Zorica Kojić i Dragan Ambrozić priredili su Beograđanima lepu izložbu fotografija na kojima se nalaze lica muzičara koji su kreirali jedan od najvažnijih albuma u istoriji muzike ovih prostora “Paket aranžman”.
Stotinak fotografija Milana, Ivice, Koje, Gileta, Zdenka, Vlade i ostalih članova bendova Šarlo Akrobata, Idoli i Električni orgazam okupilo je poštovaoce muzike i kulture tog doba. Nakon predstavljanja fotografija, svoj nastup imao je bend Šajzerbiterlemon te su posetioci, željni žive svirke, mogli da uživaju u pesmama kultnih beogradskih bendova.
Novi talas na fotografijama ispred paviljona “Cvijeta Zuzorić“ okupio je na desetine ljudi različitih generacija i pre otvaranja izložbe. Nije teško sa fotografija osetiti energiju koja zrači među njima i iz njih u trenutku dok ih slikaju Goranka Matić, Goran Vejvoda, Branko Gavrić i Branislav Brajan Rašić, jer su svi oni prijatelji. Mladi, nasmejani, energični, drski, kreativni, imali su veliku želju da sviraju i menjaju stvari oko sebe.
Oko panoa sa njihovim fotografijama sada, 40 godina kasnije, šetaju, takođe sa osmehom, njihovi prijatelji i publika iz vremena rađanja novog talasa i vremena kada je “Paket aranžman” snimljen. Neki se i prepoznaju na njima. Srđan Gojković Gile svakako, kao i Branko Gavrić i Momčilo Moma Rajin…
Moma Rajin priča o prvim svirkama novotalasnih bendova u SKC-u, Branislav Brajan Rašić objašnjava pred jednim od panoa kada su i gde nastale fotografije, malo po strani izložbu i svirku prate i Zoran Kostić Cane i Dubravka Duca Marković, tu su i basista Idola Zdenko Kolar, novinar Velja Pavlović, pisac i izdavač Vladislav Bajac, nekadašnji muzičar a danas slikar Uroš Đurić, pesnikinja Milena Marković…
Da vidi fotografije „nosilaca spomenice iz 1981. godine“, kako ih je jednom nazvao Vlada Divljan, došlo je i mnogo onih koji sada imaju onoliko godina koliko muzičari imaju na fotografijama. Autori izložbe Zorica Kojić i Dragan Ambrozić su, čini se, posebno zadovoljni zbog toga.
– Želim da se zahvalim svim muzičarima koji su stvorili novi talas i publici koja je bila uz novi talas, ne samo u Beogradu, nego i u čitavoj Jugoslaviji. To nije bio samo lokalni događaj, to je bio događaj regionalnog karaktera. Danas znamo koliko je to bio veliki događaj i koliko je bilo teško napraviti nešto što može da odjekuje i posle četiri decenije – rekla je Zorica Kojić, zahvaljujući se pre svega autorima fotografija, kao i Dobrili Stevanić koja je potpisala dizajn izložbe, kao i bendu Šajzerbiterlemon, muzičarima iz generacije, kako je rekla, „najnovijeg talasa u Beogradu”.
Dragan Ambrozić naveo je da je tih stotinak fotografija prvi put sakupljeno na istom mestu.
– Najvažnije je da prepoznamo „Paket aranžman“ ne samo kao deo muzičke zaostavštine, nego i kulturne baštine, i to ne samo Beograda, nego i Srbije i Jugoslavije, i veoma važnu tačku koja predstavlja ne samo muzički, nego i moralni oslonac za mlade. Ovde ima mnogo ljudi koji su u dvadesetim godinama i možda će prvi put videti ove fotografije, te naše heroje sa „Paket aranžmana“ kada su oni imali dvadeset godina i nadam se da će prepoznati tu energiju koja je “preskočila” vreme i došla ponovo do nas i pokreće i uzbuđuje ljude koji su ovde. Želeo bih da u sledeća dva i po meseca, koliko će trajati ova izložba, što više ljudi dođe i posvedoči da Beograd ima unutrašnju energiju, da je ona danas prisutna – kazao je Ambrozić.
Na otvaranju izložbe govorili su i Momčilo Moma Rajin, nekadašnji urednik programa u SKC-u, podsećajući da je muzika “nešto najlepše što možemo da doživimo u našim životima”, Branko Gavrić primetio je da nove generacije možda teško mogu da poveruju da se nekad dizajniralo bez kompjutera i da je „dizajn značio makaze, lepak, sečenje i lepljenje“.
