i interakciju u uslovima socijalne distance i fizičke udaljenosti jeste izazov. Ali postoje načini i pristupi da se organizuje kvalitetno online obrazovanje.
S tehničke strane sve je izvodljivo: potrebno je poznavati metodologiju učenja na daljinu i posedovati osnovno znanje o raspoloživim digitalnim alatima. U skladu s tim, potrebno je edukovati i motivisati nastavni kadar da takvu nastavu sprovede. Zapravo, zadnjih desetak godina na renomiranim obrazovnim ustanovama u svetu ozbiljno se radi na razvoju metodologija nastave na daljinu, pravilne upotrebe i kombinovanja različitih digitalnih alata a sve u cilju kvalitetnog obrazovanja i prilagođavanja klasične univerzitetske nastave savremenoj generaciji studenata, onoj istoj Z-generaciji koja je rođena i odrasla u doba interneta i digitalnih tehnologija i koja ne zna za svet pre mobilnih telefona.
S ljudske strane gledano mislim da je moguće ostvariti dobar kontakt sa studentima u toku online nastave. Naravno, ništa ne može zameniti fizički konakt ali sigurno da u obe situacije (i u stvarnoj i u virtuelnoj učionici) važe isti postulati a to je da dobar pedagog pažljivo osluškuje svoje studente, njihove potrebe i talente i u skladu s tim reaguje i prilagođava svoje predavanje. Uostalom osnovna vrednost i prednost čoveka je da bude i ostane čovek. Najsavremenije tehnologije mu to neće oduzeti, naprotiv mogu samo da pomognu da poruka bude dostupnija novim generacijama.
Autor teksta: Prof. dr Nataša Jovanović Lješković, dekan Farmaceutskog fakulteta u Novom Sadu
Više informacija o fakultetu možete dobiti na brojeve telefona /klik za poziv/ 021 6615 897 i 064 659 2993, kao i na imejl [email protected] i vebsajtu fakulteta https://faculty-pharmacy.com/
Dodaj komentar