Magazin

Deca u Srbiji sve kasnije progovaraju, logoped upozorava na 4 znaka zbog kojih treba da se zabrinete

devojčica
Foto: Shutterstock

Nikada nije prerano da počnete učiti dete prvim rečima i lakše je nego što mislite. Većina roditelja zna da je deci potrebno čitati pred spavanje, a znate li da je priča sa decom isto toliko važna za razvoj komunikacijskih veština. Upravo je interakcija između roditelja i deteta najvažniji faktor u celom tom procesu.

Marijana Babić, logoped i edukator psihomotorike, kaže da postoje načini za obogaćivanje rečnika deteta.

– Deca najbolje uče kroz igru i putem imitacije, zato su roditelji jako važna karika u tom tretmanu. Uvek se mora voditi računa o tome kako se obraćamo detetu. U komunikaciji sa detetom mlađeg uzrasta, treba koristiti reči koje dete može da oseti svojim čulima. Imenujte ih i koristite u različitim kontekstima. Koristite dodatne opise. Ako vam se dete obrati jednom rečju ( pas), nadovežite se glagolom ili pridevom (Pas laje, To je mali pas…). Koristite i pitanja ( Ko radi? Šta radimo sa ?). Vremenom pitanja treba da postanu složenija.

Reči bodre decu da shvate svet oko sebe, širok rečnik im pomaže da svoje emocije pretoče u reči, da se druže sa ljudima, da maštaju, ali i da pitaju.

Kako da znamo da li nam dete vlada dovoljnim brojem reči?

– Ako uzmemo u obzir dvogodišnje dete, od njega očekujemo proste rečenice ” Daj vodu” ili ” Hoću loptu”, jer je rečnik deteta do 24 meseca sačinjen od pedesetak glagola. Rečnik vremenom postaje bogatiji, kreće se od prostoproširenih do složenih rečenica i već u njima dete upotrebljava zamenice i predloge.

Jezičke veštine svakog deteta razvijaju se različitim intenzitetom i izrazito su individualne. Ali tako da se sa rastom deteta razvija i njegov rečnik. Ipak, pedagozi i logopedi upozoravaju da deca sve kasnije počinju da govore. Uzrok vide u preteranom konzumiraju digitalnih sadržaja, putem ekrana – televizije, kompjutera, laptopa, tableta i pametnih telefona.

Kada treba da se zabrinemo i javimo stručnom licu za pomoć?

– Važno je da razvoj govora prati detetov uzrast. Manja odstupanja se mogu tolerisati, međutim, ukoliko dete ne prati većinu normi predviđenih za njegov uzrast, potrebno je obratiti se logopedu. Ako roditelj ima bilo kakvu sumnju treba da potraži savet. Ukoliko dete ne koristi reči sa značenjem, pokazni gest, ne razume jednostavne naloge ili kod deteta izostaje kontakt pogledom, potražite savet – kaže za logoped Marijana Babić.

Izvor: 24sedam.rs

Čitajte Luftiku na Google vestima

Dr Rajović: Kako da motivišete decu da isključe telefon i da uključe mozak

Redakcija

Dodaj komentar

Klikni da objaviš komentar

script type="text/javascript" src="//delivery.r2b2.io/get/luftika.rs/generic/in-media">
76 Shares
Share via
Copy link