Brajan Rašić podsetio se trenutka kada je za „Džuboks“ snimio fotografije i kada je to mnogima bilo čudno jer su „svi navikli da radim sa Rolingstonsima i Dejvidom Bouvijem“.
– Tadašnji urednik Džuboksa ponudio mi je da fotkam neke grupe za koje nisam ni čuo. Ti ljudi su vremenom postali moji dragi prijatelji, i nekako sam video beogradske grupe u Beogradu. I to su baš beogradske fotografije beogradskih grupa – kazao je Rašić, posećajući i na to da „mnogih od njih više nema među nama“.
Srđan Gojković Gile naveo je da je „Paket aranžman“ bio skup tri benda i da se to „igrom slučaja još jednom ponovilo 1992. godine, kada su se neka druga tri benda okupila u projekat ‘Rimtutituki’ koji je baš na današnji dan svirao legendarni koncert ‘Ne računajte na nas’“.
Nakon svirke trija Šajzerbiterlemon, mlade grupe koji se u svojoj muzici oslanja i na bendove sa „Paket aranžmana“, sa ozvučenja su se čule i dobro poznate pesme Šarla, Idola i Orgazma.
Zorica Kojić pre dve godine je na istom mestu postavila izložbu o džezu, a kada su je iz „Beogradske tvrđave“ pitali da li ima neku novu ideju, spremno je odgovorila potvrdno. I tako je došlo do „Novog talasa u Beogradu: Paket aranžman (1981 – 2021)“.
Ona ističe da su, birajući fotografije, pored onih iskorišćenih za album, tu i snimci nastali u isto vreme, ali iz drugih uglova, kao i da su u dogovoru sa autorima nastojali da prikažu i one fotografije koje nisu do sada viđene u javnosti. Posetioci mogu tako da vide i seriju fotografija članova Šarla akrobate snimljene u dvorištu nekadašnje škole “Pero Popović Aga” na Dorćolu, gde Vd drži loptu za basket ili on, Milan i Koja sede na klupi dok su iza njih osnovci i grafiti, ili njih trojicu na Trgu republike pred tu slučajno parkiranim limuzinama diplomata.
Tu su i fotografije nastale na Karaburmi, Idole na nekadašnjem Trgu Marksa i Engelsa iz ugla Brajana Rašića ili na snimanju spota za „Maljčike“ iz Vejvodinog objektiva, pa i Vejvodu kako fotografiše Idole na fotografiji Branka Gavrića, tu su i kadrova novotalasnih bendova dok zajedno sede i razgovaraju u prostorijama SKC-a, publiku na koncertima u velikoj sali…
– Ove fotografije smo retko imali priliku da vidimo – kaže Dragan Ambrozić, ukazujući na to da izložbu otvara prednja strana omota “Paket aranžmana”, zatvara je zadnja strana, a da po hronološki postavljenim fotografijama „možemo da vidimo šta je sve stalo između“ od oktobra 1980. do oktobra 1981. U to vreme je on, kaže, bio u vojsci, tako da je i njemu bilo zanimljivo da ih vidi.
– Okupili smo ove fotografe i mislim da smo svi osetili da je sad pravi trenutak da to postane deo opšte kulture i da neke nove generacije, koje nikada to nisu smatrale delom svog odrastanja, njih dožive kao neke svoje vršnjake – kaže Ambrozić.
I energija iz tog vremena se, ocenjuje on, oseća i danas, navodeći kao primer i grupu Šajzerbiterlemon i druge sastave sa „Hali gali kompilacije“.
– To pokazuje da se ta inspiracija produžila do danas i bendovi sa Hali gali kompilacije možda ne liče direktno na njih, ali imaju tu energiju i želju da svoj svet izraze gitarama, isto kao novotalasni bendovi – zaključuje Ambrozić.
Autor: Matija Jovandić / Nova.rs
40 godina od kultnog „Paket aranžmana“: Vreme kada su mladi donosili promene
A kako mi koje ovo jako zanima, a koji nismo Beogradjani, možemo da ovo vidimo? Makar preko net-a? Mogli ste priložiti fotografije dela izložbe … Hvala, pozdrav, Boris iz Novog Sada