Ako ste u nedoumici kakve igračke da kupite svojoj deci, jer u prodavnicama ima toliko toga što pritiskom na dugme peva, priča, zvoni, pročitajte šta predlaže čuveni pedagog Marija Montesori (1870– 1952.) čiji je metod obrazovanja i vaspitanja dece već decenijama popularan širom sveta.
Za decu mlađu od tri godine, izaberite igračke koje će im pomoći da razlikuju stvarno od nestvarnog, da traže red u svetu i razumeju kategorije i procese. Na primer, kuća za lutke pružiće sate kreativne igre. Ako dete ima manje od dve godine, možete mu pokazati kako da sortira nameštaj po sobama: krevete u spavaću sobu, stolove i stolice u trpezariju, kauč u dnevnu sobu itd.
Realistični modeli životinja koje danas žive (dakle, ne dinosaurusi), pa ih samim tim dete može videti u stvarnom životu, pružaju mnogo mogućnosti za igranje. Ako ih odvojite u korpe: sa divljim i domaćim životinjama, sve različite vrste od pasa, porodicu koju čine majka, otac i beba jedne vrste životinja, životinje koje na primer žive u pustinji, ili one koje žive u polarnim oblastima, svom detetu omogućavate dalja otkrića, pružajući mu ključeve reda u njegovom svetu. Kada prvi put pokažete svom detetu korpu sa životinjama, možete ih pažljivo poređati i imenovati svaku od njih, koristeći ovo iskustvo kao priliku za rad na jeziku. Rotirajte ove korpe sa životinjama u zavisnosti od interesovanja vašeg deteta.
Čak i automobili i kamioni ili kocke mogu biti od koristi za decu od petnaest meseci do tri godine, ako im date neka usmerenja i svrhu aktivnosti.
Organizujte korpu sa tri identična predmeta koji se razlikuju samo po boji (počnite sa osnovnim bojama: crvenom, plavom i žutom). Poređajte ih pažljivo i imenujte i predmet i njegovu boju:„Plavi automobil, crveni automobil, žuti automobil.“
Igrajte sa svojim detetom igru, imenujte kola i eventualno ih tražite po imenu. Ovo je igra u kojoj je vaš jedini cilj da svoje poznavanje sveta podelite sa svojim detetom. U drugu korpu možete staviti tri vozila iste boje i imenovati ih:„Kamion, kola, autobus“. U narednu možete staviti različite vrste kamiona zbog potkategorisanja, primera đubretarski kamion, vatrogasni kamion, tegljač…
Možete svom detetu reći:„O, pogledaj, eno ga vatrogasni kamion!“, umesto:„Šta je to?“, jer:„Šta je to“ predstavlja testiranje znanja, a ne dar znanja od roditelja detetu! Uvek sami dajte ime predmeta:“Eno ga tegljač“ ili „Gde je tegljač?“
Drvene kocke su dugovečna igračka koje možemo da koristimo kako da proširimo znanje deteta, tako i da ga podstaknemo da samo otkriva stvari.
Kad god možete birajte predmete od drveta, radije nego od plastike! Drvo nudi širok raspon iskustva deci: lepotu detalja različitih nijansi kao kod hrasta ili javora, različite mirise kao kod bora ili bukve, različite težine tikovine i jasike i spektar zvukova kada se po predmetima od različitih vrsta drveta lupka ili kucka. Izborom igračke od drveta dete uči da poštuje svet prirode.
Možete da organizujete jednu korpu sa po jednim od različitih oblika prizma, valjak, trougao. Imenujte ih i poređajte po redu. U dodatnu korpu stavite po dva od svakog oblika. Izvadite trugao i prizmu i kažite:“Pronaći ću drugi trougao i prizmu“
Čak i mala deca mogu da koriste drvene kocke da bi napravila svoje konstrukcije. Dopustite im da stvaraju i grade kako žele. Možete u prolazu neobavezno reći:“Mogu li ja da probam?“ Dajte detetu ideju pokazivanjem, a onda je najbolje da nastavite svojim poslom.
Konačno, postoje igračke sa ugrađenom svrhom koje možete napraviti ili kupiti za svoje dete od najranijeg detinjstva nadalje. Ove igračke podstiču specifične aspekte samoformiranja deteta. Budite vrlo pažljivi prilikom odabira! Primera, drečava plastična slagalica ili „radna kutija“ je loš izbor. Možda zapišti kada vaše dete udari u dugme ili zvono zazvoni kada okrene „točak“, ali to nije smisleno. Zvono je sakriveno od pogleda. Ovo je „zabava“ bez razmišljanja. Razmislite umesto toga o drvenoj loptici koju dete ubacuje u kutiju kroz rupu na klizećem poklopcu. Ovakva igračka je oblikovana tako da dete počne da tačno shvata šta se dešava. Može da odgovori na sopstvena pitanja:Gde je otišla lopta? Zašto poklopac klizi? Zašto poklopac neće da se odvoji? A dok to traje uvežbava sve preciznije šake i šalje informacije svom mozgu. Hvata loptu i oseća njen oblik i teksturu. Cilja na rupu u poklopcu, ispušta loptu i čuje zvuk kada lopta udari o dno kutije. Otpušta polugu i hvata loptu.
Suprotno tome, šta je poenta svemirskih brodova, svemirskih bića, nerealnih životinja ili čudnih ljudi koji su kreacija odraslih?
Važno je omogućiti detetu da kreira sopstvene alatke za imaginarnu igru. Potrebne su mu kutije, čaršavi, jastuci, štapovi i kućne stvari kao što su rolne od toalet papira, gumice i kanap. Mi deci oduzimamo priliku da stvaraju za sebe kada im dajemo gotove igračke i zatvorene aktivnosti!
Ne zakazujte aktivnosti, čak ni one dobre, za svoje dete svakog dana! Dan kod kuće i u dvorištu je pun avantura za veoma malo dete. Čak nakon što krene u osnovnu školu, jedna ili dve zakazane aktivnosti nedeljno su sasvim dovoljne.Više od toga ne ostavlja detetu vremena za sopstveno razmišljanje i imaginativnu misao. Opremite detetovu sobu ili neku drugu sobu u kući imajući na umu mirnu igru. Kreirajte male prostore u drugim sobama u kući: tihe kutke u uglu sa korpom kocki ili nekoliko plišanih životinja ili iza kauča sa malom stolicom za ljuljanje i korpom sa tri, četiri knjige pored nje.
Problem industrije igračaka potiče od činjenice da je deci potrebno samo nekoliko tradicionalnih igračaka (lutka, plišana životinja i kocke, na primer) da bi izgradila čvrstu osnovu za imaginativnu igru. Da bi podstakli dodatne kupovine, dizajneri igračaka nastoje da ulepšaju ove osnovne igračke. Lutka ne samo da odgovara, ona radi i ono što joj dete kaže da radi. Plišani kuca laje, sluša glasovne komande deteta…Istina je da ovakve igračke ne mogu da podstaknu dugotrajnu imaginativnu igru deteta.
Roditelji danas će reći da je njihova primarna želja da im deca budu srećna. Tragajući za ovim ciljem, razmaziće svoju decu, često nesvesno. Svi roditelji moraju da imaju na umu da istinska sreća dolazi kroz karakternost i disciplinovanost, i življenje životom u kome se daje smislen doprinos, a ne posedovanjem i činjenjem svega što želite!
Iz knjige Montesori od početka, P.P. Lilard i L.L. Džesen
Odlični saveti. Bilo bi dobro da se što više pridržavamo Montesori programa.