Magazin Srbija

Šta stoji iza uvećanih računa EPS-a? Hakerski napadi, neočitana brojila ili nešto treće?

EPS
Foto: Nova ekonomija

Uvećani računi za struju, u poslednja tri meseca, u velikom broju stižu na adrese potrošača.

Neki od razloga koji se navode su hakerski napad Elektroprivredu Srbije krajem decembra prošle godine, ali i to što se, u nekim slučajevima, brojila ne očitavaju redovno pa dolazi do grubih grešaka, navode stručnjaci za Danas.

Sa druge strane, u EPS-u za Danas tvrde da hakerski napad nije uticao na iznose računa za električnu energiju kao i da nije povećan broj prigovora u odnosu na prethodni period.

Uvećani računi za struju su postali noćna mora za veliki broj domaćinstava, ali i preduzeća u poslednja tri meseca jer su iznosi koje treba platiti “papreni”, odnosno daleko veći od uobičajenih.

Individualni potrošači, odnosno domaćinstva čiji računi na mesečnom nivou ne prelaze iznose od pet do 8.000 dinara, suočili su se sa računima koji dostižu i do neverovatnih 60.000 dinara.

Čitaoci Danasa su se, kako se navodi u tekstu, suočili sa situacijom da im brojila u prethodnim mesecima uopšte nisu očitana, a kada konačno jesu dobili su mesečni račun sa višestruko većim iznosom od uobičajenog.

Tako je, primera radi porodica iz Novog Sada, koje inače ima daljinsko grejanje, u novembru dobila, kako kažu za Danas, račun sa uobičajenim iznosom, a onda u decembru i januaru njihovo brojilo uopšte nije očitano.

U februaru je usledio , jer je pristigli račun iznosio oko 23.000 dinara.

To domaćinstvo se odmah žalilo i tražilo proveru potrošnje svog brojila uz tvrdnju da je došlo do nepravilnosti. Iz EPS-a im je odgovoreno da tom preduzeću fakturisanje računa za struju dostavlja operator distributivnog sistema, a to je Elektrodistribucija Srbije u skladu sa važećom zakonskom regulativom.

Navedeno je da je EPS operatoru prosledio zahtev za kontrolu mernog mesta i ponovno očitavanje. U odgovoru se ističe da s obzirom na to da EPS trenutno ne raspolaže sa podacima na osnovu kojih bi mogao da se prihvati prigovor, žalba se smatra odbijenom.

Stručnjak za energetiku Velimir Gavrilović kaže za Danas da hakerski upad može da bude razlog enormno uvećanih računa, ali isto tako i to što se neki računi, iz ovog ili onog razloga, ne očitavaju pojedinačno, odnosno za svaki mesec već se umesto toga očitva više njih u istom mesecu.

To se dešava kod domaćinstava koja žive u kućama i gde je potrebno da neko bude u tom stambenom objektu kada ekipa nadležna za očitavanje brojila dođe da obavi svoj posao.

Ako nikog nema kod kuće brojilo ne može biti očitano. Isto tako, dešava se da agencije zadužene za očitavanje zbog toga što nemaju dovoljno ljudstva ni ne pošalju ekipu za očitavanje na sve adrese iako je to potrebno.

– Epilog su neočitana brojila. Onda se potrošnja u mesecu u kome se brojilo čita gleda zbirno i tu dolazi do grešaka tokom obračuna koliko je zaista kilovata potrošeno i prebacivanja u skuplje zone. Pravilan način je da se svaki mesec obračuna pojedinačno kako ne bi došlo do propusta. Građani treba da paze na te stvari kako ne bi platili više nego što je potrebno.

Zato treba da insistiraju da im se struja očita za svaki mesec posebno. U međuvremenu je došlo do poskupljenja struje, tako da je logično da računi porastu, zavisno od potrošnje, između 10 do 25. odsto. Međutim, svaka potrošnja veća od 30 odsto nije normalna i domaćinstva na takve račune obavezno treba da se žale, jer su sasvim sigurno oštećena – navodi Gavrilović za Danas.

U EPS-u pak kažu da hakerski napad nije uticao na iznose računa za električnu energiju.

“Redovno analiziramo broj i razloge podnetih prigovora. Nakon analize se radi na unapređenju poslovanja sa svim stranama koje učestvuju u formiranju računa za električnu energiju, u cilju povećanja zadovoljstva kupaca. Broj prigovora u decembru 2023, januaru 2024. i februaru 2024. godine nije povećan i iznosi manje od jedan odsto od ukupnog broja mesta isporuke”, navode u EPS-u i dodaju da svi kupci mogu da podnesu prigovore pisanim putem na adrese odštampane na računima, besplatnim pozivom korisničkog centra 0800 111 202 ili putem portala Uvid u račun.

Puštena u rad mobilna aplikacija “Uvid u račun”

“Elektroprivreda Srbije” pustila je u rad mobilnu aplikaciju “Uvid u račun”.

Putem aplikacije, domaćinstva i mali kupci imaju mogućnost da na mobilnom telefonu, na veoma jednostavan način prate potrošnju električne energije, plate račune, provere mesečne zaduženja i uplate tri godine unazad, kao i da dobiju obaveštenja i ulože prigovor.

Mobilna aplikacija “EPS Uvid u račun” dostupna je korisnicima na platformama iOS i Android i besplatno se može preuzeti na Google Play i App Store prodavnicama.

– Mobilna aplikacija je nastavak procesa digitalizacije usluga ‘Elektroprivrede Srbije’. To je važan korak u našem nastojanju da olakšamo kupcima kako pristup računu, tako i plaćanju – naveo je Radovan Stanić, izvršni direktor za poslove snabdevanja u EPS.

Stanić je dodao da je, istovremeno, broj korisnika portala “Uvid u račun” u konstantnom porastu.

– Trenutno imamo više od 380 hiljada korisnika, što znači da građani sve više prepoznaju brojne benefite korišćenja takvih usluga – istakao je on.

Stanić je podsetio i da svako ko se opredeli da račun za električnu energiju dobija elektronskim putem, umesto u papirnoj formi, već od prvog narednog računa ostvaruje pravo na popust od 50 dinara.

EPS: Pametna brojila nemaju veze sa uvećanim računima za struju

Čitajte Luftiku na Google vestima

Luftika

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

Share via
Copy link