Magazin Novi Sad

Novosađani su 130 gradskih bicikala platili 90 miliona, a koristi ih svega 6.ooo građana

NS Bike
Foto: brif.rs

Novi Sad je 2011. godine postao prvi grad u Srbiji sa organizovanom mrežom iznajmljivanja gradskih bicikala.

Projekat „NS Bike“ pokrenut je tokom kampanje grada Novog Sada „Vratimo Novi Sad biciklistima“, a njegov osnovni cilj bio je da se promocijom bicikla kao „najzdravijeg prevoznog sredstva“ smanje saobraćajne gužve i očuva životna sredina.

Ovaj projekat je od 2011. godine do danas Novosađane koštao 90 miliona dinara, rekli su nam u „Parking servisu“. Kako smo saznali, 79 miliona je utrošeno na pokretanje i investiranje u sam projekat, dok se svake godine izdvaja još oko milion dinara za održavanje sistema.

Građanima je na raspolaganju ukupno 16 stanica na različitim lokacijama u gradu, na kojima je raspoređeno 130 bicikala.

Ovu uslugu koristi 6.000 naših sugrađana, dok su prošle sezone bicikla iznajmljena preko 10.000 puta, rekli su za Luftiku iz Parking servisa.

Međutim,  pitanje je opravdanosti ovako skupog projekta, ako znamo da je gradu sa preko 300 hiljada stanovnika na raspolaganju 130 bicikala. I to sve je do sada plaćeno 90 miliona dinara.

Da li i koliko ovaj sistem zaista doprinosi smanjenju saobraćajnih gužvi?

O ovoj temi smo razgovarali i sa Markom Trifkovićem iz Novosadske biciklističke inicijative.

– Bicikli koji se koriste za rentiranje se prave na određeni način, moraju bti otporni na oštećenja, što sa biciklima koja se mogu rentirati preko „NS Bike“ sistema to nije slučaj. Ovo su adaptirani bicikli koji se inače često koriste. To nisu  bicikli koji su čvrsti, izdržljivi, predviđeni za mnogo vožnji, za različite vremenske uslove – rekao nam je Trifković.

On ističe da nije sporna dobra ideja i namera da se ovaj sistem napravi, ali realizacija ne prati ono što je trend. Kako je kazao, trenutni sistem nije održiv i trebalo bi razmotriti mogućnost saradnje sa privatnim kompanijama.

Kao veliku manu „NS Bike-u“ Marko vidi nedovoljnu promociju kupovine godišnje karte, što bi za ljude koji bi dolazili i odlazili na posao biciklom bilo veoma značajno. Tu je, kako kaže, i nedostatk stimulacije za nove korisnike.

– Ono što je bitno jeste kako je sam sistem „NS Bike“ razvijen i u kom pravcu se razvija dalje. Realizacija može biti mnogo bolja. Sistem ovakav kakav jeste ne deluje održivo i perspektivno i trebalo bi da se preispita način na koji funkcioniše, odnosno da li treba ići u pravcu nekog tržišnog modela ili nešto drugo. Ali ovakav sistem koji imamo još od 2011. godine nije u potpunosti dao rezultate koji su očekivani – zaključuje Trifković.

NS Bike sezona počinje početkom aprila i traje do početka decembra.

Korisnici  sistema mogu biti svi građani stariji od 16 godina, a bicikl možete pozajmiti samo ukoliko posedujete korisničku karticu.

Za dobijanje korisničke kartice potrebno je uplatiti 600,00 dinara i predati ličnu kartu na uvid na jednom od prodajnih mesta. Izrada korisničke kartice je jednokratan trošak koji se plaća pri inicijalnom korišćenju usluge.

Usluga dnevnog iznajmljivanja bicikla podrazumeva iznajmljivanje koje traje duže od 5 sati, odnosno 7 sati za korisnike sezonske pretplate u toku kalendarskog dana.

Korisnik je dužan da opremu i bicikle nakon upotrebe ostavi u ispravnom stanju. U suprotnom, korisnik mora da plati naknadu štete koja je propisana posebnim cenovnikom.

Cena iznajmljivanja bicikla za svaki započeti sat je 30 dinara, dnevno iznajmljivanje bicikla je 170 dinara, a cena sezonske pretplate, koja podrazumeva svakodnevno iznajmljivanje bicikla u trajanju od dva sata je 1.100 dinara.

Takođe, na internet prezentaciji ”NS bike” sistema i sa Gugl prodavnice (Play Store) može se preuzeti android aplikacija koja sadrži informacije o lokacijama stanica za iznajmljivanje, pregled broja trenutno raspoloživih bicikala, kao i broj slobodnih mesta za razduživanje bicikala za svaku od stanica, u realnom vremenu.

Biciklističke staze, 3 pilona, 2 saobraćajne trake i sporni vijadukt: Kako će izgledati 4. most u Novom Sadu?

Irena Bjelić

komentar

Klikni da objaviš komentar

OGLAS

109 Shares
109 Shares
Share via
Copy link