Nisam odoleo da se ne poigram rečima u naslovu. Ko ima dete u višim razredima osnovne škole, znaće o čemu se radi. I naravno, nije problem u tome što je Mirko Pajčin, alias Baja Mali Knindža „krindž“, kako bi rekla današnja deca. Dokle god ne moram da slušam te stihove sa metrikom od koje svrbi mozak uz muzičku podlogu orijentalnog treša visokih tonova koji zvuče kao stiropor o tablu. Ko voli neka sluša. Kao što mogu da razumem sve koje nekakva muzika ili pesma emotivno ponesu da misle na svoj Rodney cry. Kakva god bila.
Naravno i da nije problem dođoštva i nađoštva. Evo da vam ja to kao autonomaš kažem. Svako je od nekuda došao. Po evropskom poimanjau starosedelaštva, računa se da su vam preci bar 300 godina unazad u crkvenim knjigama što malo ko u Vojvodini ima. I Dunđerski su kadgod došli iz Hercegovine, na primer.
Tu sad dolazimo do problema, akutnog, kada su i Dunđerski došli, prilagodili su se Vojvodini i svima bilo dobro. Dunđerskima pre svega. Danas se Vojvodina ubrzano prilagođava onima koji su došli i postaće, pre ili kasnije ista pustoš od nje, kao ona iz koje su ovi „prilagođivači“ došli. A i među „starosedeocima“ ima kolaboranata koliko hoćeš. I to jeste ozbiljan, verovatno nerešiv problem. Ali se ne odnosi direktno na predstojeći koncert koji je samo jedna od posledica rečenog.
I naravno da moram da se složim sa time da svako, pa i Cece i ostali imaju pravo da u sopstvenoj režiji, nošeni sopstvenim preduzetničkim duhom, zakupe salu, plate reklamu, nađu sponzore i drže koncert. To da mene intimno tišti što u ovoj zemlji, u svakom naseljenom mestu ima kritična masa publike da se ovima investicija u koncerte jako isplati, moj je lični problem. Recimo.
Čak i kad to rade o državnom trošku, odnosno, nekom budžetskom. Lokalna samouprava, neka regionalna vlast, nije problem. Mislim, ne odnosi se na konkretan koncert. Više problem toga što je ovo društvo izgubilo kriterijume i to je isto posebna priča.
Pa u čemu je onda stvarno problem? Pa da vidimo šta to kaže Baja Mali Knindža a šta njegova prateća grupa Minđušari:
„Setićeš se nekad Vukovara, grada Knina i starog Mostara,
Bolećete i Kupreška vrata tamo više i nema Hrvata“.
„Sivi soko ponovo se sprema, riješio je da nekoga nema.
Zbog Krajine i spaljenih sela, nekome će metak u sred čela.“
„Kad sam bio mali znao sam svoj pravac, oni bili katolici, a ja pravoslavac.
Kad sam bio mali, bio živa vatra psovali su meni popa, a ja njima fratra“
I naravno čuvena:
„Oj, Alija, odnjela te voda, jel ti žao bosanskoga broda?
Sjetiš li se prijedora i sane, i kozaraca s tvoje desne strane?
Bole li te Brčko i Bijeljina? Drhte ruke oko Banja Luke.
Ne volim te, Alija, zato sto si balija
Srušio si miran san, noslila ti Drina 100 mudžahedina, svaki dan“
Možemo svemu dodati i Minđušare, prateću Krindžinu grupu u kolaboraciji sa Borom Čorbom ( ako se sećate, to je onaj rok muzičar i koji je Slovence zvao bečkim konjušarima, među kojima sada živi):
„Uvijek kada ti zatreba, skočiti ću do Zagreba,
sve će poći naopačke, za drugove zagrebačke.
E, moj druže zagrebački eto nas kod vas u pljački
mi ćemo vas opljačkati, a vi ćete svi plakati“.
Videli smo eto šta kažu Baja i Minđušari a sad da vidimo šta kažu Ustav i zakon? Nisam pravnik ali mogu da pogledam:
Ustav, član 49 – Zabranjeno je i kažnjivo svako izazivanje i podsticanje rasne, nacionalne, verske ili druge neravnopravnosti, mržnje i netrpeljivosti. Relevantan zakon – Zakon o zabrani diskriminacije, član 11 –
„Zabranjeno je izražavanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog ličnog svojstva, u javnim glasilima i drugim publikacijama, na skupovima i mestima dostupnim javnosti, ispisivanjem i prikazivanjem poruka ili simbola i na drugi način. “
Nesaglasje onoga što kaže Baja i onoga što Ustav i zakon kažu. E u tome je problem.
Ne mislim ja sad da ću ovim tekstom podstaći nekoga na reakciju ni po službenoj dužnosti, sve je ovo samo ropac, metastaza u ispljuvku. Ali kada se već raspravlja u javnosti, žučno i strasno da se bar fokusiramo na pravi problem iz kojih proističu i oni sa početka teksta a i mnogo ozbiljniji.
Dodaj komentar