Otkad „Soko“ jezdi na pruzi Beograd – Novi Sad, putovanje je postalo drastično brže, a ponovo je zavladalo interesovanje za železnički saobraćaj, jer se gotovo svakodnevno traži karta više.
Najbrži voz u Srbiji bi uskoro trebalo da dobije pojačanje, a na ceremoniji spajanja poslednjeg koloseka na pruzi Novi Sad – Subotica, prikazana je i maketa kineskog brzog voza, koji će od iduće godine saobraćati tom deonicom.
Maketa voza kineske kompanije CRRC prikazana u Bačkoj Topoli
Juče je u Bačkoj Topoli svečano završeno postavljanje novih šina na glavnoj deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice.
Probne vožnje počeće sredinom septembra, dok bi putnički saobraćaj na ovoj deonici trebalo da bude uspostavljen u decembru 2024 godine, piše N1.
Osim tri brza voza „Soko“ švajcarskog proizvođača „Štadler“, koje „Srbijavoz“ trenutno ima u svom voznom parku, od naredne godine će ovom deonicom saobraćati i brzi vozovi kineske kompanije CRRC.
Maketa kineskog „Sokola“ juče je bila izložena i na svečanosti u Bačkoj Topoli.
The 108.1-km Novi Sad-Subotica section of the #Belgrade–#Budapest railway, constructed by Chinese contractors, celebrated track connection on Thursday in the Serbian city of Backa Topola, a key progress towards the 200km/h railway's operation in Serbia by end-2024. pic.twitter.com/8DFx5Dbuwb
— People's Daily, China (@PDChina) April 26, 2024
Stiže 5 brzih vozova iz Kine
Da sve neće ostati samo na maketi uverava v. d. generalnog direktora „Srbijavoza“ Ivan Bulajić koji je prošlog meseca za Bloomberg izjavio da će pet brzih vozova iz Kine u Srbiju stići tokom naredne godine.
– Prošle sedmice sam u Kini prisustvovao prezentaciji prvog brzog voza koji je kompletno završen i koji će biti isporučen Srbiji. Ugovorom koji je potpisan prošle godine kod Kineza smo obezbedili pet brzih vozova, tako da će biti isporučeni i pušteni u saobraćaj tokom naredne godine – rekao je.
– Što se tiče kvaliteta, nemam nikakvu dilemu da su ti vozovi izuzetno kvalitetni – rekao je Bulajić.
Brzi vozovi iz Kine će, po završetku pruge na mađarskoj strani, saobraćati od Beograda do Budimpešte, a prvi čovek „Srbijavoza“ objašnjava kako je rešen problem razlike između naše i mađarske kontaktne mreže, odnosno izvora napajanja vozova strujom.
– Njihova (mađarska) kontaktna mreža zahteva da pantograf, uređaj koji skuplja struju sa mreže, bude različite širine nego što je ovde slučaj kod nas.
Upravo zato kada smo pisali specifikaciju za kineske vozove (uobičajeno je da voz ima dva pantografa i da budu iste širine), tražili smo voz sa četiri pantografa gde će dva biti za mađarsku širinu, a dva za našu širinu, tako da će ti vozovi koje naručujemo bez problema moći da saobraćaju i na drugoj mreži – rekao je Bulajić.
Ugovor vredan 54 miliona evra
Podsetimo, ugovor o kupovini vozova kineskog CRRC-a, vredan 54 miliona evra, potpisan je u oktobru prošle godine, prilikom posete ministra Gorana Vesića Pekingu.
V.d. direktora „Srbijavoza“ ističe da su tri brza voza kupljenja od švajcarskog „Štadlera“ koštala 57 miliona eva, a da će za nešto manje od tog iznosa biti kupljeno pet vozova iz Kine.
– Razlika u ceni je oko 40 odsto. Jeste da je veći kapacitet (švajcarskog) dabldekera, ali ako se gleda i po sedištu, ti vozovi su svakako 20 do 30 odsto jeftiniji od vozova „Soko“ -naveo je Bulajić.
Ukupna dužina pruge između Beograda i Budimpešte je 341,7 kilometara, i putavanje vozom između dva glavna grada bi, nakon završetka svih radova, trebalo da bude skraćeno na dva i po sata.
Izvor: N1
Dodaj komentar