Apple-ov izvršni direktor imao je čuvenu izjavu da je video mnoga rasklapanja i analize iPhone-a i cene za sve komponente koje idu u njega, ali da ništa ne može da se meri sa cenom osmišljavanja, razvijanja i sklapanja jednog telefona i dobijanja krajnjeg proizvoda.
Kada se sve te komponente uzmu u obzir, ne čudi činjenica da su mnogi vlasnici ovog pametnog telefona spremni da za dodatnu opremu svog uređaja plate i po tri puta veću cenu u odnosu na druge modele. Ipak – iPhone je moćniji, personalniji i inteligentniji nego bilo koji drugi telefon.
Taksa za kvalitet koji opstaje decenijama
Kolika je cena jednog brenda?
Mnogi predstavnici Apple kompanije slažu se sa tim da su njihovi proizvodi namenjeni tržišnom segmentu čiji su kupci spremni da odvoje više novca za gedžete poslednje generacije, čak i ne samo kada su u pitanju aparati već i brojni dodaci koji čine prateću opremu kao što su maske za iphone, punjači, usb kablovi ili telefonska oprema za automobil.
Ako ljudima date mnoštvo inovacija u savremenoj tehnologiji, počne da se izdvaja grupa onih koji su spremni da to dobro plate. Za Apple, to je dovoljno velika grupa ljudi koja im omogućava da vode posao i dobro zarade.
Ovakav pristup “opravdavanja” kvaliteta tehnologije visokim cenama označava se kolokvijalno kao “Apple tax” – i tokom svih ovih godina postojanja kompanije, sasvim je zaživeo u narodu i prihvaćen je kao standard.
U korak sa vremenom i potražnjom
Apple igra veliku ulogu u životu ljudi. Mnogi modeli koji su se ranije kupovali mogu se i sada naći u prodaji, i to po relativno povoljnim cenama, a novi aparati koji su ih smenili, pokupili su sve kvalitete svojih predaka u jedan, savremeni uređaj – jer, ljudi traže razne stvari, žele poslednji glas tehnologije a Apple je posvetio svoju misiju da služi njima.
Sa druge strane, Apple je veoma disciplinovana kompanija koja ne skače na svaki novitet koji drugi proizvođači telefona implementiraju u svoje uređaje. Kompanija iz Kupertina pažljivo bira ono što će “ići” u njene telefone i čeka da zanimljiva nova tehnologija sazri i pokaže se kao pouzdana i potrebna.
Ovo je Apple-u omogućilo da konstantno drži svoje operativne margine visoko iznad mnogih popularnih proizvođača pametnih telefona. Sve ovo je cene materijala i proizvodnju samo dodatno poskupelo tokom vremena, a dobar deo te cifre prebačen je i na kupce.
Međutim, ovo se ne odnosi samo na Apple, već i na sve ostale proizvođače koji u svojoj ponudi imaju premijum telefone koji koštaju preko 800 evra.
Zaštićeni, vlasnički seftver i optimalni “customer support”
Apple-ov korisnički softver je unikatna tvorevina koju razvija i održava striktno njihova kompanija, i zakonom je zaštićeno vlasništvo. Na primer, Android operativni sistem je otvoren na korišćenje svim proizvođačima telefona, koji licencu otkupe od Google-a i prilagode aparatu koji nameravaju da proizvedu.
Apple mora sve funkcije vezane za svoj IOS operativni sistem (najpre čuvanje i skladištenje informacija i poruka) na telefonima i tabletima da razvija uokviru svoje komapnije, samostalno – što takođe utiče na cenu krajnjeg proizvoda.
Iako mnogi high tech entuzijasti nisu ljubitelji koncepta strogo zatvorenog sistema, on u slučaju iPhone-a funkcioniše kao dodavač vrednosti za korisnike koji žele snažan, IOS operativni sistem.
Tamošnji stručnjaci smatraju da integracijom softvera i hardvera – kao što je slučaj sa Apple-om – dobijamo optimalne performanse i pouzdanost uz manju podložnost zloupotrebi operativnog sistema ili “curenja” informacija. Ovo, naravno, ne znači da je Apple imun na hakerske napade i viruse, međutim, po pitanju sigurnosti mnogo su sigurniji od većine konkurentskih proizvoda.
Čime možemo zaključiti?
Jedno je sigurno: kako naš apetit za novim tehnologijama i mogućnostima pametnih telefona koje nosimo sa sobom bude rastao, tako će rasti i cene telefona i njihove opreme na tržištu.
Ovo je najosnovniji princip naplaćivanja ponude u odnosu na potražnju ali ono što će iPhone izdvojiti u moru slične potražnje jeste garancija njegovog kvaliteta i customer support koji je među najboljima u svetu.
A kupci su voljni da plate!
Nekako se prirodno podrazumeva da kada odvojimo novac za skup, premijum pametni telefon koji ćemo koristiti svakog dana – da ćemo mu obezbediti i najbolju moguću zaštitu.
Svi ti proizvodi za iPhone, od zaštine maske i stakla pa sve do kablova i drugih dodatnih funkcija smatraju se delom Apple ekosistema – deluju uzajamno, ne mogu jedno bez drugoga i daju najbolje rezultate korišćeni zajedno.
Dodaj komentar