Država Španija potrošila je čak 258 miliona evra na vozove koji su preveliki da prođu kroz tunele njene železničke mreže, a od kako su lokalni mediji otkrili grešku krajem prošlog meseca i dve visokorangirane osobe su otpuštene.
Naime, španska železnička kompanija Renfe je naručila 31 prigradski voz, ali je sreća da još nisu proizvedeni jer ne bi mogli proći kroz tunele. Trebalo je da ovi vozovi zamene zastareli vozni park u slabo povezanim severnim autonomnim regijama Asturija i Kantabrija.
Prvobitno planirano za kraj 2024. godine, prekopotrebno planiranje projekta sada će verovatno biti odloženo barem do 2026. godine. Takođe, pokazalo se da je proizvođač, baskijski CAF, upozorio na grešku još u martu 2021. godine.
Predsednik regije Kantabria Miguel Angel Revilja nazvao je to „neopisivom greškom“ dodajući da zbog toga „moraju leteti glave“, kako su prenele regionalne novine El Diario Montañés, a prenosi Euronews.
Više je aktera uključeno u ovaj fijasko, uključujući španskog nacionalnog železničkog operatera Renfe, upravnika železničke infrastrukture Adifa, proizvođača CAF i Državnu agenciju za bezbednost železnica (AESF).
Nakon što je CAF-u dodelio ugovor o proizvodnji, Renfe je tvrdio da su osigurali merenja na temelju specifikacija infrastrukture koje je dostavio Adif. CAF je, pak, naknadno upozorio da te specifikacije možda i nisu tačne.
Izgrađena u 19. veku, regionalna železnička mreža prolazi kroz planinski krajolik, a uključuje različite veličine tunela pri čijoj se izgradnji izvođači nisu pridržavali standardizovanih modernih dimenzija.
Do sada su smenjena dva visoka zvaničnika – jedan od direktora Renfea i Adifov šef inspekcije i pružne tehnologije.
Španska ministarka saobraćaja Rakel Sančez kaže kako je tek nedavno upoznata s problemom te je pokrenula internu reviziju o tome ko je znao za problem i zašto njegovo rešavanje nije pokrenuto ranije.
Španski glavni sekretar za infrastrukturu Havier Flores priznao je da je bio svestan problema još pre nekoliko meseci.
Srećom, budući da su vozovi još u fazi projektovanja, nisu proizvedeni.
Iako ta činjenica minimalizuje trošak ogromne greške, celi dugotrajni proces moraće biti ponovljen, što će značajno odložiti izgradnju vozova.
Nakon ovoga biće proizvedeni pomoću dimenzija voza koji već vozi železničkom mrežom kako bi se poređenjem osiguralo da mogu proći kroz sve tunele. Adif će takođe dopuniti svoje infrastrukturne podatke kako bi osigurali da se ovakva greška više ne dogodi.
Ovo nije prvi primer ovakvog debakla. Godine 2014. francuski železnički operater SNCF naručio je 2.000 regionalnih vozova, za koje se ispostavilo da su preširoki za platforme.
Do greške je takođe došlo zbog podataka upravnika infrastrukturom, koji nisu uračunali starije strukture mreže.
No, u ovom slučaju, vozovi su već bili izrađeni pa je ponovo trebalo graditi perone i prilagoditi ih uz velike troškove.
Izvor: Euronews Srbija
Dodaj komentar