Globalna ekonomska kriza, visoki nameti, monopol ali i nezainteresovanost države doveli su do pada prodaje i ostavili poluprazne rafove u prestoničkim minimarketima. Radnici u ovim prodavnicama, koje su uglavnom porodični biznisi, zabrinuti su za svoju budućost i ne vide izlaz iz situacije koja, po njihovim rečima, ide u izuzetno lošem pravcu i preti da ih ostavi bez posla.
Iz reči sagovornika portala Nova.rs izviruje očaj.
– Ovo je strašno i zaista ne preterujem kad kažem da nikada nije bilo ovako. Mogu da biram da li ću da skočim sa mosta ili da se obesim, eto, dotle je došlo. Preko dvadeset godina moja porodica i ja držimo ovaj market i nikada nismo bili bliže da ga zatvorimo a bilo je izuzetno teških vremena. Prodaja je pala za najmanje 40 posto i sve sam bliža da stavim katanac na bravu, ne vidim više poentu kad poslujem u minusu – požalila se vlasnica marketa iz jednog od novobeogradskih blokova, dodavši da se plaši za svoju budućnost.
Ni u drugim “porodičnim” marketima nije ništa bolje. U blizini beogradske Arene, već 15 godina majka i sin zajedno drže market. Posao ide nizbrdo još od perioda pre korone a njihovi sablažnjeni izrazi lica nam sve govore.
– Nameti koje ova država postavlja su izuzetno visoki. Veliki marketi su došli u grad, pojeli su nam posao. Razumem da je to prirodan proces ali država nije ništa učinila da bi mi imali bolje uslove. Štaviše, sa ovim novim fiskalnim kasama, samo su nam oko vrata okačili novu obavezu. Pričaju o nekim subvencijama za te kase ali to je smejurija – navodi ovaj vlasnik i dodaje da se sve to odražava na prodaju.
– Nekada su ljudi ovde dolazili da kupe potrepštine za kuću, ogroman broj komštija je dolazio. Sad za dan prođe tridesetak ljudi koji uglavnom kupuju novine ili cigarete, niko više ne kupuje hranu, kozmetiku, Narod se naučio, kao na Zapadu, da jednom nedeljno ide u hipermarkete i tako namiri svoje potrebe. Sve ja to razumem ali niko nas nije pripremio za to. Evo, pogledajte ove prazne rafove. Tu su je nekada stajala hrana. Sad više niko ne kupuje pa i ne obnavljamo nabavku – rekao je ravnodušnim tonom vlasnik marketa.
A kad je nabavka robe u pitanju, ni tu stvari ne funkcionišu kako treba.
– Veliki je problem sa dostavom, nema ko da donese robu. Nema vozača, nema ničega. Deluje kao da će svi minimarketi u Srbiji, prosto rečeno – propasti. Razgovaram svaki dan sa kolegama, svi kažu isto. Prepolovio se broj kupaca a cene skaču li – skaču – završio je priču Marko.
Pored minimarketa, koji prodaju raznovrsnu robu, od hrane do kozmetike, pogođeni su i specijalizovani marketi.
Petar, dvadesetosmogodišnji radnik u prodavnci zdrave hrane, kaže da su zbog ogromnih troškova primorani da podižu cenu hrane. Za manje od pola godine, cene su povećane i do 30 posto za pojedine artikle.
– Mi prodajemo zdravu hranu, tako da imamo stalne kupce. U tom smislu, sve je u redu, ne osećamo posledice krize. Znamo da se naše kolege iz marketa mešovite robe susreću sa mnogo težim uslovima. Ali sa druge strane , zbog ovakve situacije na tržištu, primorani smo da dignemo cene za pojedine proizvode, od pet pa do čak trideset posto, i to samo od oktobra prošle godine. Takva je situacija – naveo je Petar.
S druge strane, stanje na kioscima je slično kao i u minimarketima.
– Narod nema para i to je mora da se zna. Mi, da bi opstali, moramo da držimo cene nešto više nego u hipermarketima. Dešavaju se situacije da komšije dođu, pitaju koliko košta čokolada pa odustanu od kupovine. Za mnoge druge artikle je tako. Uglavnom se kupuju novine i cigarete, od toga živimo – rekla je za portal Nova.rs radnica na ovoj trafici.
Dodaj komentar