Autor NTC programa (Nikola Tesla Centar), šef Katedre za obrazovne neuro-nauke na Pedagoškom fakultetu u Kopru, specijalista interne medicine i magistar neurofiziologije, Ranko Rajović, koristi svaku priliku da osvesti odrasle o tome da se deca najbolje razvijaju kroz igru.
Tako je govorio i o tome kako deca razvijaju odbrambeni mehanizam protiv škole i učenja na skoro nesvesnom nivou, ali i koju grešku smo napravili te nam deca imaju odbojnost prema školi još u najranijem periodu.
Prema njegovim rečima, sve više dece već u nižim razredima osnovne škole počinje da gubi interesovanje za učenje, a mnogi od njih čak razviju i otpor prema školi. Dr Ranko Rajović tvrdi da razlog za to leži u načinu na koji se odvija nastava i kako se razvija detetov mozak. Na svom Instagram profilu je podelio snimak u kom objašnjava zašto deca u prvom razredu vole školu, a u trećem više ne.
On je još jednom podsetio kako nedostatak igre i pokreta utiče na dečje sposobnosti i šta roditelji i učitelji mogu da urade kako bi se taj problem rešio.
– Ne može dete biti krivo. Uče napamet. Prve velike lekcije, definicije, pesmice koje uče napamet kreću do trećeg razreda. Oni to nauče, dođu u školu i šta osete? Lupanje srca, znoje se dlanovi, lupaju arterije na vratu. A mozak je organ za preživljavane. Šta mozak onda govori detetu? Pa beži, spasavaj se, navodi Ranko, pa dodaje:
– Gde da beži? Pa oni mali ispod klupa, veliki u WC, a najveći beže iz škole. I mi ako to znamo, mi moramo da shvatimo da smo negde pogrešili. Jer učenje napamet je greška. Čak i sada po najnovijim istraživanjima iz neuronauka – to je greška, zaključuje on.
Ranko često govori o tome da deca ne treba da uče za ocenu, nego za znanje koje je trajno i primenjivo, i da je za svaku ozbiljnu državu cilj funkcionalno znanje, od kojeg zavisi budućnost.
– Učenje napamet je potpuno besmisleno, ubija kreativnost. Decu moramo učiti da misle. Okruženje se promenilo, a metode su ostale iste. Ključno je uraditi metode koje liče na igru. Potrebne su korenite promene i u vrtićima, i u školama. Zabranio bih učenje napamet. Potrebna su nam produktivna deca, koja će sutra znati da izleče nekoga, istakao je Rajović jednom prilikom. On je podvukao i to da je kapacitet za učenje neograničen kada se uči kroz igru.
– Škola u kojoj se deca igraju je najbolja. Deca se smeju, misle da se igraju, a zapravo uče. Nije primaran odgovor, već razmišljanje bez stresa.
Izvor: N1
Dodaj komentar