Kineska državna kompanija, China Road and Bridge Corporation (CRBC), ćerka firma kineske državne kompanije China Communications and Construction (CCCC), angažovana je kao glavni izvođač radova na novom mostu u produžetku Bulevara Evrope u Novom Sadu.
Deo Novosađana brine to što izgradnja mosta neposredno utiče na očuvanje biološke raznovrsnosti Ribarskog ostrva, Kameničke ade i Šodroša. Dodatno uznemirava činjenica da je kineska kompanija CRBC dovođena u vezu sa korupcijom i ugrožavanjem životne sredine, a Svetska banka finansijski ne podržava nijedan projekat u kom je, na bilo koji način, uključena pomenuta kompanija.
Kinesku kompaniju China Communications and Construction (CCCC), koja gradi autoput Požega – Preljina, u svetu bije glas o korupciji, maltretiranju radnika i ugrožavanju životne sredine. Kako se ova firma ophodi prema meštanima sela u blizini Čačka i Kraljeva pisali smo u više navrata. Zaposleni ove firme bahato upadaju na privatne parcele, bez dozvole i trajno ih devastiraju. Procene vrednosti veštaka su ispod tržišne vrednosti, a dobar novca vlasnicima procenjenih parcela još nije isplaćen. Ova firma je izvođač mnogih radova na Balkanu.
Ćerka firma China Road and Bridge Corporation (CRBC) presudom Osnovnog suda u Podgorici osuđena je na kaznu u iznosu od 200 hiljada evra zbog uništavanja riba i drugog živog sveta u reci Tari tokom izgradnje autoputa Bar – Boljare.
Ova kompanija koja je glavni izvođač radova na novom mostu u produžetku Bulevara Evrope, angažovala je Hidrozavod za geološko-hidrološka istraživanja za potrebe pravljenja projekta novog mosta. Bušenja su počela krajem prošle nedelje na Šodrošu.
Poslovanje ove kompanije praćeno je brojnim aferama. Zbog infrastrukturnog projekta na Filipinima ova kompanija je završila na crnoj listi Svetske Banke zbog prevarljive poslovne prakse od 2009. do 2017. godine.
Kineski obrazac je da su žrtve afera zemlje u razvoju, u kojima je vlast korumpirana i nestabilna, a ekonomija u ponoru. Crna Gora i Kenija su se zarad izgradnje infrastrukture zadužile kod kineske banke „Export – import Bank of China“.
Međutim, veliki deo ugovora ili gotovo ceo ugovor bi ostajao nepoznat, tako da građani nemaju ni priliku da saznaju da projekat postoji, sve dok se u medijima ne objavi da je projekat otpočet. Sličan scenario prati i novi most u Novom Sadu koji je proglašen za projekat od nacionalnog značaja.
Procedura odabira izvođača prolazila bi bez tendera. Nepoznanice oko ugovora ukazuju da postoji korupcija, koja i inače postoji u našem regionu, kao i u mnogim zemljama trećeg sveta.
Izgradnju železnice u Keniji, kao i u auto – puta u Crnoj gori, obeležio veliki broj korpcijskih afera u koje su bili umešani i domaći podizvođači bliski vlastima.
U Crnoj Gori, deonica auto-puta od 41 km još uvek nije završena ni posle 7 godina od početka radova. U Keniji se izgradnja železnice pokazala kao projekat koji ne donosi profit jer se pokazalo da je transport kamionima jeftiniji od železničkog transporta, a Bangladeš je postao zavisan od Kine i CRBC-ija koji je kao glavni izvođač anagažovan na svim vitalnim projektima.
Šteta po životnu sredinu je ogromna. U Keniji je zbog izgradnje autoputa na čijoj izgradnji je takođe angažovan CRBC, stradalo 2500 drveća prema podacima Kenijske agencije za zaštitu životne sredine, a u Crnoj gori uništena je reka Tara, najčistija reka Evrope u kojoj danas više nema ribe.
Sekretarijat Bernske konvencije ocenio je validnom žalbu nevladine organizacije „Svet i Dunav“ povodom ugrožavanja staništa za više od 200 strogo zaštićenih vrsta na području Кameničke ade, Dunavca i Šodroša, gde je planirana izgradnja mosta. saopštila je ta organizacija krajem februara ove godine.
Planiranim nasipom ugrožava se čitava oblast od oko 170 hektara vodnog zemljišta, a direktnim sužavanjem korita reke Dunav na 600 metara širine (od trenutnih više od 1200 metara) bezbednost svih građana Novog Sada i svih naselja nizvodno od grada.
Organizacija „Svet i Dunav“ podnela je 16. jula 2021. godine Ustavnu žalbu povodom planirane izgradnje mosta u nastavku Bulevara Evrope u Novom Sadu, a krajem tog meseca i Ustavnu inicijativu za pokretanje postupka ocene ustavnosti tog projekta.
Juče (26. februar) je u Novom Sadu održan protest građana koji zahtevaju moratorijum na sve radnje povodom izgradnje mosta u produžetku Bulevara Evropa do 16. septembra 2022. godine, kada će se Bernska konvencija izjašnjavati o navodima žalbe.
Dodaj komentar