Trgovci koji zovu potencijalne klijente na fiksni telefon i nude svoje proizvode i usluge više neće smeti to da rade nakon što poslanici Skupštine Srbije usvoje novi Zakon o potrošačima koji je odobrila Vlada Srbije, piše Euronews Serbia.
Neke firme ovakvu metodi primenjuju na način da ponekad zovu i više puta dnevno, a sada je perdviđeno da se formira registar „Ne zovi“ u kojem će se pronaći telefonski brojevi svih građana koji ne žele usluge koje nude često nametljivi trgovci. Novi zakon takođe predviđa mogućnost da kupci brže i efikasnije reše reklamacije i probleme sa pokretanja u cilju da se smanji broj pokretanja tužbi.
Potrošači koji ne budu želeli da ih bilo ko uznemirava telefonom sa ponudama moći će preko svog operatera da prijave u ovaj registar, a njihov zahtev obuhvatiće sve kompanije koje se služe metodom pozivanja potencijalnuh klijenata. Ranije je najavljivano da će program „Ne zovi“ voditi Regulatorno telo za elektronske komunikacije (RATEL).
Na taj način će se prodavcima zabraniti da preko telefona kontaktiraju svoje kupce i odgovaraće prekršajno ukoliko to ipak učine. Oni će morati da provere pre svakog poziva da li se potrošač registrovao u program „Ne zovi“.
Kazne predviđene za pravna lica su 50.000 dinara, dok će odgovorno lice u preduzeću plaćati 8.000, a preduzetnicima je predviđena kazna od 30.000 pa naviše.
Ukoliko trgovac ne poštuje prekršajni nalog, slede mnogo oštrije kazne koje se kreću od 300.000 do dva miliona dinara za firmu, odnosno 50.000 i 150.000 dinara za odgovorno lice u firmi. Preduzetnici koji nastave da zovu kupce i nude im usluge koje oni ne žele mogu biti kažnjen sa sumom do 500.000 dinara.
Rešavanje sporova van suda
Još jedna novina ovog Zakona jeste da će obaveza za trgovce biti vansudska zaštita uz posredstvo tela za vansudsko rešavanje sporova koje evidentira resorno ministarstvo.
Po usvajanju novog zakona predviđene su aktivnosti u svrhe podizanja svesti javnosti o vansudskom rešavanju sporova, obuka tela za vansudsko rešavanje sporova u skladu sa praksom Evropske unije kao i finansijska pomoć za rad ovih tela. Na ovaj način bi trebalo da se ubrzaju postupci koje pokreću nezadovoljni potrošači i rasterete sudovi ovakvih slučajeva.
Potrošači više ne bi smeli biti iznenađeni zbog visine računa, kada su u pitanju popravke kućnog aparata jer će trgovac morati da napravi proračun koji sadrži specifikaciju ukoliko je cena popravke veća od 5.000 dinara. Na ovaj proračun će morati dobiti saglasnost kupca kako bi pružali svoje usluge.
Ministarka trgovine Tatjana Matić rekla je da nova zakonska rešenja imaju za cilj bezbedniju trgovinu i jačanje potrošačkih prava u Srbiji, što će pozitivno uticati i na ekonomski razvoj. Nacionalna organizacija potrošača Srbije podržava ova rešenja, ali uz rezervu dok ne vide efikasnost novih procesa.
Dodaj komentar